Vznikne na severu Prahy jeden z nejvytíženějších dopravních koridorů ve střední Evropě?

(27. listopadu 2019 setkání v Praze 8-Bohnicích)
Podle územních plánů se připravují dva projekty, které budou mít zásadní dopady na dopravní situaci, životní prostředí, zdraví obyvatel a rozvoj na severu Prahy.

  • Transevropská dálnice (SOKP 518 a 519) s denním provozem cca 90-100 tisíc vozidel.
  • Paralelní dráha (jedna už je v provozu), která rozšíří kapacitu současného letiště téměř na dvojnásobek (až 30 mil. pasažérů).

Jaký je aktuální stav příprav, jaké budou dopady, jaká jsou alternativní řešení a další relevantní otázky byly předmětem diskusního setkání s názvem „Bohnice, Čimice – letadla a dálnice“, které se konalo 27. listopadu v Praze 8 – Bohnicích. Akci pořádal spolek Nad Drahaňským údolím, z.s. V rámci diskuze vystoupili mj. dopravní odborník Ing. Josef Tomeš, Ing. Renáta Voláková, zastupitelka z Jesenice zabývající se problematikou hluku, MUDr. Michal Šotola, internista a pneumolog působící na klinice tuberkulózy a respiračních onemocnění ve VFN a v Nemocnici na Homolce, Ing. Jiří Gasiorovič, režisér České televize (pořad Nedej se) a Ing. Gabriela Lněničková, členka spolku Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu. Besedu moderovala Mgr. Kateřina Šilhová Šafránková.

Níže uvádíme prezentace ke stažení a jejich stručné shrnutí:

  • Silniční okruh KOLEM Prahy jako součást sítě TEN-T by měl řešit DÁLKOVOU nákladní a osobní dopravu a chránit městské oblasti před nepříznivými účinky tranzitní dopravy.
  • Propojení 9 dálnic včetně 2 koridorů TEN-T na území Prahy by mělo velmi negativní dopady na dopravní situaci, životní prostředí a rozvoj hl. města.
  • V rámci procesu EIA 2001-2002 MŽP, zpracovatel posudku a další veřejné instituce doporučili severní variantu (středočeskou) jako vhodnější z dlouhodobého hlediska.
  • Jižní varianta, která přivede tranzitní kamionovou dopravu na území Prahy, je prosazována pouze na základě politické vůle z doby primátora Béma a ministra dopravy Řebíčka.
  • V letech 2014-2015 si Ministerstvo dopravy nechalo zpracovat studii vyhledávací a proveditelnosti regionální varianty, která
    • odvádí nákladní tranzitní dopravu mimo území Prahy,
    • vede územím s mnohem nižší hustotou obyvatel,
    • investiční náklady mohou být výrazně nižší díky nižší technické náročnosti a nižším cenám pozemků.
  • Městská doprava by se měla řešit odděleně: příměstské železnice, MHD, cyklo, pěší, P+R, sdílená mobilita atd.
  • Je zapotřebí provést komplexní posouzení dopravního řešení pro Prahu a Středočeský kraj s ohledem na aktuální kontext a udržitelný a vyvážený rozvoj regionu.
  • Letiště Praha počítá s nárůstem pasažérů z 16,8 mil. (2018) na 30 mil.
  • Provoz nové paralelní dráhy by negativně zasáhl desítky tisíc obyvatel na severu Prahy.
  • Namísto investic do rozšíření letiště v Praze by bylo mnohem přínosnější podpořit rozvoj regionů.
  • Hned po otevření stavby v roce 2010 petice proti hluku
  • V roce 2011 změna legislativy v neprospěch zdraví občanů
  • Soudní spory
  • Ministerstvo dopravy neplní kompenzační opatření a raději se vzdá dotací z EU fondů na stavbu 512
  • 12/2018 podivná kolaudace a žaloba obcí proti kolaudaci
  • Již 9 let nesou obyvatelé podél SOKP 512 negativní zdravotní následky
  • Znečištění ovzduší způsobí v Evropě přes 400 000 úmrtí/rok, dopravní úrazy 45-50 000 úmrtí/rok.
  • Silniční doprava způsobuje emise cca 30% prachových částic, prachové částice spolu s oxidy dusíku, benzenem, benzo(a)pyrenem, přízemním ozonem a hlukovou zátěží  mají prokazatelný vliv na výskyt onemocnění srdce a cév, nové příznaky astmatu u dětí, průběh a úmrtnost na řadu chronických onemocnění, zvýšený výskyt nádorů, průběh těhotenství, nízkou porodní hmotnost, poruchy pozornosti u dětí.
  • Vliv emisí z letecké dopravy byl dosud podceňován, dopad na blízké okolí letišť může převyšovat vlivy znečištění ze silniční dopravy
  • Dopady výstavby SOKP a paralelní dráhy Letiště Praha nebyly posuzovány společně.
  • I přes relativně příznivou míru znečištění ovzduší v oblasti Bohnic a Čimic, jsou překračovány limity pro prachové částice 
  • Stávající materiál EIA přiznává překročení přijatelného rizika pro benzo(a)pyren v případě výstavby jižní varianty SOKP.
  • Dopravně-inženýrské podklady pro stavby SOKP 518 a 519 v závěru vyzývají k volnějšímu užívání norem s uplatněním výjimek případně iniciovat revizi norem, aby bylo možno stavby realizovat.

Další podklady

Odkaz na celý pořad je na https://rozumnadoprava.cz/media/

Fotogalerie úseku SOKP 519 (Suchdol – Březiněves)
https://rozumnadoprava.cz/SOKP519/

Petice za rozumné řešení okruhu kolem Prahy
Obecné informace https://rozumnadoprava.cz/OBCANE/#PETICE
Podpisový arch ke stažení https://www.rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2018/05/Petice-za-rozumné-řešení-okruhu.pdf
Elektronická petice https://e-petice.cz/petitions/petice-za-rozumne-reseni-okruhu-kolem-prahy.html

1 komentář

Komentáře nejsou povoleny.