10 principů pro udržitelnou dopravu ve městě
(tzv. „Avoid – Shift – Improve“ přístup)

Zdroj informací – projekt vhodné městské dopravy
Suitainable Urban Transport Project
je dostupný ze stránky  sutp.org

„Město nedělají civilizovaným dálnice,
ale to, když se dítě na tříkolce
může pohybovat snadno a bezpečně.“
(Enrique Peñalosa)

Udržitelná doprava označuje širokou oblast takové dopravy, která je udržitelná ve smyslu sociálních, environmentálních a klimatických dopadů. Udržitelnost dopravy hodnotíme jednak z hlediska konkrétních dopravních prostředků, jednak zde hrají roli zdroje energie a také infrastruktura používaná pro dopravu. Do hodnocení je třeba zahrnout také dopravní operace a logistiku. Udržitelnost dopravy se do značné míry měří podle efektivity a účinnosti dopravních systémů a také podle dopadů systémů na životní prostředí a klima.

Problém udržitelnosti dopravy není pouze technický (poskytování kvalitní dopravní infrastruktury a vývoj vozidel), ale dotýká se též společensko-ekonomických otázek. Jim dominuje problematika poskytování dopravní infrastruktury a hromadné dopravy z veřejných prostředků. Veřejné výdaje do dopravní infrastruktury a dopravních služeb významně ovlivňují nabídku dopravy, a tudíž i budoucí společenské přínosy a náklady dopravy. Úroveň, kvalita a struktura nabídky dopravy jsou tak hlavními parametry ovlivňujícími udržitelnost dopravy.

Efektivní dopravní systém je jedním z faktorů určujících konkurenceschopnost městských oblastí, protože zajišťuje dostupnost zaměstnání, vzdělání nebo zdravotní péče. V mnoha městech však lidé trpí zdravotními obtížemi, které způsobují výfukové plyny a nadměrný hluk. Také ztrácíme drahocenný čas v dopravních zácpách, což má důsledky i pro ekonomiku v podobě značných finančních ztrát.

Městská doprava založená na automobilovém provozu spoléhá převážně na fosilní paliva. Spotřebovává tak obrovské množství energie a patří mezi významné producenty emisí skleníkových plynů. Dopravní nehody si vybírají svou daň především ve skupinách zranitelných osob, jako jsou cyklisté a chodci. A v neposlední řadě, pro miliony osob, které patří mezi chudší obyvatele měst, je nemožné využívat efektivní dopravní služby – automobil si nemohou dovolit a musejí spoléhat na nedostatečné služby hromadné dopravy a na nekvalitní infrastrukturu pro chodce a cyklisty.

Plánování hustých a lidnatých měst je nejlepší způsob, jak zajistit udržitelnou dopravu. Proč? Protože poskytne prostor pro lidi, nikoliv pro auta. Znamená to navrhovat městské čtvrti se smíšeným využitím, školami, obchody a obytnými a pobytovými zónami bez aut, s městskými náměstími, infrastrukturou pro zklidnění dopravy.

 

Uplatňovat tzv. „Avoid Shift Improve“ přístup (zkr. „A‑S‑I“), což je možno do češtiny přeložit jako „vyvarovat se – zaměnit – zdokonalit“, znamená:

A“   Snižování potřeby cestovat, např. vhodným územním plánováním

„S“   Přesun k udržitelným druhům dopravy

„I“   Nahrazení zbývající dopravy nízkoemisními a úspornými vozidly

 

10 principů pro udržitelnou dopravu ve městě

 

Prezentace na prezi.com (anglicky)
https://prezi.com/7ufnp8crzc1l/10-principles-sut/

Na základě přístupu „vyhnout se – změnit – zlepšit“ navrhl tým GIZ pro městskou mobilitu živý plakát o 10 zásadách udržitelné městské dopravy. Podívejte se na plakát a sledujte 10 zásad udržitelné městské dopravy, od hustého a lidského měřítka městského plánování, podpory pěší a cyklistické dopravy i veřejné dopravy až po podporu dopravy nízkoemisními a úspornými vozidly a zlepšení efektivity dopravního provozu!

 

10 PRINCIPŮ PRO UDRŽITELNOU DOPRAVU VE MĚSTĚ
Pro udržitelnost dopravy je potřeba:

Snižování potřeby cestovat

  1. Plánovat města s hustší zástavbou, která vyhovuje lidskému měřítku
  2. Rozvíjet města s ohledem na přepravu
  3. Optimalizovat silniční síť a její využití

Přesun k udržitelným druhům dopravy

  4. Podporovat pěší a cyklistickou dopravu
  5. Zavádět zlepšení přepravy osob ve městě
  6. Používání motorových vozidel mít pod kontrolou
  7. Zajistit správu parkovacích míst

Nahrazení zbývající dopravy nízkoemisními a úspornými vozidly

  8. Podporovat a propagovat ekologické druhy dopravy

  9. Komunikovat o řešeních s veřejností
 
10. K řešení problémů přistupovat komplexně

 

Co to konkrétně znamená:

Snižování potřeby cestovat

1.   Plánovat města s hustší zástavbou

Podpora projektů zajišťujících cenově dostupné bydlení v centru města ● Zaměření na integraci rozvoje města a dopravy ● Klást hlavní důraz na lidský rozměr ● Hustší městská zástavba ● Budovat víceúčelové městské čtvrti ● Tvorba náměstíček ● Zklidnění dopravy ● Bydlení bez aut.

2.   Rozvíjet města s ohledem na přepravu

Budovat dílčí městská centra ● V blízkosti hlavních dopravních uzlů budovat nákupní centra ● Kancelářské prostory umístit blízko dopravních stanic ● U dopravních uzlů zajistit parkovací místa pro kola ● Vytvořit hustou obytnou zástavbu v okolí hlavních dopravních uzlů.

3.   Optimalizovat silniční síť a její využití

Zajistit dodržování a vymáhání dopravních pravidel – například v rezidenčních oblastech snížená povolená rychlost na 30 km/h nebo i méně v obytných oblastech – zákazy parkování ● Poskytovat občanům informace o dopravním provozu – aktuální příjezdy a odjezdy – dopravní zácpy – parkování ● Posilovat dopravní propojenost uvnitř města a omezovat objížďky ● Zaměřit se na zkvalitnění křižovatek, které jsou kritické pro chodce, cyklisty a veřejnou dopravu.

Přesun k udržitelným druhům dopravy

4.   Podporovat pěší a cyklistickou dopravu

Provádět hodnocení vlivu dopravy v rámci nové výstavby ● Realizovat komplexní projekty pro cyklistickou a pěší dopravu ● Omezovat rozšiřování silničního prostoru pro automobily ● Cyklistické dálnice ● Vytvořit kompletní městskou cyklistickou síť ● Odstranit překážky pro chodce ● Systémy veřejných jízdních kol ● Stanovit vysoké konstrukční standardy kvality pro chodníky, cyklostezky a celé ulice ve městě ● Pěší zóny ● Zelená vlna pro cyklisty ● Jmenovat poradce pro pěší a cyklistickou dopravu v rámci organizace dopravy ● Zlepšovat bezpečnost chodců a cyklistů na křižovatkách.

5.   Zavádět zlepšení přepravy osob ve městě

Na základě výkonnostních ukazatelů zajišťovat vysokou kvalitu služeb veřejné dopravy ● Jednoduchý a spravedlivý systém jízdného ● Vytvořit integrované jízdní řády a systémy jízdného všech provozovatelů veřejné dopravy ● Uživatelsky příjemné taxi služby ● Maximálně výkonné sítě veřejné dopravy, postavené na železniční síti a metrobusech (metropolitní autobusy – termín užívaný v Německu, angl. Bus Rapid Transit) ● Pohodlné přestupy ● Usnadnit integraci systému „car sharing“ do celkového systému přepravy ve městě.

6.   Používání motorových vozidel mít pod kontrolou

Městská distribuční centra – „city logistika“ – koordinovaná distribuce zboží, zejména v centrální části města ● Omezení pro cestování ● Firemní politika parkování ● Finanční odměny od zaměstnavatele za omezené používání aut ● Poplatky podle ujeté vzdálenosti (systém pay-as-you-drive) ● Zaměstnanecké jízdenky ● Motivační pobídky pro dojíždění na kole nebo veřejnou dopravou ● Práce z domova a flexibilní pracovní doba ● Méně hustou bytovou zástavbu umístit do vzdálenosti dostupné pro cyklisty a zajistit pro ně spojnice.

7.   Zajistit správu parkovacích míst

Zavést poplatky za parkování ● Omezit dobu parkování ● Prosazovat dodržování pravidel pro parkování aut ● Regulace parkovacích míst – např. jejich maximální počet ● Vyvážený počet parkovacích míst ● Informace o parkování ● Jasně vyznačená parkovací místa v ulicích.

Nahrazení zbývající dopravy nízkoemisními a úspornými vozidly

8.   Podporovat a propagovat ekologické druhy dopravy

Programy pro renovaci/likvidaci vozidel ● Kontroly a údržba ● Nízkoemisní zóny ● Poplatky za neefektivní vozidla (odměny za efektivní vozidla) ● Přiměřené zdanění pohonných hmot ● Podpora čistých paliv ● Infrastruktura pro čistá paliva ● Udržitelná nákupní politika v oblasti motorových vozidel.

9.   Komunikovat o řešeních s veřejností

Propagovat a podporovat regionální produkty – menší potřeba přepravy ● Propagovat a podporovat místní volnočasové aktivity ● Ocenění pro firmy přátelské k cyklistům ● Marketingové kampaně pro cyklistickou dopravu ● Marketing pro lepší vnímání veřejné dopravy ● Programy sdílených jízd autem ● Poskytovat data vývojářům aplikací pro chytré telefony ● Uživatelsky příjemné webové stránky provozovatelů veřejné dopravy.

10.   K řešení problémů přistupovat komplexně

Vybudovat instituce odpovědné za udržitelnou městskou mobilitu ● Integrace odborů pro plánování města a pro dopravní plánování ● Sdružení veřejné dopravy ● Podpora obyvatel města v budování nevládních organizací ● Sdružení spotřebitelů ● Integrovat dopravu do akčních plánů pro klimatické změny ● Vytvořit a integrovat komplexní plány udržitelné mobility a komunikovat o nich ● Monitorovat realizaci a také funkčnosti opatření ● Nastartovat proces zapojení veřejnosti pro výběr a hodnocení opatření.

 

 
Akademie městské mobility
https://www.akademiemobility.cz/10-principu-pro-udrzitelnou-dopravu-412

 
Aktualizováno 1. 10. 2022