3. ÚZEMNÍ ZPŮSOBILOST

Politika územního rozvoje (PÚR) stanovuje jako hlavní kritérium ZAJIŠTĚNÍ VYŠŠÍ KVALITY DOPRAVY, minimalizaci konfliktů s přírodou, krajinou, kulturními a civilizačními hodnotami a také respektování požadavků Evropské unie na transevropskou dopravní síť TEN-T.

Současná trasa dle Zásad územního rozvoje na východě zasahuje cca 9 km do území hl. m. Prahy a vede hustě obydlenými oblastmi Černý Most a Horní Počernice. Na severu vede pouhých 5 km od Pražského hradu skrz rezidenční, rekreační a přírodní oblasti. Její realizace by znamenala likvidaci přírodního zázemí (velká část parku Draháň-Troja) pro desítky tisíc obyvatel severního města.

Transevropská dálnice skrz Prahu je v rozporu s kritérii PÚR a legislativou TEN-T.

Pozoruhodný rozpor najdeme také v Zásadách územního rozvoje (ZÚR) z roku 2014, které na jednu stranu trasují Pražský okruh přes Draháň, kde ale současně vymezují specifickou oblast nadmístního a celoměstského významu Draháň-Troja-Bubeneč (SO/1) jako „oblast osvětovou, vzdělávací a rekreačně společenskou, kde jsou plochy a zařízení určené pro významné politické, sportovní a kulturní aktivity nadmístního, celostátního a mezinárodního významu (SO)“. Jako úkol pro podrobnější územně plánovací dokumentaci požadují „vyřešit dopravní obsluhu území při preferování hromadné a nemotorové dopravy a ověřit zde možnost rozvoje vysokoškolského areálu.“

Dálnice by neměla vést místy s největšími přírůstky obyvatel a ani oblastmi, kde jsou nejlepší podmínky pro bydlení a snadná dopravní obslužnost.

Transevropská dálnice skrz Prahu je v rozporu s požadavky PÚR a TEN-T.

(klepněte na obrázek a spustíte video)


►►►► EKONOMIKA (4. hledisko)