Článek „Stavba, na kterou čekáme 30 let. Pražský okruh by měl být v roce 2030 dokončen“ vyšel v sobotu 20. 7. 2024 na „Seznam Zprávy“ a vyvolal rozsáhlou diskuzi (360 komentářů).
https://www.seznamzpravy.cz/diskuze/domaci-stavba-na-kterou-cekame-30-let-prazsky-okruh-by-mel-byt-v-roce-2030-dokoncen-255901
Výše uvedená diskuze obsahuje vedle komentářů, které jen opakují nerealizovatelná přání a lživé informace přebírané z médií, také komentáře, které uvádějí konkrétní fakta a argumenty zdůvodňující, proč je prosazované řešení špatné.
● Michal Šotola
Projekt je od základu špatný, stát nepostupuje s péčí řádného hospodáře, absolutně ignoruje vývoj metropole za posledních 30 let. Nejedná se o dálniční okruh, ale půjde o průtah vedoucí jen 6 km od Pražského hradu. Materiály EIA a dopravní model ke stavbě úseku 519 ukazují, že dopravě ve městě stavba neuleví. Po severní části okruhu projede na 100 000 vozidel za den, a to přes přísně chráněná území a pod okny desetitisíců Pražanů. Jde to lépe a levněji. Je to ostuda.
● Michal Šotola > Petr Vopalecký
Dálniční stavby se nestaví na rok nebo 5 let, musí být dlouhodobě prospěšné a udržitelné, jejich údržba nesmí stát neúměrně moc a v případě silou prosazované trasy dle zásad A-ZÚR na serveru to není dobré řešení.
● Michal Šotola > Martin Hlavin
Stát této práci zjevně nerozumí, variantní trasování nikdy plnohodnotně neposoudil, místo toho na sílu prosazuje zastaralou a předraženou variantu, která dopravě ve městě nepomůže.
● Renáta Voláková
Zas jeden oslavný článek na okruh. Co takhle někdy napsat pravdu? …místo komedie typu „Dělníci také dostaví protihlukové stěny, které jsou pro okolní klid nezbytné.“ Na D0 se o to snažíme 14 let marně! Přitom kravál z dálnice každou noc. A ŘSD si akorát najímá svoje spřátelené firmy, aby tvrdilo, že je vše v limitu. No lituju ty, kteří těmhle blábolům ještě věří. Já bych si již začala shánět špunty do uší. To by měl příště autor článku zmínit jako první!
● Filip Krolupper
Až na to, že by to mělo znít: „Zlikvidovali jsme Jesenici, no a co, že tam nemůžou v noci spát a soudíme se s nima 10 let. Teď zlikvidujem Chabry, Suchdol, Březiněves a Čerňák. No a co, že trasa podle nezávislé studie McMott, kterou jsme si sami zadali (2007) vychází lépe v jiné variantě. Už jsme si nakoupili a je dávno čas vybírat zisky. No a co, že podle naší vlastní EIA to Praze nepomůže, ale naopak ji víc zaseká. Chceme svoje peníze. A to hned!“
● Petr Chaloupek
Bohužel slabá novinařina. Autor si udělal rešerši prookruhových článků z reklamně-mediální dílny ŘSD a MD s hloupým titulkem: „Stavba, na kterou čekáme 30 let.“
No, představte si nadpis: „Počítač, na který čekáme 30 let.“ Dnešní realizace modernizované čtyřiosmšestky by nám byla k smíchu.
Stejné to je se shodnou trasou okruhu, po 100 (ne jen po třiceti) letech, kdy návrh vznikl a trasa prochází zvětšenou Prahou, přes přírodní park a zákonem chráněné přírodní a nemovité památky, vše v rozporu s klima závazky ČR.
Kontakt na autora, na rozdíl od jiných na Seznamu, nelze dohledat… Rádi vysvětlíme, pokud by o to autor stál a nechtěl k tématu psát jen propagandistické angažáky…
● Roman Žilka > Petr Chaloupek
Patrikův mluvčí?
● Petr Chaloupek > Roman Žilka
Je víc lidí s kritickým myšlením. Není jen Patrik.
● Roman Žilka > Petr Chaloupek
Patrik je možná kritický, ale myšlení bych u něj nehledal. Kdyby se veřejně ukázal v Přerově, tak mu tam někdo asi rozbije ciferník.
● Petr Chaloupek > Roman Žilka
Řeč není o Přerově, ale o D0, problém Přerova neznám…
V Praze jsou data z dokumentace jasná: na Černém Mostě bude 133 tis. aut/den (dneska 73 tis.), to může hodnotit jako zlepšení jen blázen. Na mostě Barikádníků bude aut o 12 % víc, a přivaděč MÚK Čimická přivede na Spořickou do Chaber 13 tis. (+100 %) a na Čimickou přes Čimice 15 tis. aut (+50 %), protože celé Bohnice budou na okruh najíždět přes Čimice. A jejich tradiční cesty do Prahy trojskými serpentýnami a Zenklovou zůstanou na stejných hodnotách. Intenzita na Kbelské naroste o osobní auta, když prostor uvolní část kamionů.
Takže za utracené miliardy na severu dostaneme zhoršení stavu dopravy… To vše mimo jakékoliv ekologické, krajinářské a klimatické argumenty.
● Roman Žilka > Petr Chaloupek
Byla řeč i o Patrikovi. U Přerova je problém, že kvůli němu končí D1 z obou stran těsně před městem.
Poznámka: Odkazy na pořady „NEDEJ SE“ o dálnici D1 najdete zde:
https://rozumnadoprava.cz/problematicke-dopravni-stavby-nejen-v-praze/#D1
Ale zpět k D0. Kde se vezme ten skoro dvojnásobný růst počtu aut na Černém mostě? Východozápadní tranzit odbočí ještě před ním na D11. Z D8 na D1 to přes Černý most jezdí už teď. D0 z Běchovic k D1 odvede dopravu ze Štěrboholské a Jižní spojky.
Co se týká Čimic a Bohnic, tam situaci neznám. Ale z logiky věci, pokud někde počet aut vzroste, jinde klesne. Odlehčí to místní dopravě v Praze, i na tom severu. Intenzita na Kbelské nenaroste, protože z ní zmizí nejen tranzitní kamiony, ale i tranzitní osobní auta.
● Petr Chaloupek > Roman Žilka
Na Černý most přibude dalších 40 tis. aut už po dokončení SOKP 511, té části, co se začíná stavět a dalších 20 tis. přidá realizace úseků 518, 519 a 520 na výsledných 133 200 aut/den.
Pro sídliště Bohnice (cca 35 tis. obyvatel) po jeho dokončení nikdy nebylo realizováno přiměřené dopravní připojení do města. Plánované připojení Bohnic na dálnici přes místní komunikaci Čimickou je dopravní i urbanistická chyba. Na místní komunikaci se tak indukují intenzity, které vidíme např. na D6 nebo D7, tedy 15 tis. aut, kvůli kterým se jinde staví obchvaty obcí.
Dopravní intenzity nefungují tak, že když někde počet aut vzroste, tak jinde klesne. Díky dopravní indukci platí, že čím víc se komunikací postaví, tím víc po nich jezdí aut.
Poznámka: Vysvětlení různých pojmů „doprava“ najdete zde:
https://rozumnadoprava.cz/vysvetleni-pojmu/#doprava
Místní doprava v Praze, až na malé výjimky, nepoklesne, severu Prahy se přitíží, data mluví jasně. Pokud model někde předpokládá pokles, tak v hodnotách 0–5 %, tedy na úrovni statistické chyby. Absolutně přibude nových vozokilometrů.
A příklad Kbelské:
v roce 2019 … 65 000 aut (z toho 13 660 nákl.),
v roce 2030 pokud se okruh nepostaví, dokonce malý pokles … 64 100 aut (z toho 15 000 nákl.),
v roce 2030 varianta s úplným okruhem … 70 400 aut (z toho 4 920 nákl.).
Tzn. oproti současnému stavu sice ubude 8 740 nákl. vozů, ale přibude 14 140 aut osobních…!
Tohle jsou přesná data z kartogramů TSK z dopravního modelu z dokumentace EIA.
Data TSK, nikoliv subjektivní pocity. Vlivem zprovoznění staveb v navrhované trase dojde k nárůstu dopravních výkonů o 931 tisíc vozokilometrů za den a až 2/3 dopravy na úsecích 518 a 519 mají být indukované. Seznamte se s daty, pokud nechcete jen slepě věřit.
● Roman Žilka > Petr Chaloupek
Takže po dokončení okruhu začnou více jezdit východní Němci na Slovensko? Nebo odkud se ta doprava bude indukovat? Máš pocit, že když se okruh nerealizuje, bude to lepší? Tohle mi připomíná klasické argumenty pro NIMBY.
BTW, než se postavila jižní část mezi D1 a D5, byla trasa po Jižní spojce přes Barrandovský most naprostá katastrofa. Dnes, pokud nějaké jelito neotočí kamion napříč, je to vcelku pohodová jízda.
Ale co je hlavní, tady zdaleka nejde jen o Prahu a pár vesnic severně, tady jde o to, aby se východozápadní tranzit rozdělil a nejelo všechno po D1. Tím také dojde k odlehčení uzlu D1, D2 a D52.
● Petr Chaloupek > Roman Žilka
Jen krátce, nemáte argumenty, tak NIMBY… Tato navržená extrémně nákladná trasa na severu je špatná a neřeší problém, naopak další vytváří. Vidím, že jste emotivně přešel na tykání… Ani ten Barrandovský most není pravda.
Před otevřením JZ části okruhu v roce 2010 tam jezdilo něco přes 100 tis. aut, pokles trval jen pár měsíců,
v roce 2023 … 142 tis. aut/den.
Chce to fakta, pocity jsou slabý argument, a na tom bych skončil.
● Radek Lanč
511 máte staré info. Už se kope a na polích jsou bagry.
● Michal Šotola > Radek Lanč
Jedná se o záchranný archeologický výzkum.
● Petr Hynek
To je zajímavé, zase se tu mnozí trefují do politiků, ale nikdo tu nezmínil fakt, že hlavní zásluhu na tom, že severní část není ještě dnes zprovozněna, mají ekoteroristi, různé samozvané spolky, starostové vesnic, co si mastí ego a vůbec se jich to netýká, a další takoví. Jsem ze Suchdola a vím, o čem píšu. Normální lidi tu desítky let čekají na okruh, aby se normálně civilizovaně dostali ze Suchdola třeba do Bohnic. To je možné dnes buď přes Prahu v koloně nebo přes Kralupy. Děsné.
● Michal Šotola > Petr Hynek
O tom silně pochybuji, že stavbu Suchdol ocení. Zhorší mu životní podmínky a přivede 100 000 vozidel za den přímo do městské části. Přitom propojení obou břehů pro místní dopravu vyjde 100× levněji s menšími dopady.
● Zdeněk Krejčí
Pokud vím, tak před léty už EIA na severní část nějak běžela, a pak se to popralo s územním plánem a hotovo. Tak snad se do toho roku 2030 dočkáme aspoň stavebního povolení, potom deset let na stavbu…
● Michal Šotola > Zdeněk Krejčí
Nejvyšší správní soud svým rozsudkem 8 Ao 2/2010 – 644 ze dne 20. 5. 2010 v ZÚR HMP zrušil koridory a plochy SOKP v úseku Ruzyně – Březiněves.
Závazné rozhodnutí v nové EIA na současnou variantu stavby ještě nebylo ze strany MŽP vydáno.
Zpět na Názory…