Dne 24. 5. 2024 vysílala Česká televize na kanálu ČT24 v pořadu Události, komentáře debatu, v níž pozvaní hosté ministr dopravy Martin Kupka, bývalý ministr za hnutí ANO Karel Havlíček, generální ředitel ŘSD Radek Mátl a pražský urbanista Peter Bednár diskutovali o Pražském okruhu a jeho dopadech na dopravu a rozvoj města. Peter Bednár vysvětloval oběma politikům, že dálniční okruh skrz Prahu dopravu spíš zhorší a prohloubí problém suburbanizace. Jeho tvrzení potvrzují data, odborné studie a zkušenosti z praxe velkých měst. Namísto rozšiřování silniční kapacity je žádoucí budovat kompaktní město krátkých vzdáleností, podporovat rozvoj veřejné hromadné dopravy a zlepšovat podmínky pro chodce a cyklisty.
v čase 9:30
REDAKTORKA: Pane Bednáre, představte si, že Pražský okruh stojí, popusťme fantazii, Městský okruh taky stojí, tak jak vypadá Praha? Plynulý provoz, prázdné centrum, rychlejší doprava, všechno báječné. Nebo ne?
Peter Bednár, urbanista:
„No nemusíme si to představovat, můžeme se podívat na konkurenční města, která podobný systém okruhů postavila a bez výjimky mají horší dopravu, horší průjezdnost a horší zavalení historického centra auty, než má Praha bez těchto okruhů.
Já bych zároveň nesouhlasil s panem Kupkou, myslím si, že se najde jenom velmi málo urbanistů, kteří by takovýto projekt z roku 1950 schválili, a samozřejmě nejsem jediný. Na to je spousta dalších dokumentů, i například Dopravní politika České republiky od Ministerstva dopravy, kde se ve třech bodech vizí a hlavních cílů pro tyto roky píše, že:
„Budou hledána taková opatření, která umožní dopravu osob i věcí šetřit tak, aby přepravní potřeby vznikaly co nejméně.
Dojde ke zlepšení územního plánování, zejména ve městech.
Bude podpořena restrukturalizace ekonomiky směrem k tvorbě vyšší přidané hodnoty.
Dopravní systémy budou založené na multimodálních systémech.
Mezioborové spolupráce budou využívat energeticky efektivnější druhy dopravy.“
Městské okruhy z toho nedělají ani jedno, dopravu zásadně zhorší, stavíme něco, na co stejně nemáme peníze a hlavně nepočítáme vůbec s fyzickým dopadem takovéto infrastruktury na Prahu.
Každý typ dopravy vytváří nějaký typ území a dálniční okruhy vytvářejí jenom jeden typ urbanizace, a to je suburbanizace. A opět každý strategický dokument Vlády a České republiky říká, že suburbanizace je extrémně špatný typ rozvoje, měli bychom ji zastavit. Proto těšení se z této stavby je myslím velmi předčasné a jakékoliv vynaložení těchto prostředků v podstatě na libovolný jiný účel by mělo lepší vliv na pražskou dopravu.
Obejdeme se bez těch budoucích zácp, které ani nevíme, že ještě někde budou vznikat, za další stovky miliard, které ani nemáme a budeme si muset na ně půjčovat. A toto následně vytvoří rozvoj, který stojí na osobu pětkrát více než na obyvatele centrálního města.
To znamená, toto je cesta k tomu, aby Česká republika navždy zaostávala a navždy byla dopravně zavalená automobilovou dopravou, která šla řešit mnohem elegantněji a rychleji nějakým jiným řešením, například tento okruh nepostavit.“
v čase 20:00
REDAKTORKA: Pane Bednáre, vy chcete vrátit lidi na koně?
Peter Bednár, urbanista:
„Já mám velkou víru ve státní kapacitu měnit věci k lepšímu, ale tento pocit bych měl mnohem častěji, kdybych nemusel hned dvěma ministrům dopravy vysvětlovat, jak vlastně funguje doprava ve městě.
Cílem dopravního systému je distribuovat co nejvíce lidí, co nejefektivněji, do maximálního počtu destinací. A protože tyto destinace se přirozeně tržní logikou koncentrují na těch nejatraktivnějších místech, tak na těchto místech musíme vždycky přemýšlet nad tím, kolik prostoru dedikujeme těm místům, která generují zisk – to jsou budovy – a tomu prostoru mezi nimi, který slouží k dopravě – zisk negeneruje, ale způsobuje nebo vyžaduje velké náklady.
Auto je nejhorší typ dopravy pro kompaktní území, protože má nejmenší přepravní kapacitu a zároveň zabírá nejvíce plochy. To, jak musíme plánovat města a Prahu především, je vrátit se ke koncepci kvalitní hromadné dopravy.“
REDAKTORKA: Tady se mluví o tranzitní dopravě, zejména o Pražském okruhu.
Peter Bednár, urbanista:
„Jistě, ale tato tranzitní doprava navždy změní to, jak Praha bude fungovat dál. To znamená, změní se z toho centrálního města, jak ho známe teď, a změní se na nějakou změť podivných benzínek, skladů a billboardů, kolem kterých sice možná lidé budou projíždět rychleji, ale když budou chtít přijet do centra, nebudou mít kde zaparkovat a nebudou moci dostatečně důstojně využívat MHD. Kdybychom takovéto stavby nedělali a spíš se věnovali tomu, jak umožnit kompaktní zástavbu, která generuje mnohem menší počet jízd automobilovou dopravou a umí mnohem lépe pracovat s tím nejlepším odkazem, co nám tady předkové zanechali, a sice pražským dopravním systémem.
Jakýkoliv dopravní okruh tady toto zpochybňuje, ubírá prostředky, které by mohly být investovány lépe. A myslím si, že toto není příliš dobrá stavba a všechny ty příklady měst, které pan Kupka zmiňoval, měst, která nějaké okruhy mají – tato města se rozhodla své okruhy nedostavět, částečně zrušit, přeměnit na různé formy městských bulvárů, a tak dál.
To znamená, že žádné současné město neplánuje dálnici okolo svého města, pokud se nenachází v nějaké stepi, v Kyrgyzstánu nebo na podobných místech. Myslím si, že toto je opravdu velmi zastaralý pohled na městskou mobilitu. A samozřejmě to neznamená, že všichni budou jezdit na koních nebo na kolech. Já bych docela rád jezdil i autem, akorát nebudete moci, protože dalších 100 000 nebo 150 000 lidí si bude chtít přijít zaparkovat na místech, která se už teď nedostávají.
Možná by mne fakt zajímalo, od obou ministrů dopravy, kolik si myslí, že je vlastně v Praze parkovacích stání, kolik plochy to zabírá, jestli mají nějaký odhad.“
(na to ani jeden ministr neodpověděl)
v čase 27:30
REDAKTORKA: Pane Bednáre, tip na výlet pana Havlíčka?
(otázka navazuje na předchozí doporučení bývalého ministra dopravy, aby se jel podívat do Mnichova na obchvat)
Peter Bednár, urbanista:
„Mnichov znám samozřejmě velmi dobře. V Mnichově zároveň jsou velké zóny 30, investovali tam poměrně zásadně do nejrůznějších alternativ. To znamená, ten dopravní okruh je tam nějaký historický relikt, který se plánuje do budoucna ještě nejrůznějšími způsoby upravit. A pak, pane Kupko, vy jste nezmínil ani jeden příklad toho skvělého města s okruhy. Já bych vám řekl jedno město s nejdokonalejším systémem okruhů, a je určitě v Evropě, a sice Moskva, což věřím, že není typ urbanizace, který byste vítal.
Co se týká vlakové dopravy, tam se právě ukazuje taky tato korupce mentální automobilovou logikou. To znamená, my skutečně jsme schopni postavit krásné nové železnice, ale okolo nich, místo toho, aby tam bylo třeba 20 000 nových bytů, tak tam vznikne jenom 20 000 povrchových stání a nějaká večerka. To znamená, my umíme utratit ohromné množství peněz za poměrně dobré dopravní systémy, které následně ale neumíme vůbec nějak provázat s nějakým dalším rozvojem. To znamená, že tyto investice zdaleka nenaplní ty přepravní cíle, které máme.
A opět bohužel – přestože věřím, že vy nechcete zhoršovat suburbanizaci – ale suburbanizace se se všemi vašimi přístupy zhorší, protože s tím neděláte vůbec nic.
Mělo by se začít opačně, územními plány, nějakou vizí Prahy, kde se má stavět, aby lidé kvůli nedostatku bydlení v centru nemuseli bydlet ve velmi vzdálených místech. A pak dojíždět a doufat, že někdy za desítky let se dostaví nějaké okruhy, na které stejně nemáme peníze.“
Celý pořad si můžete pustit zde:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096898594-udalosti-komentare/224411000370524/
K uvedené debatě vyšel i článek:
Pražský okruh potřebujeme, shodli se Kupka a Havlíček. Podle urbanisty zastaralý pohled.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/prazsky-okruh-potrebujeme-shodli-se-kupka-a-havlicek-podle-urbanisty-zastaraly-pohled-349585