Desítky miliard ve prospěch obyvatel ČR

Školství  │  Rozvoj regionů  │  Dostupné bydlení  │  Zdravotní a sociální péče  │  Kvalitní infrastruktura  │  Obrana, bezpečnost  │  Věda a výzkum  │  Životní prostředí

Desítky miliard na smysluplné účely namísto škodlivé dálnice!

Šestiproudá dálnice skrz Prahu odčerpá obrovské finanční prostředky ze státního rozpočtu, které by mohly být využity na mnohem smysluplnější účely ve prospěch obyvatel celé ČR. Celospolečenské náklady této předražené, koncepčně zastaralé a škodlivé stavby by výrazně převážily nad diskutabilními přínosy.

Sporný přínos nových kapacitních silnic v ekonomicky vyspělých aglomeracích s hustou dopravní sítí

Výstavba nových silnic dává největší smysl v oblastech (zejména v méně rozvinutých regionech), kde je horší dopravní dostupnost, nižší životní úroveň a vysoká nezaměstnanost. Naopak v ekonomicky vyspělé pražská aglomeraci s hustou sítí silnic a dálnic by dodatečná kapacita měla minimální socioekonomický přínos a zároveň by obnášela obrovské náklady: investiční, provozní, environmentální a zdravotní.

Klesající výnosy investic do dopravy
https://transportgeography.org/contents/chapter3/transportation-and-economic-development/transport-investments-diminishing-returns/

Co je udržitelný rozvoj mobility – a co to znamená pro města?
https://konference.pmdp.cz/uploads/_web/prezentace/09-Udo-J-Becker.pdf

Bylo prokázáno, že v zemích EU byly přínosy dodatečných dopravních investic v oblastech s rozvinutou silniční sítí velmi omezené, např. ve srovnání s investicemi do lidského kapitálu či inovací. Pro ekonomický růst je důležitá zejména kvalita veřejné správy, která nepodléhá zájmům úzkých lobbistických skupin a není náchylná ke korupci.

Kvalita veřejné správy a ekonomická návratnost investic do dopravní infrastruktury
https://cepr.org/voxeu/columns/government-quality-and-economic-returns-transport-infrastructure-investment

Šestiproudá dálnice D0 518 a 519 je škodlivá a naprosto zbytečná. Pražská aglomerace potřebuje jiná, efektivnější řešení:

  • opatření zaměřená na předcházení potřebám po mobilitě (např. budování města krátkých vzdáleností, omezení suburbanizace, polycentrický rozvoj regionů);
  • investice do veřejné hromadné dopravy (železnice, tramvaje, metro);
  • zlepšování podmínek pro chodce a cyklisty;
  • ekonomické a daňové nástroje pro regulaci dopravy (parkovací poplatky, mýto, nižší zdanění VHD);
  • přechod na ekologická a prostorově úspornější vozidla pro osobní dopravu.

Účinnost těchto opatření potvrzují odborníci, zkušenosti z praxe i stěžejní strategické dokumenty. Jejich realizace bude mít bezpochyby významný socioekonomický přínos pro hlavní město a nejbližší okolí.

Doporučení pro zelenou, zdravou a udržitelnou dopravu
Transport, Health and Environment Pan-European Programme
https://unece.org/sites/default/files/2021-05/2101940_E_PDF_WEB.pdf

Negativní socioekonomické dopady dálnice D0 skrz Prahu

Dálnice D0 518 a 519 pouhých 6 km od centra Prahy nejenže nepomůže dopravě v hlavním městě, ale měla by i velmi negativní socioekonomické dopady.

Samotná výstavba vytvoří pracovní místa s nízkou přidanou hodnotou, avšak vyvolá obrovské externí náklady pro společnost: zvýšení zdravotních rizik dotčených obyvatel, významné poškození životního prostředí.

Nová příležitost „rychle odcestovat autem“ po dálnici za vzdálenějšími cíli povede ke zhoršení úrovně služeb a ohrožení místních malých podnikatelů v přilehlých lokalitách ve prospěch velkých nadnárodních řetězců umístěných v blízkosti sjezdů. Dojde k narušení konceptu města krátkých vzdáleností a zvýšení závislosti na energeticky a prostorově nejnáročnějšímu druhu dopravy.

Dálnice na území měst omezují městotvorné funkce (bydlení, vzdělávání, zdravotní a sociální služby, lokální obchody a služby, sportovní a volnočasové aktivity apod.) a znehodnocují pozemky pro tyto účely. Naopak vyvolávají nežádoucí jevy jako výstavba skladových hal s nízkou přidanou hodnotou pro ekonomiku a expanzi rezidenčních satelitů bez odpovídající občanské vybavenosti a pracovních příležitostí. Zábor kvalitní zemědělské půdy, fragmentace krajiny a další nárůst dopravní zátěže budou mít velmi negativní socioekonomické dopady včetně zhoršení životního prostředí a kvality života dotčených obyvatel.

Náklady obětované příležitosti aneb smysluplnější využití veřejných peněz

Náklady obětované příležitosti jsou implicitní náklady vzniklé nevyužitím výhody spojené s volbou nejlepší alternativy. V ekonomii odpovídají hodnotě nejhodnotnější činnosti (statku), které se musí ekonomický subjekt vzdát ve prospěch jiné činnosti (jiného statku).

Investiční náklady 15 km dálnice D0 518 a 519 na severu Prahy zřejmě přesáhnou 30 miliard Kč. Lze však očekávat, že částka bude výrazně vyšší podobně jako u tunelu Blanka, kde došlo k nárůstu ceny z původních 17 miliard na 43 miliard. Šestiproudá dálnice s několika tunelovými úseky, mosty a mimoúrovňovými křižovatkami bude mít rovněž velmi vysoké provozní náklady: odhadem více než 250 milionů Kč ročně.  Přitom je evidentní, že negativa realizace D0 (nárůst osobní a nákladní dopravy, negativní dopady na životní prostředí a veřejné zdraví) jednoznačně převáží nad spornými pozitivy (zlepšení obslužnosti severní části pražské aglomerace autem na úkor VHD, dočasné zrychlení cest na okraji Prahy, dočasný mírný pokles IAD na několika málo komunikacích). Tyto veřejné prostředky by bylo žádoucí investovat do mnohem smysluplnějších projektů s významným socioekonomickým přínosem.

Co lze pořídit za 30 miliard? (minimální investiční náklady D0 518 a 519)

  • 50 nových větších škol
  • Roční mzdy 5 000 učitelů po dobu 10 let
  • Roční mzdy 10 000 nepedagogických pracovníků po dobu 10 let
  • Roční úhrada zdravotní péče pro cca 54 000 obyvatel ČR po dobu 10 let
  • Roční mzdy 6 000 zdravotníků a sociálních pracovníků po dobu 10 let
  • Téměř 10 000 bytů (velikost 50 m2) ve většině regionů
  • Údržba a oprava silnic II. a III. třídy ve všech krajích po dobu 15 let (příspěvek SFDI 2 miliardy ročně)
  • 200 km nových silnic I. třídy a obchvatů obcí a měst v regionech

Co lze pořídit za 10 let provozu D0 518 a 519 při odhadovaných provozních nákladech 250 milionů ročně? (celkem 2,5 miliardy)

  • Roční mzdy pro téměř 420 učitelů po dobu 10 let
  • Roční mzdy pro 520 zdravotníků a sociálních pracovníků po dobu 10 let
  • Roční úhrada zdravotní péče pro cca 4550 obyvatel ČR po dobu 10 let
  • Údržba a oprava silnic II. a III. třídy v krajích (1-2 kraje ročně)
  • 770 bytů (50 m2) ve většině krajů

Velký korupční potenciál dálnice skrz Prahu

Megalomanské stavby za desítky miliard mají významný korupční potenciál. Když se někde ztratí miliarda, „tak si toho nikdo nevšimne“. Lze se oprávněně domnívat, že jako u podobných velkých staveb (např. tunel Blanka) dojde v průběhu realizace k navýšení ceny. Dle žebříčku „Corruption Perception Index“ od Transparency International se Česká republika řadí mezi nejhorší země EU a nachází se na úrovni některých afrických států jako Rwanda či Botswana.

Transparency International: Index vnímání korupce
https://www.transparency.org/en/cpi/2024

Smutnou vizitkou naší země je také státní klientelismus. Potvrzuje to i mezinárodní index časopisu The Economist, kde se ČR umístila na druhém místě po Rusku! Stavební lobby včetně projekčních firem zejména v oblasti dopravního stavitelství je silně přisátá na státní rozpočet.

The Economist: ČR je druhá v indexu klientelistického kapitalismu
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2360470

Příprava a výstavba šestiproudé dálnice není lukrativní pouze pro projekční a stavební firmy, ale díky svému trasování převážně na území Prahy násobně zhodnotí pozemky spekulantů. Zatímco stát bude vykupovat ornou půdu za osminásobek obvyklé ceny, majitelé přilehlých pozemků mimo těleso dálnice mohou pohádkově vydělat na prodeji developerům logistických a průmyslových areálů. Důkazem je rodina bývalého ministra Tomana, která díky promyšleným pozemkovým machinacím získala téměř miliardu za své pozemky u jihovýchodní části dálnice D0 511 a přeložky silnice I/12.

Seznam Zprávy: Další obchod Tomanových: stát za pozemky pod silnicí zaplatí až miliardu
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-dalsi-obchod-tomanovych-stat-za-pozemky-pod-silnici-zaplati-az-miliardu-200675

 


Další zdroje:

Průměrná měsíční mzda učitelů (2025): cca 50 000 Kč
https://csu.gov.cz/pracovnici-a-mzdy-ve-vzdelavani?pocet=10&start=0&podskupiny=233&razeni=-datumVydani

Průměrná měsíční mzda nepedagogických pracovníků: cca 27 000 Kč
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2445062

Průměrná měsíční mzda zdravotníků a sociálních pracovníků: cca 40 000 Kč
https://www.kurzy.cz/platy/platove-tabulky-zdravotniku
https://www.platy.cz/platy/zdravotnictvi-a-socialni-pece

Průměrné výdaje na 1 obyvatele na zdravotní péči v ČR: cca 55 500 Kč
https://csu.gov.cz/vydaje-na-zdravotni-peci?pocet=10&start=0&podskupiny=264&razeni=-datumVydani

Průměrná cena bytu 1 m2 v krajích: cca 65 000 Kč
https://www.bezrealitky.cz/blog/ceny-nemovitosti-na-konci-roku-2024

Kraje dostanou na silnice o polovinu méně než vloni. Finanční záplatu řeší Státní fond dopravní infrastruktury
https://ekonomickydenik.cz/kraje-dostanou-na-silnice-o-polovinu-mene-nez-loni-financni-zaplatu-resi-statni-fond-dopravni-infrastruktury/

Transportation Benefits Too Little
https://transportist.org/2013/01/09/transportation_benefits_too_li/

Marginal Productivity of Expanding Highway Capacity
https://www.ingentaconnect.com/content/lse/jtep/2012/00000046/00000003/art00002#

Impact of Transport Infrastructure Investment on Regional Development
https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/02rtrinveste.pdf