Zákon o pozemních komunikacích (Zákon č. 13/1997 Sb.) rozlišuje charakter a funkce dálnice pro dálkovou dopravu a místní komunikace pro místní (městskou dopravu), tedy podle § 4:
„Dálnice je pozemní komunikace určená pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly, která je budována bez úrovňových křížení, s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd a která má směrově oddělené jízdní pásy.“
a podle § 6:
„Místní komunikace je veřejně přístupná pozemní komunikace, která slouží převážně místní dopravě na území obce.“
Komunikace TENT-T podle Nařízení EU č. 1315/2013, čl. 17, odst. 2:
„Silnice vysoké kvality … (a tedy i SOKP jako součást TEN‑T) plní důležitou úlohu v dálkové nákladní a osobní dopravě, integrují hlavní městská a hospodářská centra, poskytují propojení s jinými druhy dopravy a spojují horské, vzdálené, špatně přístupné a okrajové regiony NUTS 2 s centrálními regiony Unie.“
a podle čl. 17, odst. 3a):
„Dálnice (tedy SOKP) je speciálně projektovaná silnice vybudovaná pro provoz motorových vozidel, která neslouží k obsluze přilehlých pozemků …“
Z uvedených důvodů SOKP nemůže současně plnit funkci dálnice a místní komunikace pro obsluhu přilehlých lokalit.
JEHO POLOHA VE MĚSTĚ JE TEDY NAPROSTO NEVHODNÁ.
Například z hlediska propojení Prahy 6 a Prahy 8 by bylo mnohem logičtější vybudovat místní most mezi Sedlcem a Bohnicemi, který by sloužil zároveň pro MHD, cyklo a pěší. V současné podobě (dálnice) a poloze (na sever od Bohnic a Dolních Chaber) A-ZÚR nemůže efektivně fungovat pro městskou dopravu.
→ zpět na TÉMATA