Jak by měla vypadat příprava a realizace dopravních staveb (z pohledu architekta)

Problematické postupy, které je potřeba v oblasti výběru, přípravy a realizace dopravních staveb zlepšit, byly podrobně identifikovány již v letech 2014 až 2016 v rámci projektu Monitoring a prosazování dobré správy v investičních aktivitách ministerstva dopravy. Byly navrženy i konkrétní postupy, jak tyto problémy řešit – viz desatero http://pruhlednadoprava.cz/desatero-pro-dopravni-stavby/.

Od té doby uplynulo již mnoho let, a tak si znovu v několika bodech připomeňme, jak by se při plánování a výstavbě dopravní infrasruktury mělo správně postupovat:

  1. Dopravní stavby nesmí být nadřazené ochraně životního prostředí, chráněným přírodním územím (ÚO) a nesmí být v rozporu s krajinným rázem (SOKP 518, 519).
     
  2. Řešení dopravních problémů v jednom území nesmí být za cenu zničení jiného území.
     
  3. Uvést plánované dopravní stavby, zvláště tranzitní, do souladu s procesy vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA) i s evropskou legislativou pro transevropské dopravní sítě (TEN-T), aby bylo možné maximálně využít možností evropských dotací.
     
  4. Náklady dopravních staveb musí být úměrné požadovanému výsledku. Zpoždění staveb je obrovská zátěž nejen z hlediska budoucích vyšších nákladů staveb, ale i zvýšených provozních nákladů současných i budoucích.
     
  5. Ve spojení s armádními experty preferovat v páteřní dálniční síti řešení, která minimalizují bezpečnostní rizika (nebezpečí teroristického útoku a vojenského ohrožení).
     
  6. Důsledně vyžadovat posouzení dopravních staveb z hlediska bezpečnosti silničního provozu (audit bezpečnosti pozemních komunikací).
     
  7. Přehodnotit (rychle) trasování staveb, které mají extrémní skluz v jejich realizaci (např. SOKP).
     
  8. Přehodnotit projekty staveb, které jsou pouze přípravou na realizaci staveb budoucích (k jejichž realizaci dojde až ve vzdálené budoucnosti, nebo se vlivem změněných podmínek ani nezrealizují).
     
  9. Propojení okrajových částí města efektivně řeší tangenciální městské komunikace, které jsou použitelné pro všechny druhy dopravy – nejen pro automobily, ale i pro MHD, cyklisty a pěší.
     
  10. Přehodnotit zkapacitňování dopravních staveb (rozšiřování komunikací) na tradičních stále více zatěžovaných komunikacích, v lokalitách, které jsou za hranicí kapacitních možností (Praha – Černý most). Místo zkapacitňování lze často nalézt nové lepší koncepční řešení.
     
  11. Ukončit trend dopravních koncepcí založených na „budování světlých zítřků“ (tzv. „ažbudeokruhismus“) a nahradit jej menšími a časově reálnými stavbami (dílčími obchvaty, novými mosty lokálního charakteru), které budou znamenat zlepšení v dohledné době.
     
  12. Urychlit a zjednodušit proces povolování liniových staveb, za současného respektování soukromého vlastnictví.

Důležitá je ODBORNOST, ODPOVĚDNOST a SOUČASNĚ TAH NA BRANKU.

 

Ing. arch. Petr Chaloupek

______________________________________
Použité zkratky a pojmy jsou vysvětleny na
https://rozumnadoprava.cz/vysvetleni-pojmu/

 

Publikováno 6. 6. 2021