Problematické postupy, které je potřeba v oblasti výběru, přípravy a realizace dopravních staveb zlepšit, byly podrobně identifikovány již v letech 2014 až 2016 v rámci projektu Monitoring a prosazování dobré správy v investičních aktivitách ministerstva dopravy. Byly navrženy i konkrétní postupy, jak tyto problémy řešit – viz desatero http://pruhlednadoprava.cz/desatero-pro-dopravni-stavby/.
Od té doby uplynulo již mnoho let, a tak si znovu v několika bodech připomeňme, jak by se při plánování a výstavbě dopravní infrasruktury mělo správně postupovat:
- Dopravní stavby nesmí být nadřazené ochraně životního prostředí, chráněným přírodním územím (ÚO) a nesmí být v rozporu s krajinným rázem (SOKP 518, 519).
- Řešení dopravních problémů v jednom území nesmí být za cenu zničení jiného území.
- Uvést plánované dopravní stavby, zvláště tranzitní, do souladu s procesy vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA) i s evropskou legislativou pro transevropské dopravní sítě (TEN-T), aby bylo možné maximálně využít možností evropských dotací.
- Náklady dopravních staveb musí být úměrné požadovanému výsledku. Zpoždění staveb je obrovská zátěž nejen z hlediska budoucích vyšších nákladů staveb, ale i zvýšených provozních nákladů současných i budoucích.
- Ve spojení s armádními experty preferovat v páteřní dálniční síti řešení, která minimalizují bezpečnostní rizika (nebezpečí teroristického útoku a vojenského ohrožení).
- Důsledně vyžadovat posouzení dopravních staveb z hlediska bezpečnosti silničního provozu (audit bezpečnosti pozemních komunikací).
- Přehodnotit (rychle) trasování staveb, které mají extrémní skluz v jejich realizaci (např. SOKP).
- Přehodnotit projekty staveb, které jsou pouze přípravou na realizaci staveb budoucích (k jejichž realizaci dojde až ve vzdálené budoucnosti, nebo se vlivem změněných podmínek ani nezrealizují).
- Propojení okrajových částí města efektivně řeší tangenciální městské komunikace, které jsou použitelné pro všechny druhy dopravy – nejen pro automobily, ale i pro MHD, cyklisty a pěší.
- Přehodnotit zkapacitňování dopravních staveb (rozšiřování komunikací) na tradičních stále více zatěžovaných komunikacích, v lokalitách, které jsou za hranicí kapacitních možností (Praha – Černý most). Místo zkapacitňování lze často nalézt nové lepší koncepční řešení.
- Ukončit trend dopravních koncepcí založených na „budování světlých zítřků“ (tzv. „ažbudeokruhismus“) a nahradit jej menšími a časově reálnými stavbami (dílčími obchvaty, novými mosty lokálního charakteru), které budou znamenat zlepšení v dohledné době.
- Urychlit a zjednodušit proces povolování liniových staveb, za současného respektování soukromého vlastnictví.
Důležitá je ODBORNOST, ODPOVĚDNOST a SOUČASNĚ TAH NA BRANKU.
Ing. arch. Petr Chaloupek
______________________________________
Použité zkratky a pojmy jsou vysvětleny na
https://rozumnadoprava.cz/vysvetleni-pojmu/
Publikováno 6. 6. 2021