Média > K POSLECHU (jako podcasty)
– zamyšlení, rozhovory, diskuze, …

Město versus auta2 │  O klimatickém právu  │ Třicítky  │  Parkování    Co znamená udržitelná doprava    NEŽBUDEOKRUH

Co by měli všichni slyšet

2 viz také Média > KE ČTENÍ

Město versus auta

Rozhovor s dánským architektem Janem Gehlem si můžete přečíst nebo poslechnout.

Máme zvyk poskytovat parkování všude, kde se bydlí, a to je špatně, říká světový urbanista
(22. 4. 2024 – Hospodářské noviny)
https://archiv.hn.cz/c1-67313550-mame-zvyk-poskytovat-parkovani-vsude-kde-se-bydli-a-to-je-spatne
V záhlaví článku klepněte na  ► PŘEHRÁT ČLÁNEK

Ateliér Jana Gehla pracoval pro Prahu na vylepšení Severojižní magistrály. V rozhovoru J. G. řekl:
„Za sebe mohu říct, že je hodně složité, když velmi frekventovaná silnice vede přímo skrz město. A zlidštit ji je téměř stejně obtížné jako zlidštit Broadway v New Yorku. Tady je to možná ještě těžší.“

Praha není moderním městem. Zasekli jste se v 90. letech, tvrdí světový urbanista
(1. 12. 2023 podcast AKTUÁLNĚ.CZ)

Podle známého dánského architekta Jana Gehla není většina měst světa připravena na výzvy, které lidstvo čekají zejména v souvislosti se změnou klimatu. Ale jmenuje i příklady, kde to jde. „Je otázkou, zda si uvědomíme, že je nutné změnit myšlení a říci: Nyní musíme jít jiným směrem, nemůžeme pokračovat v růstu a mít všeho víc a víc a stále si myslet, že klima přežije. A že i my přežijeme,“ říká.

Rozhovor je dostupný také jako VIDEO

O klimatickém právu a růstu emisí v dopravě
(17. 5. 2023 podcast Akademie věd)

Třicítky, cyklostezky a parkovací reforma. Co bude v Praze s dopravou?
Kasárna Karlín – 3. ročník festivalu Za Prahu udržitelnou a sousedskou
(13. 5. 2023 podcast „Bulvár“)
https://a2larm.cz/2023/05/tricitky-cyklostezky-a-parkovaci-reforma-co-bude-v-praze-s-dopravou-na-to-hleda-odpoved-novy-dil-podcastu-bulvar/

Parkování, mnohem lepší parkování a lepší města (23. 6. 2021)

Nová epizoda podcastu Petera Bednára je ten nejlepší rychlokurs na téma moderní urbanismus.

(klepněte na obrázek)

Všechny epizody jsou na https://anchor.fm/peter-bednar0

(v čase 8:30)
Za páté:
Automobilové prostředí se svým hlukem, nehostinností pro pěší pohyb a pobyt vytváří tlak na suburbanizaci a roztahování měst do krajiny. Lidé chtějí uniknout hlučnému a špinavému městu, tzn. ve skutečnosti chtějí uniknout dalším autům, aby pak dojížděním tento hluk a špínu sami vytvářeli.
Za šesté:
Tato suburbanizace zvyšuje nutnost plánování a výstavby nových radiál, spojek a okruhů, které ale okamžitě vytvářejí prostor a kapacitu pro vyšší počet aut, protože musí obsluhovat stále vzdálenější oblasti s nízkou hustotou zástavby, kde k autu není alternativa.
Za sedmé:
Závislost na automobilové dopravě vyvíjí nekonečný tlak na výstavbu dalších parkovacích stání všude, a tím se kruh zase znovu opakuje. Z tohoto kruhu je dobré někdy vyskočit, a nejjednodušší a nejlevnější, i když nejvíc kontroverzní, je právě revize parkovacích kapacit.
( . . . )

Dopravní odborník Vojtěch Benedikt vysvětluje, co znamená udržitelná doprava

Hovory Naděždy Hávové
(Český rozhlas Plus)

Rozhovor s Vojtěchem Benediktem, specialistou udržitelné dopravy Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy.
Doprava v Praze? Je to jako s léčbou obezity, kdy vám pouhé povolení opasku nepomůže, myslí si dopravní expert Benedikt
8. 6. 2021
https://plus.rozhlas.cz/doprava-v-praze-je-jako-s-lecbou-obezity-kdy-vam-pouhe-povoleni-opasku-nepomuze-8508531

Dřív tady byla domněnka, že problém s automobilovou dopravou můžeme vyřešit rozšířením infrastruktury. To znamená, že pokud jste dnes ráno na cestě do práce někde stáli v koloně, tak selský rozum říká, že pokud tuto ulici rozšíříme a přidáme jízdní pruh, tak tam ta kolona nebude. Ale z principu dopravní indukce vyplývá, že stejná kolona tam bude znovu, ale za několik let.

Taky proto někteří přirovnávají zvyšování kapacity dopravní infrastruktury k léčbě obezity.

Ale jen povolením opasku, což problém neřeší. Řešíte pouze symptom, ale vy na to musíte jít mnohem komplexněji, protože jde o kombinaci bezemisní veřejné dopravy, zejména kolejové jako příměstské vlaky a městské tramvaje. Musí v tom hrát roli i aktivní doprava, protože když někam přijedu vlakem, tak zbytek cesty buď dojdu, nebo si půjčím třeba kolo.

Kéž by takto uvažovali i další zástupci IPRu a pražští politici a přestali tvrdit,
že dopravní zácpy v Praze vyřeší výstavba transevropské dálnice skrz Prahu.

→  téma Udržitelná mobilita

→  co napsal Vojtěch Benedikt

 

O městské mobilitě a územním plánování

Podcasty Nežbudeokruh

Spolek AutoMat prosazuje lepší prostředí pro kvalitní život ve městě. Podporuje veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu i rozumné používání aut. Přináší inspiraci z evropských metropolí a aktivizujeme lidi k pozitivní proměně ulic a veřejného prostoru. O tom všem se také mluví v podcastech Nežbudeokruh.

Nežbudeokruh č. 1 | Historie a budoucnost pražských okruhů
13. 1. 2021
https://auto-mat.cz/26711/poslechnete-si-prvni-dil-naseho-noveho-podcastu-nezbudeokruh
Se spoustou opatření – ať už v dopravě nebo územním rozvoji – není nutné čekat do doby, než bude okruh hotový. Některé plány a stavby by dokonce bylo žádoucí realizovat dříve, než bude okruh dokončený.

Nežbudeokruh č. 2 | Železnice v Praze a okolí
18. 3. 2021
https://auto-mat.cz/26949/druhy-dil-podcastu-nezbudeokruh-o-zeleznici-v-praze-a-okoli
O současném stavu přetíženého pražského železničního uzlu, plánech na jeho modernizaci a zkapacitnění, potenciálu vlaků pro dojížďku do Prahy.

Nežbudeokruh č. 3 | Proč potřebujeme odstup 1,5 metru?
25. 5. 2021
https://auto-mat.cz/27349/proc-potrebujeme-odstup-15-metru-treti-dil-podcastu-nezbudeokruh
Proč je povinný boční odstup 1,5 metru při předjíždění cyklistů auty potřeba a proč nestačí jen současná úprava o bezpečném předjíždění?

 

 
→  MÉDIA

Aktualizováno 25. 10. 2024