Minusy a plusy dvou variant okruhu

Odpověď občana Horních Počernic na dotaz položený v intenetové diskuzi:
Jaká má vámi prosazovaná varianta výhody/nevýhody z pohledu Horních Počernic, obyvatele Prahy, obyvatele ČR?


1. Varianta podle ZÚR, kterou prosazuje státní správa

a) Minusy vZÚR

  • tranzitní doprava skrz město;
  • úsek okruhu podél Horních Počernic mezi D10 a D11 bude dle všech dostupných studií – které používá ŘSD !!! – přetížen o 15 až 50 procent,
    • na přetížené komunikaci budou kolony, zdržení v kolonách, objízdné trasy skrz Horní Počernice,
    • kolony na okruhu mohou způsobovat kolony na přilehlých úsecích D10 a D11;
  • nárůst emisí z okruhu (až o 50 % v roce 2040+)
    • oproti původnímu předpokladu snižování emisí, se kterým počítala rekonstrukce a zkapacitnění stavby 510;
  • aby bylo možno ji prosadit, tak se porušuje zákon a manipulují se posudky, aby došlo k zakamuflování negativních dopadů,
    • tyto dopady jsou zdokumentovány v podkladech EIA, ale přehlíží se a nepracuje se s nimi,
    • kvůli tomu se pak ale nerealizují potřebná kompenzační opatření;
  • mísení vnitřní pražské dopravy (spíš pomalejší, potřeba více křižovatek) s tranzitem (rychlejší, potřeba větších rozestupů mezi křižovatkami),
    • tedy sobě si odporující požadavky na jednu komunikaci;
  • na okruhu skrz Prahu (ne na všech úsecích, ale na 510, 511 apod. patrně ano) se dají čekat povolené rychlosti kolem 80-100 km/h,
    • to spolu s vysokou zátěží bude znamenat dost nepříjemný tranzit pro mimopražské.

b) Plusy vZÚR

  • údajně rychlejší realizace,
    • nicméně 511 vZÚR se připravuje už od roku 2001 stejně jako 512 a kvůli potížím nebyla na rozdíl 512 doposud dokončena,
    • takže tohle pozitivum je spekulace, snaha obejít řešení problémů stavby úpravou legislativy;
  • dle studie ČVUT více sníží dopravu uvnitř Prahy,
    • nicméně tato studie předpokládá přetížení 510 u Horních Počernic o 50 % a toto přetížení se budou snažit řidiči objíždět, a proto ten přínos nemusí být, jak se čeká.


2. Varianta REGIONÁLNÍ, kterou navrhuje veřejnost zastupovaná iniciativou „Starostové pro okruh“

a) Minusy vREG

  • na úrovni, která rozhoduje o trase, není politická vůle;
  • není v ÚP;
  • příprava a prosazení do ÚP by údajně trvala déle,
    • ale to by bylo řešitelné změnou legislativy, podobně jako si chtějí zkrátit zdržení způsobené výkupy a řešením námitek;
  • dle studie ČVUT nižší dopravní výkon a menší odstranění dopravy z centra,
    • nicméně je zde možnost po realizaci vREG v trase vZÚR postavit další městské komunikace (= Městský okruh 2) a ani tuto variantu zastánci vZÚR nepřipouští.

b) Plusy vREG

  • na 510 kolem Horních Počernic nebude překročena její kapacita a bude zde o 1/3 nižší zátěž než při realizaci vZÚR,
    • díky tomu nižší riziko objíždění kolon přes Horní Počernice;
    • na území Horních Počernic by se asi snížila i zátěž na D10 a D11;
  • nižší emise a hluk;
  • na okruhu mimo Prahu bude jezdit méně vozidel než po okruhu skrz,
    • dá se čekat rychlost pro mimopražskou dálnici 130 km/h na více úsecích, možná na celém,
    • tedy pohodlný a bezpečný tranzit.

. . .

To, že ÚMČ předložil do ÚR své námitky, kde zdokumentoval vady a nedostatky okruhu, není žádná blokáda. Tohle je účel tohoto řízení, aby byly tyto nedostatky předneseny a vyřešeny! Rychlou výstavbu zde naopak blokuje ten, kdo takto špatně připravenou stavbu předložil ke schválení. A zástupci MČ dělají jen to, co je jejich povinností vůči svým občanům, neboť předložená dokumentace dokončování okruhu od ŘSD znamená zhoršování situace pro Horní Počernice oproti situaci, kdyby se okruh nestavěl!

Naopak to, že třeba MHMP na řešení negativních dopadů okruhu na některé MČ zcela rezignoval, je opovrženíhodné. Tady se neustále argumentuje tím, aby byl okruh co nejrychleji, ale to je stupidní a krátkozraký přístup. Praha potřebuje kvalitní okruh bez problémů, rychle dokončený okruh, který ale v podstatě jen přesune problém z jedné části do druhé, není řešení.

Tady nejde o nějaké žabičky (btw tušim D55 má mít při průchodu ptačí rezervací 8km tubus, a to je tam zlomková zátěž oproti okruhu, srovnejte s 510, kde nás s požadavkem na pársetmetrový tubus kolem Horních Počernic poslali do háje), ale o to, že ten okruh bude dle materiálů, co předkládá ŘSD, pravděpodobně nefunkční a pro Horní Počernice devastující.



Tyto komentáře (a další) najdete na https://www.facebook.com/UMCHorniPocernice/
pod příspěvkem z 24. července 2019
ÚSTNÍ JEDNÁNÍ K ÚZEMNÍMU ŘÍZENÍ NA STAVBU SOKP 511


Zpět na Názory…