Témata > Kritizované postupy

Deset problematických oblastí při výběru, přípravě a realizaci dopravních staveb

Mezi problematické oblasti patří například:

DOPRAVNÍ STRATEGIE STÁTU / MINISTERSTVA DOPRAVY – nedostatečné posuzování efektivity, potřebnosti a hospodárnosti dopravních staveb

  • Dopravní sektorové strategie (SESTRA) neobsahují objektivně zhodnocený seznam prioritních staveb napříč jednotlivými druhy dopravy. Opírají se o všechny záměry, které obsahují územně plánovací dokumentace, o neobjektivně sestavené seznamy přání výstavby, často vzniklé pod tlakem regionálních politiků, o připravenost staveb, jak se podařila investorským organizacím.
  • Není zajištěno nezávislé odborné posouzení všech velkých projektů. Nefunguje státní expertiza.
  • Nejsou správně zvolena a používána kritéria pro výběr prioritních dopravních investic. Významným kritériem zejména u dálnic stále zůstává připravenost stavby a její bezproblémová prosaditelnost do realizace…

PŘÍPRAVA STAVBY – projekt není posuzován jako celek, často nejsou posouzeny varianty nebo je vybrána problematická trasa

  • V přípravném a povolovacím procesu nejsou projekty dálnic či silnic posuzovány jako celek, nýbrž jsou tzv. „salámovou metodou“ rozděleny na menší úseky (stavby).
  • Často chybí posouzení více variant trasy stavby, trasa vychází z desítky let starých plánů a nezohledňuje aktuální podmínky, potřebu, kumulativní vlivy v území. Zákonná povinnost posuzovat varianty trasy je velmi omezená a v praxi není vymahatelná. MD ani ŘSD nejsou zpravidla ochotny varianty dopravních spojení a trasy projektů připravovat a nechat posoudit. Jsou protežovány již po léta připravené trasy bez ohledu na aktuální kontext…

Podrobnější informace o všech 10 problematických oblastech a také o opatřeních navržených k jejich řešení naleznete na stránce:
http://pruhlednadoprava.cz/desatero-pro-dopravni-stavby/

►►  Investice do velkých dopravních staveb potřebují změnu!


→  zpět na TÉMATA