Český ráj je překrásnou, harmonickou krajinou, kterou můžete vidět z vyhlídek Hruboskalska i Prachovských skal, z vrchu hory Kozákov. Dodnes přitahuje davy turistů z celého světa. Doslova se dá hovořit o tom, že zachovalá krajina Českého ráje je vedle skalních měst jedním ze základních tahounů turistického ruchu, který živí mnoho obyvatel Českého ráje. Už od dob vzniku Zlaté stezky Českého ráje nebo Lázní Sedmihorky poskytoval turistický ruch mnoho možností obživy pro místní občany. Tento fenomén nedokázala zlikvidovat ani německá okupace, ani totalitní bolševický režim.
Až dnes chce toto soužití člověka s přírodou drasticky ohrozit betonová dálniční totalita spolu s nezodpovědnými, lhostejnými a zřejmě i poplatnými politiky. Ti se rozhodli obětovat Český ráj pro odlehčení dálnice D1 a pro propojení dálnice z Hamburku do Istanbulu. Je neuvěřitelné, že na tohle dovedli naši politici kývnout a dodnes prosazují tak rozsáhlou devastaci jednoho z nejcennějších území naší země, odkazu našich předků. Pokladu, který obdivovaly generace milovníků Českého ráje od dob národního obrození do dnešních dnů.
Tíživě pocítí dopady výstavby dálnice na turistický ruch např. provozovatelé a majitelé malých penzionů v obcích mezi Turnovem a Jičínem. Mnozí je vybudovali ve vlastních domech a mají na ně hypotéku. Kdo bude trávit dovolenou pohledem na dálnici a nevzhledný chumel plechových oblud logistických hal?
Drtivé budou dopady výstavby dálnice na majitele mnohých nemovitostí. Dálnice těmto lidem doslova ukradne velkou část hodnoty jejich majetku a mnohde i jejich celoživotní dílo. Lze tak jmenovat např. obyvatele Tatobit, Rovenska pod Troskami a mnoha obcí mezi těmito městy. Další podobní obyvatelé budou i v obcích mezi Rovenskem a Jičínem.
Ve velkém měřítku jsou tak opomíjeny a ignorovány negativní dopady výstavby dálnice. Projednávání EIA nebralo v úvahu dopady výstavby, např. na naše možnosti obživy, na naše majetky. Občané mají právo bránit jak majetky, tak možnosti obživy. Projednávání EIA proto není konec, naopak začátek občanského odporu proti devastaci hodnot Českého ráje, našich možností obživy, našich majetků.
Výstavba dálnice je vydávána za přínos pro region. Uvádí se vyřešení dopravní zátěže některých obcí na trase stávající komunikace Turnov – Jičín. Tyto problémy obcí je skutečně třeba řešit, ne ovšem za cenu zničení Českého ráje a jeho turistických i přírodních hodnot. Je tedy hlavním úkolem zodpovědného politika najít řešení stávajících problémů, ale jen tak, aby to řešení nevyvolalo problémy jinde, třeba hned v sousední obci.
Pavel Barták, milovník Českého ráje
→ zpět na Ohrožená příroda