Dokumentace AKTUALIZACE 2020 je zveřejněna na webu MČ Praha-Dolní Chabry
https://www.dchabry.cz/sokp-regionalni-varianta-aktualizace-2020
Popis alternativ SOKP
https://rozumnadoprava.cz/sokp2020/#Komentar
AKTUALIZACE 2020 viz také
→ Síť hlavních komunikací regionu Praha
→ O dostavbě SOKP
Silniční okruh kolem Prahy (SOKP) náleží do Evropské silniční sítě (TEN-T) na našem území. Je určen především pro tranzitní kamionovou dopravu evropskou a celostátní. Z hlediska Prahy rozvádí dopravu cílovou a zdrojovou mimo sídelní útvary, ale není určen pro dopravu místní, takže jeho užívaný název „Pražský okruh“ je v rozporu s jeho funkcí.
Jeho umístění do zastavěného a zastavitelného intravilánu při vědomí nutnosti realizace stavebně-technických opatření je nelogické a závadné.
Nutnost a funkční opodstatnění dokončení silničního okruhu kolem Prahy je všeobecně nezpochybnitelná. Rozpor je v jeho umístění,
zda má být průtahem Prahou
(vládni garniturou prosazovaná alternativa A-ZÚR)
nebo má být ochvatem Prahy
(veřejností navrhovaná alternativa regionální).
Jak splňuje požadavky kladené na SOKP – součást TEN-T
varianta A‑ZÚR a jak
alternativní varianta
ATRIBUT DOPRAVNÍ Zavádění kamionové dopravy do Prahy a umožnění mísení tranzitní a místní dopravy rovněž znamená, že varianta A-ZÚR je v rozporu s TEN-T a PÚR 2015; alternativní varianta splňuje. |
ATRIBUT ZDRAVÍ Ohrožení zdraví občanů průtahem je enormní (hustota osídlení 2 600 obyvatel/km2 – tj. přímo cca 100 tisíc obyvatel a prakticky celá Praha); zatímco u obchvatu je minimální (hustota osídlení 160 obyvatel/km2 – tj. cca 25 tisíc obyvatel). |
ATRIBUT EKOLOGICKÝ Varianta A-ZÚR zasahuje do EVL Natura 2000 – kaňon Vltavy, Drahaň, PP Lítožnice, Chvalský lom, Počernický rybník a další. Alternativní varianta neprochází přes žádné chráněné přírodní památky a negativní vliv na přírodu je vyloučen. |
ATRIBUT URBANISTICKÝ Průtah ruší stávající vazby v intravilánu, umožňuje vznik umělých bariér a logistických center, což do města nepatří. Obchvat tyto negace nevytváří. |
ATRIBUT EKONOMICKÝ Cena průtahu je 2krát až 3krát vyšší než je cena obvyklá, tedy neplní ekonomickou opodstatněnost a návratnost. Cena obchvatu je cena obvyklá a formou výkonového zpoplatnění se vygenerují prostředky k umoření vlastních a provozních nákladů. |
ATRIBUT BEZPEČNOSTNÍ Varianta A-ZÚR z vojenského hlediska nepřijatelná, neboť prochází oblastmi s mnoha umělými stavbami a s vysokou hustotou obyvatel. Alternativní varianta požadavky na bezpečnost splňuje. |
ATRIBUT DEMOGRAFICKÝ Varianta A-ZÚR zavádí kamionový provoz do městských částí, kde se očekává největší nárůst obyvatel. Aktualizovaná verze alternativní varianty je z hlediska zastavěného a zastavitelného území v souladu s územními plány z roku 2020. |
ATRIBUT PRÁVNÍ Se zásadami a standardy TEN-T (míjení sídelních útvarů) a PÚR 2015 (udržitelný rozvoj území) je varianta A-ZÚR v rozporu (intravilán); alternativní varianta splňuje v celém rozsahu. |
Z uvedeného vyplývá, že z celospolečenského hlediska
průtah převážně škodí a minimálně slouží,
obchvat maximálně slouží a zanedbatelně škodí.
Tuto skutečnost státní administrativa přehlíží, pokračuje v přípravě průtahu a trvale odmítá vzájemné posouzení průtahu a obchvatu nezávislou profesionální organizací, která prokáže, že není ve střetu zájmů
a u které je vyloučena podjatost.
ŘSD ČR vydává pro jednotlivé úseky dálnic informační letáky. K letákům pro úseky SOKP 520, 510 a 511 napsal připomínky Ing. Milan Strnad, autorizovaný inženýr pro dopravní stavby.
Co je v těchto letácích k úsekům dálnice D0 520, 510, 511 nesprávné, zamlčené, nevěrohodné?
(klepněte na obrázek)
Řešení dopravy severního sektoru je záležitost výhradně místní – vnitroměstská. Prvotním dopravním problémem je neexistence mostního spojení přes Vltavu mezi Prahou 8 a Prahou 6 (není od mostu v Troji až po Kralupy nad Vltavou). Tato skutečnost je příčinou přehlcení komunikací V Holešovičkách, Liberecké, mostu Barikádníků, s dopadem na Vítězné náměstí, ulice Evropská, Svatovítská a Jugoslávských partyzánů. Nefunkčnost a nereálnost radiálních komunikací mezi městským okruhem 1 (Blanka) a Pražským okruhem (SOKP – alternativa A-ZÚR) prokázala studie společnosti PUDIS „Vyhledávací studie doplnění severní sítě o nové radiální vztahy“ (06/2008).
Komunikace Praha 8 – Praha 6
Na mapě je oranžovou čarou znázorněno také propojení Prahy 8 a Prahy 6 – tunel dlouhý 480 m a přemostění údolí Vltavy mostem dlouhým 530 m (komunikace 2+2 pruhy, dvoukolejná tramvajová trať, cyklistická stezka a chodník pro pěší).
→ Síť hlavních komunikací regionu Praha
Aktualizováno 29. 5. 2022