STANOVISKO k dostavbě Městského okruhu v Praze

Motto:   Vyloučení kamionové
a zbytkové dopravy
z hlavního města Prahy
v co nejkratší době.

1. ÚVOD

Nedokončený ZÁKOS (Základní komunikační systém, tj. koncepce rozvoje silniční sítě v Praze z let 1974-1990) a stávající síť hlavních (páteřních) komunikací pražského regionu, tj. hlavního města Prahy a související aglomerace Středočeského kraje, je nefunkční a je příčinou katastrofální dopravní situace v Praze a neúnosného zhoršení klima (smog).

Hlavní město Praha je křižovatkou mezinárodní evropské sítě TEN-T a dalších hlavních vnitrostátních silničních spojení (12 tahů). Tato dopravní spojení převážně procházejí napříč městem (včetně centra) a jsou vedená přímo zastavěným územím po uliční síti společně s místní individuální automobilovou dopravou (IAD) a městskou hromadnou dopravou (MHD). Tato skutečnost má negativní dopad na místní dopravu i na dopravu zdrojovou/cílovou a tranzitní, především kamionovou, které neumožňuje plynulý, rychlý a bezpečný průjezd Prahou. Podstatně horší jsou však negativní vlivy (smog + hluk a emise) na obyvatele prakticky v celém území, zvláště pak v městských částech Smíchov, Spořilov, Černý Most, Horní a Dolní Počernice a v okolí ulic Evropská, Patočkova, Bělohorská, Plzeňská, v Holešovičkách a dalších.

Prvořadým problémem, který je potřeba řešit, je zprovoznění městského okruhu v co nejkratší době a při co nejmenších možných pořizovacích nákladech tak, aby doprava maximálně sloužila a minimálně škodila, tj. aby byla vedena mimo sídliště ve stávajícím dopravním koridoru.

Hlavní cíle navrhovaného řešení jsou:

  • zlepšit dopravu ještě před dokončením Městského okruhu,
  • přípravit a realizovat kvalitní dopravní napojení městských komunikací na Městský okruh, a to
    • v co nejkratší době,
    • při co nejnižších stavebních nákladech a
    • při přijatelných minimálních negativních dopadech na obyvatele.

POZNÁMKA: Na mapě v příloze je schválená trasa Městského okruhu znázorněna modře a trasy navrhovaného dopravního řešení (vč. 7 MÚK zmiňovaných dále) jsou vyznačeny oranžovou barvou.

2. REALIZACE

Usnesením Rady hlavního města Prahy č. 1078 ze dne 15. 5. 2018, kterým se ruší usnesení Rady HMP č. 1834 ze dne 15. 8. 2017 na zpracování posouzení variantního řešení východní části městského okruhu, byl dán souhlas s pokračováním severovýchodní části městského okruhu ve variantě dle EIA. Jedná se o tento soubor staveb:

  • č. 0081 v úseku PELC TYROLKA – BALABENKA (3,2 km)
  • č. 0094 v úseku BALABENKA – ŠTĚRBOHOLSKÁ RADIÁLA (5,7 km)
  • č. 8313 v úseku U KŘÍŽE – VYCHOVATELNA (1,4 km)

Uvedeným usnesením byly zamítnuty povrchové varianty „DUÁL IPR“ a „Městský okruh pro všechny (AUTOMAT)“, které částečně využívají stávající komunikace procházející sídelními útvary. Usnesení Rady navrhlo dokončení východního úseku Městského okruhu v původním návrhu s velmi náročným prostorovým, technickým a finančním řešením, což je v rozporu se záměrem dokončit městský okruh v co nejkratším čase.

3. NÁROČNOST SCHVÁLENÉHO ŘEŠENÍ

Náročnost schváleného řešení dostavby Městského okruhu je patrná z předběžného porovnání s Tunelovým komplexem Blanka (TKB).

TKB (Blanka)Dostavba MO
Celková délka5,502 km10,3 km
Délka tunelů5,502 km
(tubus dvoupruhový)
5,430 km
(tubus třípruhový)
Komunikace0,5 km (dvoupruhová) 4,870 km (třípruhová)
Cena stavbySMLUVNÍ: 17,2 mld. Kč
REÁLNÁ: 43 mld. Kč
ODHAD: 50-60 mld. Kč
VýstavbaPřípravné práce:
2000 – 10/2006
Realizace:
10/2006 – 09/2015
CELKEM: cca 15 let
Zahájení
přípravy od r. 2018

ODHAD: cca 22 let
Uvedení do provozu09/2015 2040 – 2045

Náročnost schváleného řešení je vysoká z hlediska finančních nákladů, ale daleko horší je kritická dopravní situace po celou dobu přípravy a realizace až do r. 2040 (2045), tedy minimálně po dobu dalších 20 let.

Tento neúnosný stav vyvolává nutnost provedení investičních dopravních opatření na stávajících komunikacích, a to s cílem zlepšení dopravní bezpečnosti také s ohledem na konečné tunelové řešení, aby se neopakovala situace, kdy navazující městské komunikace nebyly připraveny na uvedení Tunelového komplexu Blanka do provozu.

4. NÁVRH ŘEŠENÍ

  • Trasu Městského okruhu realizovat ve stávajícím dopravním koridoru v úseku Pelc Tyrolka – MÚK U Kříže (Povltavská) ve variantě povrchové (nikoliv tunelové). Důvodem jsou geologické podmínky.
  • Dokončit výstavbu Vysočanské radiály mezi MÚK U Kříže – MÚK Kbelská v povrchové variantě (nikoliv tunelové). Tunelová varianta je s ohledem na geologické podmínky riziková. Výstavba této radiály sníží dopravu v Holešovičkách a na Liberecké.
  • Dále Průmyslovou (tzv. Průmyslový polookruh) v úseku MÚK Kbelská – křižovatka Kolbenova – křižovatka Poděbradská přestavět tak, aby trasa byla vedena mimoúrovňově v křížení s Kolbenovou a Poděbradskou – na mapě MÚK (3)–(4)–(5).
  • V úseku MÚK Českobrodská – MÚK Štěrboholská provést přestavbu křižovatek s městskými komunikacemi tak, aby hlavní směr byl mimoúrovňový a umožňoval plynulou dopravu – na mapě MÚK (6)–(7).
  • Modernizaci a přestavbu Průmyslové od MÚK Štěrboholská realizovat v návaznosti na přípravu výstavby Městského okruhu a Hostivařské spojky a přeložky silnice I/2.

Dokončením Vysočanské radiály se podaří výrazně zlepšit dopravní situaci v Libni, kde dojde ke snížení dopravy v ulici V Holešovičkách, a také v Kobylisích a na Proseku, kde dojde ke snížení dopravy v Liberecké a Vysočanské ulici.

5. ZÁVĚR

Celková délka navrhovaného řešení – do doby realizace schválené tunelové varianty Městského okruhu – je 11,4 km.

Tento návrh dostavby Městského okruhu (MO) modernizuje komunikace navazující na trasu MO, umožňuje převedení dopravy po dobu výstavby MO a v budoucnu zajistí dopravní napojení tunelů MO na ostatní městské komunikace.

Celkové stavební náklady činí cca 9 mld. Kč.

Předpokládaná doba realizace včetně přípravy a stavby je cca 5 až 7 let, to znamená možnost uvedení do provozu do roku 2025.

V Praze dne 10. 12. 2017
(na webu zveřejněno v srpnu 2019)

PLATFORMA ZA KVALITNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURU

Příloha:
Situace DOKONČENÍ MO
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2018/01/Městský-okruh-dokončení-MO_070617.pdf


Zpět na Městská doprava