Koncept udržitelné mobility │ Co znamená udržitelná doprava (V. Benedikt) │ Trvale udržitelný dopravní systém │ Multimodální udržitelná mobilita (J. Pohl) │ Plán udržitelné mobility Prahy a okolí │ ŘÍZENÍ POPTÁVKY PO DOPRAVĚ (P. Kurfürst)
Videa o udržitelné dopravě
(na YouTube, TEDx)
→ zpět na TÉMATA
Koncept udržitelné mobility popisují články spolku AutoMat:
https://auto-mat.cz/19861/udrzitelna-mobilita-13-uvod-do-udrzitelne-mobility
„Uspokojení potřeb mobility současných generací bez omezení potřeb mobility budoucích generací se označuje jako udržitelná mobilita.“
Pod výše uvedeným odkazem najdete vysvětlení i dalších pojmů:
dostupnost, udržitelnost, dosažitelnost, externality, …
Viz také prezentace Vratislava Fillera: Stručně o dopravě v Praze
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2018/09/Doprava-v-Praze-a-udržitelná-mobilita.pdf
Paříž a dalších pět měst, která zavrhla parkování na ulici a nelitují
18. 11. 2024 – LAB, Udržitelná mobilita
https://auto-mat.cz/39909/pariz-a-dalsich-5-pet-mest-ktera-zavrhla-parkovani-na-ulici-a-nelituji
☼ Oslo ☼ Kodaň ☼ Amsterdam ☼ Paříž ☼ Sao Paulo ☼ Toronto
Filip Lachmann
Centrum v pasti ažbudeokruhismu!
(vlákno twitter z 28. 3. 2023))
https://twitter.com/LachmannFilip/status/1640709979245268999
Filip Lachmann
Principy dopravní indukce
(vlákno twitter z 13. 4. 2023)
https://twitter.com/LachmannFilip/status/1646446145801945089
Dopravní odborník Vojtěch Benedikt vysvětluje, co znamená udržitelná doprava
Přečtěte si článek a poslechněte podcast
https://rozumnadoprava.cz/media-k-poslechu/
Vojtěch Benedikt, specialista udržitelné dopravy Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy, zveřejnil od roku 2018 na své stránce řadu příspěvků.
Všechny příspěvky Vojtěcha Benedikta: https://vbenedikt.wordpress.com/
- /2018/10/30/proc-ridici-miluji-cyklopruhy/
- /2018/11/06/co-maji-spolecneho-pariz-a-zizkov/
- /2018/11/13/programove-prohlaseni-prazske-koalice-je-trochu-chucpe/
- /2018/11/20/elon-musk-a-tunely-bez-stavebniho-povoleni/
- /2019/01/08/john-snow-mapa-smrti-a-mestsky-design/
- /2019/04/12/proc-je-parkovani-v-praze-zasekle-v-minulem-tisicileti/
- /2019/07/10/jak-na-vedro-ve-meste/
- /2020/04/28/antikrehke-mesto/
Trvale udržitelný dopravní systém (CDV 2006)
https://www.cdv.cz/file/clanek-trvale-udrzitelny-dopravni-system/
V článku Petra Pokorného z Centra dopravního výzkumu (CDV) bylo již v roce 2006 stručně a jasně řečeno, co znamená trvale udržitelná doprava.
Doprava je podstatou ekonomických a sociálních aktivit, měla by však těmto aktivitám sloužit a ne být jejich výsledkem.
Přepravní vzdálenosti (zboží i osob) by měly být minimalizovány, zatímco by měl být maximálně rozvíjen potenciál lokálních ekonomických a sociálních aktivit.
Dopravní potřeby by měly být uspokojovány způsoby nejvíce šetrnými k životnímu prostředí.
Územní plánování by mělo podporovat takové stavební aktivity, které svou velikostí a důležitostí negenerují novou automobilovou dopravu.
Všechny dopravní plány by měly být podrobovány posouzení dopadů na zdraví obyvatel.
Všechny dopravní plány by měly mít stanoveny jasné cíle v oblasti sociální, ekonomické a environmentální. Tyto cíle by měly být podrobeny nezávislému rozboru nákladů a výnosů.
Vypracování a hodnocení alternativních plánů, kterými lze dosáhnout shodných cílů, je nezbytnou součástní plánování.
Všechny dopravní projekty by měly být monitorovány po celou dobu své životnosti tak, aby bylo možné vyhodnotit, zda byly splněny cíle projektu.
Výše uvedený článek dále vysvětluje:
VLIVY DOPRAVY na ekonomiku, společnost a životní prostředí
Strategie, které redukují spotřebu pohonných hmot a množství produkovaných emisí (alternativní paliva, elektromobily), avšak nevedou ke snížení počtu automobilů, nemohou být považovány za udržitelné, neboť ve svém důsledku vedou ke zvyšování kongescí, počtu nehod a nákladů na dopravu. Udržitelnou strategií pro tento konkrétní případ by byla taková, která vede k potlačení kongescí a zároveň ke snížení znečistění, počtu nehod a nákladů na dopravu, zlepšení podmínek pro nemotorizované způsoby dopravy a podpoře efektivnějšího využívání území.
DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ konvenční a moderní
Mobilita založená zejména na automobilové dopravě v mnoha případech nepřispívá ke zkvalitňování mobility obyvatel, naopak ji často, zejména ve větších městech zhoršuje – hovoříme o tzv. auto-imobilitě.
MOBILITA A DOSAŽITELNOST
Různorodost v nabídce mobility je klíčem k trvale udržitelné dopravě ve městech. Dosažitelnost je nejvyšší ve městech, která upřednostňují pěší, cyklistickou a veřejnou dopravu.
Dopravní plánování nabízí v kombinaci s územním plánováním a dalšími městotvornými obory mnoho možností, jak zkvalitnit dopravní systémy našich měst tak, aby byly efektivnější, bezpečnější a zároveň šetrné a udržitelné. Bohužel je však možné pozorovat kopírování vývoje západoevropských měst ze sedmdesátých a osmdesátých let 20. století, kdy byl důraz kladen na uspokojování potřeb automobilů. V současné době se tato města s tímto dědictvím různými způsoby vypořádávají a automobilovou dopravu nákladně redukují. Při pohledu do ulic českých měst to však vypadá, že si nejprve na vlastní kůži zažijeme zahlcení našeho životního prostoru automobily a teprve následně se tento problém budeme snažit řešit.
Beseda „Městská mobilita v časech klimatické krize“
24. září 2019 se konala v CAMPu zajímavá beseda, z níž byl pořízen videozáznam, který stojí za zhlédnutí:
https://www.facebook.com/camppraha/videos/476657823189636/
Komentář Gabriely Lněničkové o tom, že je třeba již veřejně začít mluvit o nutnosti změn v dopravním chování lidí, tj. o „posunu paradigmatu“, začíná v čase 1:28:30 (-19:00).
Ve videu dopravní expert Ing. Jiří Pohl ze společnosti Siemens ukazuje snímky ze své obsáhlé prezentace, která je celá ke stažení zde:
Jiří Pohl, Siemens:
Multimodální udržitelná mobilita
- prezentace – 81 snímků (3 MB)
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2019/10/Jiri_Pohl_MULTIMODALNI_UDRZITELNA_MOBILITA.pdf
(Prohlížeč Adobe Acrobat Reader a též Firefox hned zobrazí seznam všech snímků, u Google Chrom a jiných prohlížečů je nutné klepnout na „Záložky“.) - prezentace – 17 snímků vč. komentářů, pro tisk po 2 na A4 (0,5 MB)
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2019/09/Beseda_vcetne-komentaru.pdf
Ve výše uvedené prezentaci na snímku č. 9 Jiří Pohl uvádí:
Pražský okruh
Výsledky matematického modelování, potvrzené zkušenostmi z praxe, jsou jednoznačné: výstavba městských silničních okruhů vede k růstu intenzity automobilové dopravy spojené s růstem spotřeby a energie a s růstem hluku i exhalací, tedy s poškozováním zdraví obyvatelstva:
– prodlužují se trajektorie jízd automobilů,
– roste zatížení návazných radiálních komunikací,
– uvolněné ulice zaplňuje další automobilová doprava,
– roste poptávka po dalších plochách pro parkování,
– v důsledku mezioborových externalit klesá atraktivita pěší a hromadné dopravy (auta je zdržují).
…celý text
Jiří Pohl, Siemens Mobility
UDRŽITELNÁ MULTIMODÁLNÍ MOBILITA OSOB A VĚCÍ
konference „Čistá mobilita“ v Senohrabech, 31. 5. 2024
https://www.mzp.cz/konference_cista_mobilita_2024/2_den/OPZP-2_14_Pohl_Udrzitelna_multimodalni_mobilita_osob_a_veci-20240531.pdf
(prezentace – 38 snímků)
Plán udržitelné mobility Prahy a okolí
Tento strategický dokument si klade za cíl v úzké spolupráci se Středočeským krajem nastavit strategické dopravní plánování tak, aby dovolilo hlavnímu městu i jeho okolí dlouhodobý růst kvality života a přitom zbytečně nezatěžovalo životní prostředí ani veřejné zdroje.
Propagační brožura pro hlavní město Praha (50 stran)
https://poladprahu.cz/wp-content/uploads/2019/11/Brožura_Plán_mobility_CZ.pdf
Návrh, který byl schválen usnesením Zastupitelstva hl. m. Prahy č. 7/32 ze dne 24. 5. 2019 (176 stran)
https://polad-prahu.mngsocial.cz/wp-content/uploads/2019/10/PNavrh_2019-05-24.pdf
Akční plán 2019-2023 (662 stran)
https://poladprahu.cz/wp-content/uploads/2019/12/PAkcni-plan_2019-11-15.pdf
Co je plán udržitelné městské mobility a k čemu slouží?
Popis plánů udržitelné městské mobility a další užitečné informace
https://www.dobramesta.cz/aktuality/715/co-je-plan-udrzitelne-mestske-mobility-a-k-cemu-slouzi
Plán mobility – detailní přehled projektů
https://poladprahu.cz/
https://poladprahu.cz/co-menime/
http://zasobnik.poladprahu.cz/
Problémové a návrhové mapy
https://app.iprpraha.cz/apl/app/plan_udrzitelne_mobility/
Čistou stopou Prahou
Chytře, moderně a pohodlně Prahou
www.cistoustopou.cz
Petr Kurfürst
ŘÍZENÍ POPTÁVKY PO DOPRAVĚ
JAKO NÁSTROJ EKOLOGICKY ŠETRNÉ DOPRAVNÍ POLITIKY
Tento obsáhlý (více než 100stránkový) dokument byl vydán již v roce 2002, ale jeho obsah je stále aktuální a pěkně vysvětluje problémy a jejich řešení.
- Dopravní indukce aneb Kdo seje silnice, sklízí auta
- Opačný jev – dopravní redukce
- Řízení poptávky po dopravě
- Programy ŘPD podle místa realizace
Příklady z praxe z Evropy i Spojených států ukazují, že řízení poptávky po dopravě je efektivním způsobem boje s nárůstem individuální automobilové dopravy. Jen díky realizovaným programům se na mnoha místech daří snižovat objem škodlivých emisí a spotřebu ropy, nebo alespoň významně zpomalovat jejich nárůst.
Celý dokument je dostupný z
( http://www.bicybo.cz/download/rizenipoptavkydp.pdf ) tady už není
https://brnonakole.cz/ke-stazeni/řízení poptávky po dopravě_Kurfurst.pdf
nebo
https://web.archive.org/web/20070710095806/http://cde.ecn.cz/projekty/doprava/rizeni_poptavky_po_doprave/rizenipoptavkydp.pdf
Automobilová (a letecká) doprava má na zdraví člověka hlavně dva negativní dopady: dlouhodobě působící hluk a znečištění ovduší.
→ zpět na TÉMATA