Silniční okruh kolem Prahy (SOKP) je součástí transevropské dopravní sítě.
Podle nařízení TEN-T 1315/2013
══ podle čl. 17 ══
„Silnice vysoké kvality (a tedy i SOKP jako součást TEN-T) jsou silnice, které
– plní důležitou úlohu v DÁLKOVÉ nákladní a osobní dopravě,
– integrují hlavní městská a hospodářská centra,
– poskytují propojení s jinými druhy dopravy,
– spojují horské, vzdálené, špatně přístupné a okrajové regiony NUTS 2 s centrálními regiony Unie. (…)
Dálnice (tedy SOKP) je speciálně projektovaná silnice vybudovaná pro provoz motorových vozidel, která NESLOUŽÍ k obsluze přilehlých pozemků (…)“
══ podle čl. 30 ══
„Cílem členských států při rozvoji globální sítě v městských uzlech je pokud možno zajistit (…) zmírňování vystavení městských oblastí nepříznivým účinkům tranzitní železniční a silniční dopravy, mimo jiné i prostřednictvím obchvatů městských oblastí (…)“
Je nevhodné umístit dálniční komunikaci pro dálkovou dopravu do městské oblasti, protože
– neobslouží efektivně přilehlé městské části, ale
– přivede do těchto lokalit tranzitní, zejména kamionovou dopravu s negativními dopady na životní prostředí a zdraví obyvatel.
Pro představu: lidé, kteří by měli dálnici téměř pod okny, by museli ujet i několik kilometrů, aby se na ni dostali. Komunikace pro dálkovou dopravu (zejména nákladní) musí vést dál od městských oblastí. Zatímco dopravu ve městě je zapotřebí řešit odděleně.
Co je potřeba z dopravního hlediska vzít v úvahu
Proč dálnice pro dálkovou dopravu nepatří do městské oblasti.
(klepněte na obrázek a spustíte video)
►► EKOLOGIE (2. hledisko)