Diskuze reaguje na vyjádření generálního ředitele ŘSD Radka Mátla pro ČT24 dne 3. 9. 2024 po vydání souhlasného stanoviska EIA na dostavbu úseků D0 518 a 519.
Zdroj: https://fb.watch/wunvM7RaLB/
— PŽ — (Pavel Želízko)
Skutečně krásný obrat… povedeme stavbu (šestiproudovou dálnici) skrz vysoce urbanizovanou oblast. Místo po polích za městem, kde má vést, ji povedeme vysoce urbanizovanou oblastí. Rok 2024. Stavba začne v roce 2027 podle plánu a koncepce ze kdy? Z roku 1960? Podle některých návrhů ještě starší. Roky se na severní variantu okruhu kašlalo a dnes posloucháme, že už není čas na nějakou variantu „Ss“. Protože už není kdy se bavit se starosty dotčených obcí, že jediná cesta je, postavit tuhle obludu v té stavebně nejnáročnější, nejdražší, nejproblematičtější a nejneohleduplnější variantě, která jde. Jen proto, aby někdo mohl říci „my jsme ti, kdo to konečně rozetnul a začal stavět“.— MČ > PŽ —
Ano, ono totiž, kdyby neexistovali ti, kteří takovéto stavby neustále blokují, tak už dálniční síť mohla být daleko jinde (celorepublikově), okruh kolem Prahy by taky byl už dávno hotovej a vedl by v těch polích… Protože to neustále musí zdržovat nějací dementi z ochrany přírody, tak je to tam, kde je a mezitím došlo k rozvoji zástavby… A teď se kvůli tomu má měnit trasa okruhu? Aby se to posunulo o dalších X let a mezitím došlo k dalšímu rozvoji zástavby? Nooo logika… Je dobře, že konečně dochází k realizaci těchto staveb a že se to hnulo!!— PŽ > MČ —
A všiml jste si toho paradoxu… že ten údajný dálniční obchvat KOLEM Prahy z 80 % vlastně vůbec nevede KOLEM Prahy, ale po území hl. m. Prahy? Tudíž po území, kam to město má potenciál expandovat nebo v aktuální chvíli expanduje, či už dokonce je. Víte, já s Vámi v podstatě souhlasím, ale přiklánět se k BLBÉMU řešení pouze proto, že nemám jinou možnost, mi přijde fakt špatně.
— PČ > PŽ —
Je jedno kudy ten okruh povede. Vždy to pojede někomu kolem baráku. Ten okruh tam je plánovaný už dlouho. Lidí věděli, že to tam povede. Tak ať teď nekafraj.— PŽ > PČ —
Mrkněte, kudy vede varianta „Ss“. Je mnohem ohleduplnější úplně ke všem. Jak k lidem, tak ke krajině a i k nákladům. A kdyby se začala projednávat včas, což evidentně nebyl něčí zájem, tak by se teď nemuselo argumentovat časem. Situace se zcela záměrně nechala dojít do momentu, kdy už ŘSD může s klidem prohlašovat, že už není čas na debaty o jiné variantě. A navíc je zde zcela zřejmý politický tlak na to, začít už konečně stavět… a připsat si za to logicky plusové body. Teď… ne až později.1— PČ > PŽ —
Psáno v roce 2020 na E15: –––– „Odpůrci chtějí docílit změny trasy tak, aby vedla severněji přes Středočeský kraj. Prověřováním takzvané regionální varianty se zabýval před více než rokem i Institut plánování a rozvoje pražského magistrátu (IPR). Dospěl ale k tomu, že alternativní trasa by zabrala více kvalitní zemědělské půdy a dotkla by se více obytných ploch než varianta na území Prahy. IPR zároveň upozornil, že by byla složitější i z úředního hlediska, protože by se musely změnit územní plány 41 menších obcí.“ –––– Tak já nevím. Jak říkám. Vždy se to dotkne spousty lidí. Co jsou tam starší baráky, chápu námitky. Stěžovatele s nově postavených obydlí s tím museli počítat, že to tam prostě jednou bude.2— PŽ > PČ —
Jj… tohle rozhodnuti jsem zachytil. Kvalitní zemědělská půda… no… co na to říct. Kvalitní zemědělská půda se při podobných stavbách zcela běžně „odtěží“ a převeze jinam. Nikdo ji nebude zahrnovat do dálničního náspu. Nemluvě o tom, že argumentovat tím, že zastavět volné pole je vlastně horší, než stavět, podle slov ředitele Mátla, vysoce urbanizovanou oblastí, mi přijde neskutečné chucpe. Existuje jiná odborná studie, která říká přesný opak. Stavba by vedla ne tak stavebně náročným terénem (což podle mapy vidí i laik), byla by tím pádem levnější a nevedla by ani tak blízko obydlí, a tím pádem by byla šetrnější k lidem. Kudy přesně by varianta „Ss“ vedla, je bez problému dohledatelné. Třeba tady: https://18400.cz/dolni-chabry-a-jizni-varianta-silnicniho-okruhu-kolem-prahy-v-prubehu-let/ A pokud se podíváte pozorně, uvidíte, že jediné místo, kde se varianta „Ss“ nejvíce přibližuje k nějaké zástavbě, je u obce Velké Přílepy. A ani tam to není tak hrozné, jako v případě jižní varianty. Jinak je trasa vedena uprostřed polí, velice daleko od jakékoli nejbližší zástavby.3,4,5
Ale bohužel… proč se v prvotní fázi, kdy byly obě varianty takříkajíc na stejné startovní čáře, vybrala varianta „J“ a na ní se začalo usilovně pracovat… těžko říci. Vzhledem k rozdílným vlastníkům dotčených pozemků si mohu pouze myslet své. A dnes už jsme bohužel ve fázi, kdy ŘSD může směle prohlásit… „o jiné než variantě „J“ se s vámi nebudeme bavit, protože jednání s obcemi, kterých by se dotkla varianta „Ss“ by bylo opět na roky“. Což na sezeních s občany dotčených částí také vehementně a nadmíru arogantně prohlašuje.
A jen připomínám… nejde jen o to, že budeme mít šestiproudovou dálnici se všemi negativy téměř pod okny, to by vlastně jeden ještě rozdýchal… v zájmu obecního blaha… jde ale hlavně o to, že nám ty přivaděče z téhle obludy pod ta okna přivedou i enormní nárůst dopravy. Jsou tu obchody, školy, školky, sportoviště, zdravotní zařízení, zájmová zařízení, restaurace a do tohoto prostředí nám čtyřproudový přivaděč začne chrlit auta a dopravu ze šestiproudové dálnice, která bude napojena na devět dalších dálnic. A žít v iluzi, že vše vyřeší navazující rozvaděč? V momentě, kdy ho mimopražští dojíždějící za prací do Prahy ucpou, a oni ho ucpou, tak to začnou objíždět, kudy to půjde, a na Čimické nebo Spořické nepůjde ani přejit. Nemluvě o tom, že začnou nechávat auta zaparkovaná, kde to půjde. Čehož promptně využije, a už se na to podle mého názoru jen klepe, radnice Prahy 8, a všude namaluje modré zóny… pro „dobro“ rezidentů, samozřejmě.
____________________
1 Více o alternativní (regionální) variantě si můžete přečíst zde:
https://rozumnadoprava.cz/sokp2020/#Komentar
2 Více o posudku IPRu („Pracovní posouzení průchodnosti variant SOKP“) zde:
https://rozumnadoprava.cz/posouzeni-pruchodnosti-variant-sokp-neni-kvalitnim-podkladem-pro-rozhodovani-o-reseni-prazskeho-okruhu/
3 Důvody pro dokončení SOKP v regionální variantě
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2020/08/Duvody_pro_dokonceni_SOKP_v_regionalni_variante_2020.pdf
4 Regionální varianta – AKTUALIZACE 2020
https://rozumnadoprava.cz/regionalni-varianta-aktualizace-2020/
5 Dokumentace (zprávy a mapy) na webu MČ Praha-Dolní Chabry
https://www.dchabry.cz/sokp-regionalni-varianta-aktualizace-2020