Praha je křižovatkou mezinárodní silniční sítě TEN-T a dalších silničních spojení (celkem dvanácti, z toho je devět dálnic). Stavba Silničního okruhu kolem Prahy č. 511 Běchovice – D1 navazuje na úsek 510 (Horní Počernice, Černý Most), který je v provozu od začátku devadesátých let a na který by měly navazovat další navrhované a prosazované stavby v severní části Prahy. Toto řešení však zavádí veškerou tranzitní kamionovou dopravu do městských částí. V současné době jsme svědky nárůstu dopravy v celé dopravní síti České republiky, nejprudší nárůst však vidíme v prostoru pražské aglomerace, zejména na zmiňovaném úseku 510, kde dochází k častým dopravním zácpám a dopravním nehodám.
V dubnu 2018 si objednaly úřady městských částí Satalice a Horní Počernice provedení dopravního průzkumu na Pražském okruhu 510 v úseku D11-mimoúrovňová křižovatka Pražský okruh/Novopacká. Podle tohoto kontrolního měření byla v dubnu 2018 intenzita dopravy 101 316 vozidel denně, což je na horní hranici kapacitních možností.
Úsek 510 spadá do kategorie rychlostních komunikací (MR6dc) s 2×3 jízdními pruhy. Kapacita tohoto šířkového uspořádání je v rozmezí 72-104 tisíc vozidel za den. To znamená, že úsek 510 je už dnes kapacitně zcela nevyhovující. Podle prognózy ČVUT má na úseku 510 Běchovice-Satalice projíždět 133-150 tisíc vozidel za den.
V dokumentaci EIA pro stavbu 511 se na stejném úseku uvádí dopravní intenzita 73 000 vozidel denně, tedy nižší než skutečná.
V rámci řízení EIA pak byla nedostatečně vymezena dotčená území. Horní Počernice, Černý Most, Satalice a další nebyla jako dotčená území k řízení přizvána, přestože je zjevné, že stavba SOKP 511 a navýšení dopravy bude mít na tato a další území velmi negativní vliv.
Znění zákona EIA stanoví v § 3 písmeno i) – vyjádření dotčené veřejnosti (tj. každého, kdo může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení dotčen ve svých právech a povinnostech) a dále zákon č. 100/2001 Sb. stanoví v § 3 písm. c) – dotčeným územím je území, jehož životní prostředí a obyvatelstvo by mohlo být závažně ovlivněno provedením záměru nebo koncepce.
Dokončením dálnice D11 a dálnice D35 se navýší intenzita dopravy v úseku SOKP 510 o dalších přibližně 30 000 vozidel denně.
Dále je nutné upozornit na most přes Počernický rybník na Štěrboholské radiále, na který má být navedena doprava z plánovaného úseku 511 a na most přes ulici Chlumecká na již provozovaném úseku 510. Oba mosty byly zkolaudovány s výhledovou kapacitou do 25 tis. vozidel za den pro oba směry dohromady při maximální rychlosti 80 km/h. Oba mosty s předpjatou konstrukcí v budoucnu čeká zatížení šestkrát (!) vyšší, než bylo počítáno při jejich přípravě, a to navíc při rychlosti 100 km/h.
Pokud by vedl tranzitní okruh ve stávajícím místě přes úsek 510, znamenalo by to provést následující úpravy:
- rozšířit hlavní trasu SOKP na 2 x 4 jízdní pruhy
- stávajících pět mimoúrovňových křižovatek (Satalice, Chlumecká, Olomoucká, Českobrodská a Dubeč) nahradit pouze dvěma na okrajích této ohromné křižovatky (Satalice, Dubeč)
- dále pro zajištění dopravního připojení a obslužnosti mezi těmito dvěma křižovatkami postavit na každé straně hlavní trasy SOKP 510 dvě souběžné třípruhové komunikace.
S ohledem na zástavbu v oblasti Černého Mostu, Horních a Dolních Počernic je tato přestavba nereálná. Pro odvedení kamionové a tranzitní dopravy bude nutné realizovat vzdálenější variantu.
V roce 2014 si ŘSD ČR na příkaz Ministerstva dopravy ČR objednalo variantní řešení, které do dnešního dne nebylo nezávisle posouzeno. Občané si zaslouží objektivní zhodnocení nabízených řešení dříve než bude pozdě.
V trase stavby 511 (Běchovice – vnější varianta okruhu) vystavět čtyřpruhovou obslužnou městskou komunikaci.
Pokusme se řešit tento problém s nadhledem, komplexně a s vizí do budoucna už nyní, ne až bude opravdu pozdě.
Nedopusťme dopravní kolaps celé Prahy!
PROGNÓZA INTENZITY DOPRAVY NA DÁLNICÍCH V ČR V ROCE 2040
V případě realizace Pražského vnějšího okruhu přes provozovaný úsek 510 veškerá tranzitní, především kamionová doprava zůstane v Praze.
Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu, z.s.
Ing. Antonín Prachař, Ing. Josef Tomeš
Komentáře netřeba, protože je to jasné a čiré jak křišťálová studánka. Jen nejsou čiré a jasné důvody, proč jsou stále prosazované varianty enormě zatěžující okrajové oblasti Prahy. Všechny argumenty, které se uvádí pro zatažení okruhu do Prahy jsou umělé, nesystémové a podloženy polopravdivými až lživými argumenty.