Pražský vnější okruh a jeho dopady na severu Prahy

22. ledna 2019 se konalo v Praze 8 – Čimicích diskusní setkání na téma „Pražský vnější okruh a jeho dopady na severu Prahy“, které organizovaly spolky „Nad Drahaňským údolím“ a „Za Lepší Chabry“ ve spolupráci s Platformou za kvalitní dopravní infrastrukturu. Akce se zúčastnilo více než 100 občanů včetně zastupitelů několika městských částí. Kromě zástupců Platformy a Ing. Pavla Charváta ze spolku Via Praha 6 na setkání vystoupila také starostka městské části Dolní Chabry, Ing. Barbora Floriánová, která informovala přítomné občany o iniciativě „Starostové pro okruh“. Starostové zdůrazňují, že kamiony do Prahy nepatří a požadují komplexní posouzení variant Pražského okruhu. 

Tisková zpráva Starostů pro okruh ze dne 17.1. 2019
www.starostoveprookruh.cz

Níže uvádíme prezentace ke stažení a jejich stručné shrnutí:

  • Pražský okruh (dále SOKP) je součástí transevropské dopravní sítě a má sloužit především tranzitní dopravě
  • SOKP dle Zásad územního rozvoje (dále ZÚR) vychází z koncepce 60. Let minulého století. Od té doby se situace radikálně změnila.
  • V případě realizace SOKP dle ZÚR by veškerá tranzitní, zejména kamionová doprava zůstala v Praze.
  • Propojení  9 dálnic na území Prahy povede k dopravnímu kolapsu s fatálními dopady na životní prostředí a územní rozvoj hlavního města.
  • V letech 2014 -2015 si Ministerstvo dopravy nechalo zpracovat studii vyhledávací a proveditelnosti regionální varianty, která
    • odvádí nákladní tranzitní dopravu mimo území Prahy,
    • splňuje požadavky pro vedení tranzitních tras v souladu s evropskou legislativou TEN-T
    • vede územím s mnohem nižší hustotou obyvatel
    • nahrazuje přeložky silnic a obchvaty obcí ve Středočeském kraji
    • nezabírá zastavitelná území hl. města pro občanskou a bytovou vybavenost
    • investiční náklady mohou být výrazně nižší díky nižší technické náročnosti a nižším cenám pozemků
  • Je zapotřebí provést objektivní porovnání všech navrhovaných řešení
  • Na severozápadě existuje několik variant řešení pro tranzitní dopravu (propojka D7 -D8), které vytěsní kamiony dál od Prahy a nemusí mít navíc nutně charakter dálnice
    • V současnosti nahrazuje severní část SOKP silnice I/16 Slaný – Velvary, kde byla  12/2017 zahájena výstavba přeložky
    • Probíhá proces EIA na přeložku II/240
  • V minulosti byly posuzovány varianta J (jižní) a varianta Ss (severní, resp. regionální)
  • V rámci procesu EIA 2001-2002 MŽP, zpracovatel posudku a další veřejné instituce doporučili variantu Ss jako vhodnější z dlouhodobého hlediska
  • Varianta J byla naopak hodnocena negativně v mnoha parametrech (krajinný ráz, ochrana lesů, povrchové vody, ovzduší, hluk)
  • V případě jižní varianty hrozí kumulace negativních vlivů silniční a letecké dopravy na severu Prahy
  • Dopravní spojení mezi Prahou 8 a Prahou 6 může zajistit místní most pro osobní automobilovou dopravu a MHD včetně tramvajové tratě, případně lanovky
  • Analýza dlouhodobé prognózy dopravních intenzit automobilové dopravy (výhled 2040) ze stránek MD
    • Přes realizaci většiny dopravních staveb v platném územním plánu i návrhu MPP včetně varianty J okruhu intenzita automobilové (osobní i nákladní) dopravy v pražské aglomeraci i v Praze dále poroste
    • S jakým cílem se vlastně stavby plánují?
  • Kořenové příčiny pražských dopravních problémů
    • Zásadní strukturální změny Prahy a jejího nejbližšího okolí (Praha východ a Praha západ), jehož důsledkem je stále rostoucí denní migrace do a z Prahy za prací
    • Zásadní změna zásobování města, které se realizuje pouze auty z logistických center na obvodu města
    • Přesun velkého množství komerčních a relaxačních aktivit na obvod města
    • Rychle rostoucí počet aut registrovaných v Praze a okolí
    • Dopravní indukce
    • Riziko plynoucí z plánů na rozvoj letišť Ruzyně a Vodochody
    • Chybějící alternativní řešení pro případ krizí (smog, nehoda, opravy komunikací a mostů …)
    • Důsledkem je zhoršující se stav životního prostředí pro obyvatele Prahy a nerespektování legislativních norem ze strany města (hluk, emise apod.)
  • Hledání shody k řešení severní části okruhu
    • Chybí definice veřejného zájmu
    • Diskuse se čím dál víc omezuje na konfrontaci odborných stanovisek a studií s často protichůdnými závěry
    • Ze hry vypadává občan
Občané podepisovali petici za rozumné řešení okruhu KOLEM Prahy

Celý text petice naleznete zde: http://rozumnadoprava.cz/index.php/petice-za-rozumne-reseni-okruhu-kolem-prahy/

Ing. Barbora Floriánová, starostka MČ Dolní Chabry