Ministerstvo životního prostředí posuzovalo vliv dálnice D0 518–519 na životní prostředí a veřejné zdraví a po roce vydalo souhlasné závazné stanovisko pro šestiproudou dálnici, která
● je vedena pouhých 6 km od centra města,
● nenávratně poškodí přírodní a historické památky, rekreační lokality,
● negativně ovlivní životní prostředí, veřejné zdraví a klima.
Přitom existují šetrnější a efektivnější alternativy.
Absurdita procesu EIA:
ekologická lanovka NE, škodlivá dálnice ANO
https://rozumnadoprava.cz/absurdita-procesu-eia-ekologicka-lanovka-ne-skodliva-dalnice-ano/
Článek zveřejnil také Ekolist.cz a zde je výběr několika příspěvků z diskuze:
Dlouhodobým řešením je místní most, který bude sloužit zejména pro MHD, chodce, cyklisty a IZS. Nicméně lanovka představuje kapacitní ekologické spojení MHD, které zrychlí cestování mezi Prahou 6, Suchdolem, Trojou a Bohnicemi. A díky přímému přestupu z nádraží Podbaba ji budou moci využívat i lidé ze vzdálenějších lokalit při cestě do Zoo či do Bohnic.
Navíc podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí:
„V rámci procesu EIA hlediska veřejného zájmu, účelnosti či funkčnosti záměru, případně další hlediska, která přímo nesouvisejí s vlivy záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví, nemají být brána v úvahu.“
Ten místní most je přesně to, co mezi Bohnicemi a Suchdolem chybí. Proč mají Bohnice jezdit na šestiproudou dálnici, dálniční most a projet třemi tunely, když jen chtějí do Suchdola. To je vydáváno za velkou výhodu. Svět se zbláznil … nebo jen dobrý marketing betonových a pozemkových lobbistů?
Myslím, že spíš než o propagaci lanovky šlo v článku o divné posouzení lanovky v řízení EIA a zvláštní preferenci dálnice přírodním parkem a zákonem chráněným územím. MŽP pomáhá autům a ne přírodě a životnímu prostředí. Ani vlastní platné zákony nejsou překážkou. Když je tohle v pořádku, tak příště nás třeba vnitro překvapí, že policie místo zadržení zloděje mu bude pomáhat s nakládáním lupu. Přece: pomáhat a chránit!
Postupně budeme o dálnici D0 zveřejňovat další absurdity
(5) Místo zelených pásů stačí u D0 519 trvalý zábor PUPFL
U jižní části dálnice D0 511 mají tzv. „zelené pásy“ snížit hluk a emise kolem dálnice. U prosazované trasy severní části dálnice D0 519 je nebude potřeba budovat, protože dálnice by vedla středem severní části přírodního parku Drahaň-Troja (viz mapa).
V přírodním parku by stačilo jen udělat „trvalý zábor PUPFL“, tj. pozemků určených k plnění funkcí lesa. Tedy stručně řečeno: „vykácet les“.
A ke snížení hluku mají vedle protihlukových stěn pomoci „zelené mosty“, jak o tom 18. 9. 2024 informoval Pražský deník. Také se tam dočtete, že „náklady na výstavbu obou úseků se odhadují na více než 26 miliard korun“. Je zajímavé, že nově zveřejněné náklady v letáku ŘSD pro dálnici D0 518 jsou (i po přidání tunelu Horoměřice) najednou o 2 miliardy nižší než dříve.
To je další absurdita.
● https://rozumnadoprava.cz/publikace/#repliky
>> Další absurdita
(4) Úřady na ochranu památek a přírody vliv dálnice neřeší
Kulturní památka Hradiště Zámka je památkově chráněna od roku 1958 a při procházení přírodním parkem Drahaň-Troja na ni upozorňuje řada nedávno nově nainstalovaných tabulek „KULTURNÍ PAMÁTKA“.
Chráněná lokalita Hradiště Zámka – KULTURNÍ PAMÁTKA – a přírodní památka Zámky – součást EVL Natura 2000 Kaňon Vltavy u Sedlce – může být klidně proťata dálnicí a úřadům na ochranu památek a přírody to nevadí.
Fotografie z Čimického údolí ukazují místo, kudy se plánuje vést dálnici
● https://rozumnadoprava.cz/sokp519/#foto
O přírodním památce Zámky vyšel v dubnu 2021 článek v měsíčníku Osmička:
Přírodní památka Zámky se rozšíří a má vyšší ochranu
● https://rozumnadoprava.cz/media-fotogalerie/#PPZamky
Dopis ředitelům tří ústavů zabývajících se archeologií s žádostí o pomoc při záchraně archeologické památky Hradiště Zámka
● https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2024/07/Dopis-pro-archeology_20240708.pdf
● https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2024/07/Zachrana-archeologicke-pamatky-Hradiste-Zamka.pdf
Přečtěte si článek Lenky Hornychové „Dálnice, nebo ochrana přírody a zdraví občanů? Zkuste si vybrat!“
● https://rozumnadoprava.cz/dalnice-nebo-ochrana-prirody-a-zdravi-obcanu/
>> Další absurdita
(3) Opatření proti hluku několik kilometrů od dálnice D0
Vydané stanovisko EIA prokázalo (a bylo to uvedeno již v dokumentaci EIA), že nepřijatelná hluková zátěž z dálnice se projevuje i několik kilometrů od ní.
HLUK Z DÁLNICE bude nepřijatelný dokonce až
ve vzdálenosti 3,75 km (tj. ve středu obce Líbeznice),
a proto tam bude vyžadována individuální protihluková ochrana.
Vyplývá to z podmínky uvedené ve stanovisku EIA pro fázi přípravy – viz část I.I. Projektová příprava – opatření 10) e) c.
Obec Líbeznice je zobrazena na informační mapce ŘSD k dálnicí D0 519 v pravém horním rohu.
ZDROJ:
Souhlasné závazné stanovisko k záměru „D0 518, 519 Ruzyně – Březiněves“ na straně 8
https://portal.cenia.cz/eiasea/download/RUlBX01aUDUyMF96YXZlcnlTdGFuRE9DXzExNzYwODc0MTEwMzUxNjgzNzIucGRm/MZP520_zaveryStan.pdf#page=8
(dokument má 127 stránek, otevření chvíli trvá)
>> Další absurdita
(2) Celková hluková a emisní zátěž obyvatel Prahy se nesníží
Ke slibovanému celkovému snížení hlukové a emisní zátěže obyvatel Prahy nedojde, protože kvůli nárůstu dopravních výkonů se hluková a emisní zátěž obyvatel Prahy naopak zvýší.
Dálnici je plánováno vést místy, kde Institut pro plánování a rozvoj hl. m. Prahy (IPR Praha) očekává největší nárůst počtu obyvatel. To znamená, že dálnice má časem negativně ovlivňovat ještě více obyvatel. Hluk a emise se však „podělením“ většího počtu obyvatel pochopitelně nesníží.
Dopis zaslaný v březnu 2023 na Úřad vlády ČR
● https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2023/04/ODPOVED-Urad-vlady-CR-03-2023-002.pdf
obsahoval informaci ZHORŠENÍ KVALITY OVZDUŠÍ A NADMĚRNÝ HLUK a také výše uvedený diagram (Příloha 4).
● https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2023/04/PRILOHY-k-dopisu-Urad-vlady-CR-03-2023.pdf#page=4
Porovnání hlukových limitů ze silniční dopravy v rámci jednotlivých zemí EU:
● https://aa.ecn.cz/img_upload/a6fff2d4939ff74268dd80e1c2102b42/limity_EU_graf.pdf
Z grafu je patrné, že Česká republika měla již v roce 2010 v EU nejvyšší hodnoty hlukových limitů.
Od 1. července 2023 platí nová protihluková vyhláška vydaná Ministerstvem zdravotnictví, která „sjednotila limity“ a zrušila tzv. „starou hlukovou zátěž“, takže vyšší hodnoty nyní platí pro rozsáhlejší území a trvale. Takže na mnoha místech už snižovat hluk nebude potřeba a limity budou splněny.
Touto problematikou se zabývalo několik pořadů České telelevize.
● https://rozumnadoprava.cz/hlukova-zatez/
Zde je vhodné připomenout, že zvyšování hlukových limitů v letech 2010/2011 obhajoval i hlavní hygienik ČR.
● https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2019/07/4_SOKP_v_tv_poradu_Nedej_se_od_roku_1999.pdf#page=3
>> Další absurdita
(1) Proklamované zlepšení dopravy nenastane
Pražský okruh je často prezentován jako „alfa a omega“ pro řešení dopravy v pražské aglomeraci. Ale je to skutečně tak?
Dálniční okruh skrz Prahu nevyřeší dopravní problémy Prahy, spíš zhorší!
Proč prostavět desítky miliard, když to Praze nepomůže?
Často opakovaná prohlášení vedoucích představitelů Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, která jsou díky placené podpoře PR agentur také velmi často prezentována v médiích, mají přesvědčit veřejnost, že po dokončení okruhu dojde k zázračnému zlepšení dopravy v Praze a okolí a dokonce, že se jedná o „zásadní prvek pro zlepšení kvality života v hlavním městě i jeho okolí“.
CO SE STANE:
Nová dálnice D0 518–519 způsobí značný nárůst automobilové dopravy.
2/3 dopravy mají být indukované
(nastane známý jev tzv. dopravní indukce: více silnic = více aut).
Dokumentace, kterou v rámci procesu EIA na MŽP předložil investor, tj. ŘSD, uvádí, že:
Dálnice způsobí nárůst dopravních výkonů o cca +931 tisíc vozokilometrů denně.
Pro lepší představu:
Prakticky to znamená, že v silničním provozu přibude 62 tisíc aut a každé z nich denně najezdí 15 km.
ZDROJ:
Dokumentace EIA k dálnici D0 518, 519 RUZYNĚ-BŘEZINĚVES;
Příloha B.1 „Dopravně inženýrské podklady“ (dokument je nazvaný „Dopravní prognóza“),
na straně 14 (resp. v pdf 16) Tabulka č. 4 – Počty cest a dopravní výkon (v tisících).
Pro stav E.2, tj. rok 2030 se záměrem D0 518 a 519, je červeně uvedena hodnota +931.
Pro stav E.3, tj. rok 2030 s kompletním PO, je v této tabulce hodnota ještě mnohem větší.
● https://portal.cenia.cz/eiasea/download/RUlBX01aUDUyMF9wcmlsb2hhRG9rdW1lbnRhY2VET0NfNzc2MDYxMjQxNTU4MjQxMjE1MC5wZGY/MZP520_prilohaDokumentaceDOC_3.pdf#page=16
(dokument má 116 stránek, otevření chvíli trvá)