Jednání v Horních Počernicích:
na 36. zasedání zastupitelstva MČ Praha 20 byla hlavním bodem DOPRAVA

Dne 20. 7. 2022 se konalo v Horních Počernicích velmi důležité jednání zastupitelstva. Ani návštěva samotného ministra Martina Kupky a nejvyššího vedení ŘSD nedokázala zvrátit odhodlání 13 statečných počernických zastupitelů, pro které je hlavní prioritou ochrana zdraví a životního prostředí svých spoluobčanů a udržitelné řešení dopravy v souladu s českou a evropskou legislativou.

Web „ZA LEPŠÍ CHABRY“ informoval o výše uvedeném jednání
21. 7. 2022 – Petr Kasa
https://18400.cz/prazsky-okruh-ministr-dopravy-martin-kupka-13-statecnych-zastupitelu-hornich-pocernic-a-pripravovana-zaloba-za-kterou-stoji-i-skupina-nekolika-chaberaku/

Informoval také o hlavních argumentech podané žaloby
8. 8. 2022 – Kateřina Šilhová Šafránková
https://18400.cz/podali-jsme-zalobu-proti-bechovickemu-useku-prazskeho-okruhu/

 

VIDEOZÁZNAM z jednání zastupitelstva dne 20. července 2022
má dvě části (94 minut a 100 minut) a celý trvá přes 3 hodiny.
Oba díly jsou dostupné z:
https://www.pocernice.cz/samosprava/zastupitelstvo/videozaznamy-z-jednani-zastupitelstva/rok-2022/

Některá důležitá vystoupení
(M. Kupka – J. Tomeš – M. Mevald – J. Hampl)

▼▼   K žalobě týkající se SOKP 511   ▼▼

Odkazy na vybrané části jednání

Úvodní vystoupení ministra dopravy
Ing. Martin Kupka
video v čase 0:10:37 až 0:16:40

https://www.youtube.com/watch?v=ps3gezxxg8Y&t=637s

Proč se to celé projednává salámovou metodou?
Ing. Martin Kupka
video v čase 0:29:08 až 0:34:08

https://www.youtube.com/watch?v=ps3gezxxg8Y&t=1748s

I ta moje přítomnost jasně ukazuje, že to bereme jako státní prioritu. A souhlasím se vším, co jste pověděl, že by bylo ideální, kdyby historicky bylo možné najít shodu a říct, tady ten okruh jako celek zrealizujeme, investujeme unikátní finanční prostředky do toho, aby vyrostla jako celek v horizontu třeba 10 let. To, že se to táhne tak dlouho má celou řadu vážných obětí na straně občanů [ . . . ]

Vy jste vlastně tu klíčovou logiku zmínil: Ano, za normálních okolností by bylo správně vybudovat to v jednom tahu [ . . . ]

Jakékoliv zdržování, blokování všech těch dalších staveb je prakticky v tuto chvíli proti tomu klíčovému veřejnému zájmu a podle mého soudu, tak jak jsem to zdůvodnil, je dokončení Pražského okruhu opravdu v dobrém veřejném zájmu občanů České republiky a občanů Prahy.

O regionální variantě, aglomeračním okruhu a „vytrasování“ okruhu v severní části
Ing. Martin Kupka
video v čase 0:41:04 až 0:44:58

https://www.youtube.com/watch?v=ps3gezxxg8Y&t=2464s

Já zkusím jenom velmi stručně shrnout odpověď na otázku regionální varianty [ . . . ]

V roce 2009 David Rath, inspirován panem inženýrem Strnadem, řekl že by bylo docela pěkné, kdyby se podařilo vyřešit jeden z velkých problémů Středočeského kraje, který nemá aglomerační okruh, tím že by se nahradil za ten Pražský, a tím pádem by ho měl postavit stát a mohl by vzniknout. Nicméně v okamžiku, kdy ta disciplína už nebyla kreslení fixou jakékoliv tloušťky do mapy jakéhokoliv měřítka, ale práce týmů nad tím, jak tu trasu opravdu vést a jak by byla reálná, tak ten tým, který potom přijížděl za námi jako starosty, měl opravdu těžký úděl, protoře se brzo ukázalo, na základě reálných překážek, jasných neprůchozích podmínek v tom terénu, že to nejde udělat v té navržené regionální variantě, a tak začali tvořit subvarianty, vydávali se tu severněji, tu jižněji. Nakonec celá snaha prověřit jakoukoliv možnost regionální trasy končila neúspěchem a konstatováním, že ani po letech není prostě možné v tom opravdu hustě zastavěném území, zvláště v situaci, když pro žádnou z těch variant neexistuje územní ochrana [ . . . ]

Tak to vlastně znamená v lepším případě návrat o 30 let zpět, a nebo v tom realističtějším, že to nebude nikdy, protože vždycky, i ten pokus pana ministra Prachaře ukázal, že když se mělo dojít opravdu k realistické práci s projektanty, s mapou, s reálnými omezeními toho území, že to prostě nejde vybudovat, že to dokonce ani nejde odpovědně nakreslit [ . . . ]

Říkám, že nezbývá než se pokusit vyřešit všechny technické náležitosti a opravdu to dostavět tak, jak je to v té stabilizované variantě, se všemi jasnými mínusy, ale s tím klíčovým plusem, že Pražský okruh bude a vyřeší se jeden z vážných problémů České republiky, Prahy i metropolitního regionu, ale zároveň se vyřeší problém životního prostředí pro mnoho desítek tisíc Pražanů.

Na předcházející nepravdivá tvrzení o regionální variantě reagoval
Ing. Josef Tomeš
video v čase 0:52:27 až 0:55:00

https://www.youtube.com/watch?v=ps3gezxxg8Y&t=3145s

V té době, v roce 2014 jsem pracoval jako poradce ministra Prachaře a byl jsem jeden z těch, který zadával vyhledávací studii a studii proveditelnosti. Zadavatelem bylo ŘSD a tato studie byla v podstatě v roce 2015 dopracována a byla připravena včetně HDM-4 pro další posuzování v rámci procesu EIA a projednávání v rámci Středočeského kraje a dalších ZÚRek. Jelikož došlo potom k výměně ministrů, tak následující ministr Dan Ťok tuto dokumentaci odložil a dál v tom nepokračoval. Vznikla potom nějaká posuzovací studie, kterou zpracovával pan inženýr Martin Höfler, s kterou my jsme potom byli následně konfrontováni, bylo tam plno chyb a nepravd.

PRO ZÁJEMCE O PODROBNĚJŠÍ INFORMACE:
https://rozumnadoprava.cz/publikace/#POLEMIKA
Rozbor nesprávných tvrzení uvedených v posuzovací studii.


V roce 2020 městské části, které se snaží jednat s ministerstvem o rozumné trase okruhu, nechaly tuto studii proveditelnosti, která je na celý ten úsek a má vypracováno HDM-4, což stávající trasa A-ZÚR nemá vypracováno, nechaly upravit tuto trasu, aby byla v souladu s územními plány jednotlivých dotčených obcí, čili je připravena k veřejnoprávnímu projednávání [ . . . ]     (pozn.)

PRO ZÁJEMCE O PODROBNĚJŠÍ INFORMACE:
https://www.dchabry.cz/sokp-regionalni-varianta-aktualizace-2020
Dokumentace na webu MČ Praha-Dolní Chabry.

Hlavní důvod, proč to vzniklo, byl dopravně bezpečnostní, protože stávající stavby 510 nestačí jako šestipruh převzít tuto intenzitu a je nutno je rozšířit na 2 × 4 a možná 2 × 5. V podkladech je uváděna intenzita 85 tisíc. V měření, které bylo prováděno vámi, v Horních Počernicích, myslím, že to bylo dva a půl roku zpátky, naměřilo 108 tisíc vozidel za 24 hodin a kapacita šestipruhu je zhruba 100 000 vozidel. Takže si to umíte spočítat. Výhledově tudy má jezdit 130 až 140 tisíc aut.

PRO ZÁJEMCE O PODROBNĚJŠÍ INFORMACE:
https://rozumnadoprava.cz/publikace/#511nemaBA
Bezpečnostní audit je zákonná povinnost.

(pozn.)   Je třeba odmítnout nepravdivá tvrzení o neprojednatelnosti jiné varianty.
Způsob projednání A-ZÚR a posouzení ČVUT z roku 2015 stručně popisuje
úvod v dokumentu „Průvodní zpráva k dokončení SOKP“ – dostupný z
https://www.dchabry.cz/sites/default/files/prilohy/2021/04/21/
1_pruvodni_zprava.pdf#page=2

Na předchozí vystoupení na výzvu ministra reagoval za ŘSD ředitel Závodu Praha
Ing. Tomáš Gross, Ph.D.
video v čase 0:55:23 až 0:59:10
https://www.youtube.com/watch?v=ps3gezxxg8Y&t=3323s

Přímá odpověď na to, co zaznělo ke stavbě 510
Ing. Martin Kupka
video v čase 59:15 až 1:00:35

https://www.youtube.com/watch?v=ps3gezxxg8Y&t=3555s

Tady existovala pochybnost o tom, zda to budoucí zkapacitnění dokáže obstát. V roce 2021 v říjnu společnost AFRY dodala kapacitní posouzení toho zkapacitnění, z něhož vyplývá řada konkrétních doporučení, ale shrnutí celé té studie ukazuje, že po těch úpravách, které nastanou, bude celý ten úsek opravdu kapacitní, zvladatelný [ . . . ]

Ještě před odchodem ministra Kupky vystoupil zastupitel z Běchovic
Ing. Miroslav Mevald
video v čase 1:00:40 až 1:02.18

https://www.youtube.com/watch?v=ps3gezxxg8Y&t=3640s

Jsem rád, že pan ministr počká, protože bych se ho rád zeptal, tak jako jsem se už ptal několika ministrů před ním, naposledy pana Havlíčka:

Jestli státu nevadí, že plánuje dálnici v podstatě v rozporu s nařízeními Evropské unie na vedení koridorů TEN-T, protože mísíme tranzitní dopravu s městskou dopravou a příměstskou dopravou, což je přímo proti regulaci Evropské unie.

Jestli nevadí, že řešíme vlastně novou dálnici, která není nová, je už vlastně nakreslená od roku 62 a jenom se dál zkapacitňuje, takže v tom území už vůbec nevyhovuje.

Je tam pět mimoúrovňových křižovatek, což podle stále platné informace z ministerstva vnitra a odboru dopravy je vlastně proti české normě, hledá se na to výjimka, kterou si nejspíš stát vydupe.

Jestli máme investovat peníze jako stát do stavby, která už dopředu kapacitně nevyhovuje a jenom se hledá nějaká obezlička, jak to proválcovat tím terénem, protože to patří za Prahu a měla by se skutečně seriózně hledat varianta pro tranzitní dopravu a tady tu komunikaci 511 nechat jako nějakou místní kapacitní obslužnou komunikaci, pokud je potřeba, ale rozhodně nemísit tu dopravu, protože je to nebezpečné a jednoznačně to ze všech auditů vychází.

Ještě bych toho řekl víc, ale nechci pana ministra zdržovat, tohle mi přijde jako podstatné, aby se k tomu vyjádřil. Děkuji.

Ihned následuje odpověď:
Ing. Martin Kupka
video v čase 1:02:20 až 1:05:23

https://www.youtube.com/watch?v=ps3gezxxg8Y&t=3740s

Řešení Pražského okruhu, tak jak je zakresleno a jak na něm pracuje Ředitelství silnic a dálnic, je součástí aktuálně platné sítě TEN-T [ . . . ]

Mohu vás ubezpečit, že rozhodně ve věci Pražského okruhu k žádné změně nedojde [ . . . ] 

Některá tvrzení pana ministra korigoval další vystupující
Josef Hampl
video v čase 1:05:40 až 1:09:20

https://www.youtube.com/watch?v=ps3gezxxg8Y&t=3940s

Pan ministr tvrdil, že potřebujeme urychlené dokončení okruhů, protože současné úseky jsou zatížené, a tím, že se zprovozní další úseky, tak že se těm existujícím úsekům ulehčí. Nevím jak jinde, ale v případě Horních Počernic to není pravda. V případě Horních Počernic dokončení úseku 511 zatížení úseku 510 zvýší, dokončení úseku 520 zatížení úseku 510 zvýší. To znamená, že dokončení okruhu – každý úsek, který se dokončí – zvýší zatížení Horních Počernic.

To, že bude dostatečná kapacita, není tak úplně pravda. Z té mikrosimulace z roku 2021 vyplývá, resp. ta opatření, která byla udělena: aby rozšířili tu dálnici, ten úsek 510 na 4+4 mezi Běchovicemi a dálnicí D11. Úsek mezi dálnicí D11 směrem na sever zůstal 3+3.

Ta mikrosimulace z roku 2021 ukazuje hraniční úroveň kvality dopravy mezi dálnicí D11 a Chlumeckou a dokončení úseku 520 zatížení tohoto úseku dále zvýší. Ta mikrosimulace byla pouze pro rok 2025 a už v ten rok to bude mít hraniční úroveň kvality dopravy a nedá se předpokládat, že dalším zvýšením zatížení po dokončení okruhu, že ta situace bude lepší.

Potom bych okometoval:
Ten okruh je samozřejmě významná komunikace týkající se Prahy i celé České republiky. A tak by se tomu měla věnovat odpovídající pozornost a všechno to řádně hodnotit.

Tady se utíká od té 511, ale pokud tady budeme mít tak významnou komunikaci, bude to nejzatíženější úsek okruhu, není pravda, že 511 se nás netýká, protože 90 % problémů nějaké dálnice není samotná stavba, ale doprava, kterou to vygeneruje, a dokončení 511 vygeneruje tu dopravu i u nás, takže se nás to velice týká.

A může se zopakovat to, co tady máme teďka. Ta dálnice nebyla naplánována od 60. let, dálnice je to od roku 2015, před tím to byla rychlostní silnice, kterou tady naplánovali pro 24 tisíc vozidel za den, což bychom tu nepoznali, a neměli bychom tu žádný problém. A to, jakým způsobem se to připravuje: Řešíme třeba teďka problémy zkapacitnění, po tom zkapacitnění budeme mít pár let po problémech, ale ty problémy zase vyhřeznou, protože se ignorují ty dlouhodobé dopady.

Pokud se tu zmiňuje odpovědnost vůči dalším generacím, tak by se k tomu mělo přistupovat odpovědně a ne třeba nás vyřazovat z EIA, aby se nemusely řešit dopady před dokončením 511 na území Horních Počernic, protože tady ty dopady prostě budou. A místo toho, na základě nesmyslných argumentů, nejsme dotčeným územím, a na základě toho nejsou odpovídajícím způsobem hodnoceny dopady úseku 511 na území Horních Počernic.

Závěrečná reakce pana ministra
Ing. Martin Kupka
video v čase 1:09:25 až 1:13:07

https://www.youtube.com/watch?v=ps3gezxxg8Y&t=4165s

Jakmile se podaří získat povolení pro všechny ty součásti stavby 510, pro protihlukovou ochranu, začneme s tím co nejrychleji, aby bylo možné i tady pocítit pozitivní dopady celého toho díla v tom kompletním uspořádání. Děkuji mnohokrát za pozornost.

Po odchodu pana ministra

O dosavadních jednáních s ŘSD a nemožnosti se dohodnout mluví
Josef Hampl
video v čase 1:21:58 až 1:24:03

https://www.youtube.com/watch?v=ps3gezxxg8Y&t=4918s

Reakce ředitele ŘSD Praha k předchozím vystoupením
Ing. Tomáš Gross, Ph.D.
video v čase 1:24:27 až 1:28:23

https://www.youtube.com/watch?v=ps3gezxxg8Y&t=5067s

Bezprostředně reaguje
Josef Hampl
video v čase 1:28:23 až 1:30:50

https://www.youtube.com/watch?v=ps3gezxxg8Y&t=5303s

Tady se mluví o nějaké koordinaci, ale pokud dokončení úseku 511 dožene kapacitu úseku 510 na hranici kapacity a dokončení úseku 520 ji překročí, tak mně to jako moc koordinované nepřipadá. Já chápu, že se to z nějakých administrativních důvodů posuzuje po kouskách, ale pak by ty kousky měly být navzájem konzistentní, a není možné, aby bylo: posoudit 510 na nějakou zátěž 110 tisíc aut a 3+3, v rámci 511 bude na 510 najednou 125 tisíc aut. Tak to jako zkoordinují tak, že tam jako z odstavných pruhů udělají nějaké kolektory dvoukilometrové, aby udělali 4+4, ale neudělají to po celé délce úseku, ten úsek mezi D11 a Chlumeckou bude zatíženější než úsek mezi D11 a Běchovicemi a bude tam o pruh míň.

Pan ministr nám tady zmiňoval, jak nám ulehčí ta MÚK Beranka, jak tady bude obchvat, ale když se podíváte na ten bezpečnostní audit, mikrosimulace pro dokončený celý okruh, tak výsledky té simulace odpovídaly třeba tomu, jak to tady vypadá, když rekonstruují most přes Chlumeckou. Je tam kolona kamionů až na D11.

A teďka si představte, jak tady máte kolem Počernic kolonu z D11 na okruh, a teď tam postavíte takový pěkný sjezd přes Horní Počernice přes MÚK Beranka. Oni si to tam budou hezky objíždět a my tam uděláme ještě jeden pruh přes Robotnici, aby se těch aut sem vešlo víc, aby se tu hezky projíždělo. Tohlento není koordinace.
(potlesk)

Ing. Tomáš Gross, Ph.D.
video v čase 1:30:55 až 1:34:20
(= konec 1. dílu)
https://www.youtube.com/watch?v=ps3gezxxg8Y&t=5450s

Emoce jsou krásný, ale zkuste se podívat na ta fakta [ . . . ]

Na výtku ředitele ŘSD, že se nedrží faktů, reagoval
Josef Hampl
video v čase 0:0:0 až 0:1:44
(= začátek 2. dílu)
https://www.youtube.com/watch?v=g10iVbxsq0M

Ano, mikrosimulace pro rok 2025 jim vyšla hraniční a tvrdí, že teda to vychází. Jejich vlastní dopravně inženýrské podklady uvádí, že po tom roce 2025 se bude dále zvyšovat zatížení úseku 510. V bezpečnostním auditu, který si oni zpracovali, pro rok 2055, konstatují: úroveň kvality dopravy na úseku 510 – úseku mezi D11 a Chlumecká – bude úroveň kvality dopravy na stupni F = nejhorší. Na tom úseku oni neudělali na základě toho bezpečnostního auditu nic. Řešili úsek od D11 na jih, ne od D11 na sever. To jsou jejich vlastní fakta. Tak jako… Nevím.

Dopis, který poslal náměstek pro dopravu Adam Scheinherr, přečetl starosta
Mgr. Petr Měšťan
video v čase 0:48:01 až 0:52:20

https://www.youtube.com/watch?v=g10iVbxsq0M&t=2881s

Pokud se městská část rozhodne podat žalobu na SOKP 511, budu to považovat za další důkaz toho, že vaše městská část je součástí nechutné politické hry, která si bere za rukojmí celou Prahu [ . . . ]

K přečtenému dopisu náměstka pro dopravu se vyjádřil
Josef Hampl
video v čase 1:05:46 až 1:07:31

https://www.youtube.com/watch?v=g10iVbxsq0M&t=3946s

Já jsem jen chtěl komentovat ten dopis pana Scheinherra, jak zazněl. Tam zmiňoval nějaké varianty 2019, já jsem nějaké malůvky viděl, ukazuje to, s jakým materiálem jednáte, protože v tom porovnání těch variant vůbec nebyly Horní Počernice a úsek 510. To oni vůbec neřešili. Oni porovnávali varianty okruhů a nezahrnuli do toho nejzatíženější úsek budoucího okruhu. A takhle to porovnání vypadá a s nimi chcete jednat. A oni vám teďka, když vypadá, že by na ně mohla dopadnout nějaká žaloba, tak najednou začíná jednat magistrát, pan ministr se najednou objevil, proč je to na poslední chvíli?

Styl toho dopisu: přišlo mi jako šokující, že z toho dělá nějaký politický problém, přitom je to technický problém. To, jestli má komunikace nějakou dostatečnou kapacitu, je porovnání dvou čísel, které zvládne dítě první třídy. Správně to zvládne. Tady ono jim to nefunguje, nevychází, a jenom se to okecává a dělá se z toho politický problém.

 

Před hlasováním návrh usnesení o podání žaloby přečetla
Mgr. Alena Štrobová
video v čase 1:30:45 až 1:33:25

https://www.youtube.com/watch?v=g10iVbxsq0M&t=5444s

 

2. zasedání zastupitelstva MČ Praha 20 dne 10. listopadu 2022

K žalobě týkající se SOKP 511

Žaloba uvádí nezpochybnitelná fakta, která někteří lidé stále odmítají vzít na vědomí.

O situaci v Praze 20 informoval FB Rozumná doprava
https://www.facebook.com/rozumnadoprava/
(10. listopad 2022 9:45)

Dne 10. listopadu 2022 zastupitelé Prahy 20 rozhodli o zpětvzetí žaloby proti Územnímu rozhodnutí na umístění stavby SOKP 511 a proti Rozhodnutí Krajského úřadu Jihočeského kraje. Žaloba byla schválena a podána koncem července 2022 díky hlasům 13 zastupitelů z HOP – Hnutí Občanů Počernic, Společně pro Počernice a Místní pro Horní Počernice. Nové vedení, které má po volbách v zastupitelstvu Horních Počernic těsnou většinu, prosadilo zpětvzetí žaloby, ale jedná se o čistě politické gesto, neboť žalobu podaly také další čtyři subjekty, takže soud se tím bude muset nadále zabývat. V současné době je na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, aby určil, zda rozhodnutí o žalobě je v kompetenci Krajského soudu v Ostravě nebo Městského soudu v Praze.

Námitky uvedené v žalobě jsou naprosto oprávněné a upozorňují na závažné nedostatky této stavby včetně pochybení v procesu EIA.

  • Záměr byl posuzován invariantě v rozporu se zákonem.
  • Nebyl posouzen vliv na veřejné zdraví obyvatel Prahy 20, přestože budou vystaveni obrovskému nárůstu dopravy v důsledku realizace stavby 511 a dalších dálničních úseků.
  • Dle bezpečnostního auditu, který si nechalo zpracovat ŘSD v roce 2018, kapacita navazujícího úseku 510 pro 3+3 pruhy nebude dostatečná.
  • Navíc budou zásadně porušovány normy na vzdálenosti křižovatek a dojde ke vzniku úzkého hrdla a velmi nebezpečného úseku, kde se bude mísit městská osobní doprava s tranzitními kamiony.

Bezpečnostní audit doporučil realizaci alternativní komunikace dál od Prahy! Bohužel tato zjištění a doporučení bezpečnostního auditu jsou ze strany odpovědných institucí nadále ignorována.

Průběh jednání je na FB HOP – Hnutí Občanů Počernic
https://www.facebook.com/HOPHorniPocernice/
(12. listopad 2022 15:20)

Zúčastnili jsme se jednání zastupitelstva, na němž měl být projednán jediný bod: zpětvzetí žaloby proti Územnímu rozhodnutí na umístění stavby SOKP 511. Na začátku zastupitelstva jsme se od starosty Měšťana dozvěděli, co všichni už víme. A sice, že v Horních Počernicích máme problémy s dopravou. Tedy nic nového… Následně nám pan starosta přečetl dopis, který prý tentýž den dostal od ministra dopravy Kupky s tím, co všechno se pro Horní Počernice udělá (vše ve víře stažení žaloby), a to v termínech do konce ledna 2023. Například prověření možné stavby křižovatky v ulici Bystrá, případné zvýšení protihlukových stěn a další opatření při stavbě a zkapacitnění komunikací v katastru Horních Počernic.

V následné diskuzi ke stažení žaloby jsme se dozvěděli, že než se soudit, tak raději budeme vyjednávat. Není nám proto jasné, proč staronové vedení radnice za uplynulé tři roky svého působení dosud nic zásadního nevyjednalo?

Největším překvapením pro nás bylo zjištění, že představitelé vedení radnice žalobu ani nečetli. Nezajímali se o ni, nepřemýšleli o důvodech uvedených v odvolání. Nezajímali se o argumenty, které mohou v budoucnu být pro kvalitu života lidí v naší městské části stěžejní. Pokud by někdo z nich do materiálů alespoň nakoukl, zjistil by, že podle bezpečnostního auditu, který si samotné ŘSD nechalo zpracovat už v roce 2018, kapacita úseku 510 pro 3 + 3 pruhy stačit nebude. Nebyl posouzen ani vliv na zdraví obyvatel MČ Praha 20 v důsledku realizace stavby 511 a dalších dálničních úseků.

V žalobě jsou uvedeny i další důvody, pro které měly být Horní Počernice součástí řízení o umístění stavby SOKP 511 při jejím posouzení. Tady ale pozor! Jednoznačně by totiž vyšlo, že dopady budoucí dopravy v katastru Horních Počernic už nejsou vyhovující a Horní Počernice by musely získat daleko zásadnější kompenzační opatření. Právě proto byla žaloba pro Horní Počernice tak důležitá.

Celou věc z našeho pohledu vnímáme jako politické rozhodnutí vedení radnice, které pouze plní zadání vyšší moci. Jako velmi nedůstojné vnímáme na jednání zastupitelstva chování radního Jukla (ODS), který se snažil omezit občanům prostor pro jejich diskuzi. V případě vyjádření ředitele ŘSD už ale stejným metrem neměřil. Nerozuměli jsme ani tomu, proč v půli diskuze o zpětvzetí žaloby zazněl návrh na její ukončení s tím, aby se už rovnou hlasovalo. Děkujeme zastupitelům Počernice JINAK, že diskriminační návrh svých kolegů nepodpořili a dostali jsme jako zastupitelé možnost alespoň sdělit své argumenty. Měli jste ale vidět výrazy některých členů koalice, když nebylo po jejich!

Zpětvzetí žaloby MČ Praha 20 je čistě politické gesto. Faktický význam nemá. Další žaloby v této věci na soudu zůstávají. Pokračují tedy dál.
Zastupitelé Hnutí občanů Počernic a PRO Počernice

Argumenty uvedl FB Společně pro Počernice
https://www.facebook.com/spolecneprohp/
(3. listopad 2022 20:12)

NEVIDÍME DŮVODY PRO STAŽENÍ ŽALOBY.
Zde jsou naše argumenty:

  1. Žaloba nemá odkladný účinek, jak potvrdilo ŘSD, v přípravách stavby spojky se pokračuje.
  2. Dle odborníků do konce roku pravděpodobně soud rozhodne, zda shledal žalobu za opodstatněnou, nebo ji rovnou zamítne.
  3. Budou-li shledány závažné nedostatky dokumentace k územnímu rozhodnutí, je mnohem levnější a jednodušší je řešit dřív než později, až bude stavba ve vyšším stupni rozpracovanosti.
  4. Je žádoucí, aby vedení obce postupovalo racionálně a kontinuálně, spíš než stažení žaloby je nejvyšší čas na shodu na přímých kompenzačních opatřeních. Pan starosta na setkání ve Chvalské stodole hovořil o návrzích s rozpočtem 2 mld. Kč, konkrétně se zatím jedná jen o lomených protihlukových stěnách.

Situaci pěkně popsal FB Místní pro Horní Počernice
https://www.facebook.com/Mistni.pro.Horni.Pocernice/
(9. listopad 2022 10:35)

Územní rozhodnutí na zkapacitnění SOKP 510 je na 3+3 jízdní pruhy.
Bezpečnostní audit z roku 2018, vypracovaný dle zákona pro stavbu SOKP 510, však verzi o kapacitě 3 + 3 pruhy silně zkritizoval. Závěr bezpečnostního auditu stavby 510 „Satalice – Běchovice, zkapacitnění“ hovoří zcela jasně. Ve variantě roku 2025 (po zprovoznění stavby D0 511 Běchovice) již stavba 510 s třemi pruhy v každém směru kapacitně nebude stačit. Dle kapacitního posouzení je požadováno osmiproudé uspořádání.
A tak se dnes (i přes mlžení Ředitelství silnic a dálnic ČR) skutečně děje!
ŘSD aktuálně připravuje projekt, který má most přes Počernický rybník rozšířit na pruhy 5+5 (3+3 a dva připojovací pruhy) na běchovické straně a na mostě by mělo dojít k zúžení tedy na 4+4 na počernické straně.
Rozhodnutí Krajského úřadu Jihočeského Kraje ze dne 15. 6. 2022 říká:
U propojení úseků SOKP 511 a SOKP 510 se nachází mostní objekt Most přes Počernický rybník, který byl realizován v rámci 2. etapy stavby SOKP 510 a uveden do provozu v roce 1993. V současné době se připravuje jeho rozšíření, přičemž jak stavba SOKP 510 a SOKP 511, tak i rozšířeni mostu přes Počernický rybník mají samostatné dokumentace, které jsou souběžně připravovány a koordinovány. V podmínkách EIA není umístění kterékoliv z těchto staveb podmíněno zprovozněním jiné. Podmínkou však je zprovoznění nejpozději současně (i s přeložkou silnice I/12), o což žadatel Ředitelství silnic a dálnic ČR dle svého vyjádření ze dne 26. 7. 2021 usiluje a jednotlivé úseky připravuje ve vzájemné koordinaci. Most přes Počernický rybník je nově uvažován na šířku 4+4 jízdní pruhy a u „běchovické opěry“ na 5+5 pruhů, aby byla zajištěna dostatečná propustnost MÚK Dubeč. Navazující část stavby SOKP 510 má podle současných příprav dále také pokračovat ve stejném šířkovém uspořádání, jako je na mostě, což z hlediska projektové přípravy prokazuje vzájemnou koordinaci těchto staveb v takové míře, jaká je pro potřeby územního řízení plně dostatečná. Podrobnější koordinace bude připadat v úvahu až v dalších fázích povolování a přípravy staveb, a zvláště pak při vlastním provádění.
To, že dálnice mezi Horními Počernicemi a Černým Mostem bude muset být minimálně v režimu 4 + 4 jízdní pruhy je již celkem jasné!
Jana Hájková, zastupitelka

Most přes Počernický rybník

 

Mapy okruhů Prahy – historický přehled

 

Aktualizováno 21. 11. 2022