Přehled map a schémat názorně doplňuje to, co je popsáno v příspěvku ZÁSADNÍ INFORMACE o rozporu využití silničního okruhu kolem Prahy, který napsala Ing. Hana Štichová, a co také uvádí podrobný dvoudílný PŘEHLED HISTORIE PŘÍPRAVY SOKP, který vytvořil Ing. Milan Strnad.
Na plánu okruhu z 30. let minulého století je okruh veden za hranicemi Prahy.
Další dvě mapky jsou z časopisu Die Strasse – Die Autobahn, ročník 1940.
Na návrhu z 60. let je vnitřní okruh, střední okruh a vnější okruh H1, který byl koncipován jako rychlostní silnice, tzv. „Ladův okruh“, umístěný do extravilánu Prahy jako její obchvat.
V roce 1974 vnější okruh H1 se stal součástí Základního komunikačního systému (tzv. ZÁKOSu) a byl nazván „Silniční okruh kolem Prahy“ (SOKP), tedy rychlostní silnicí v aglomeraci Prahy jako její obchvat.
na orientačním plánu Prahy (1990)
a plánovaná síť radiál
Hlavní komunikace – stav v roce 2004
(ÚDI PRAHA)
Území hl. m. Prahy v letech 1922 až 1974 a trasování SOKP – dálničního okruhu D0
● vznik „Velké Prahy“ v roce 1922
● připojování nových území 1960–1974
● trasa dálnice D0 – součást evropského dálničního koridoru Berlín – Istanbul
Od roku 2010 je v provozu 7 úseků Pražského okruhu, tj. úsek 510 a úseky 512 až 517.
Varianta okruhu A-ZÚR skrz Prahu a alternativní varianta kolem Prahy jsou vyznačeny na mapě z roku 2015 „ÚZEMÍ HL. M. PRAHY A TRASY SOKP“.
Hlavní městské komunikace (stávající a plánované) a katastry obcí, kterých by se alternativní trasa dotkla, jsou uvedeny na schematické mapce „Dostavba pražského okruhu“.
Nedokončený Pražský okruh, který byl dříve označen jako rychlostní silnice R1 (2+2), je od ledna 2016 označován jako dálnice D0, která má mít 3+3 pruhy, a stal se součástí mezinárodní silniční sítě TEN-T pro tranzitní kamionovou dopravu.
Stav k 1. 1. 2022 1. 1. 2024 (PDF)
Výhledový stav
Varianta A-ZÚR zasahuje do EVL Natura 2000 – kaňon Vltavy, Drahaň, PP Lítožnice, Chvalský lom, Počernický rybník a další; alternativní varianta neprochází přes žádné chráněné přírodní památky a negativní vliv na přírodu je vyloučen.
Varianta A-ZÚR zavádí kamionový provoz do městských částí, kde se očekává největší nárůst obyvatel; aktualizovaná verze alternativní varianty je z hlediska zastavěného a zastavitelného území v souladu s územními plány z roku 2020.
Trasa aktualizovaného SOKP – varianta regionální – aktualizace 2020 je v celé délce shodná s trasou koridoru SOKP – varianta regionální 2014-2015. Z důvodu oddálení trasy od stávající obytné zástavby je provedena její korekce směrová a výšková. Směrová korekce zajišťuje, že žádný obytný dům není v ochranném pásmu dálnice. Ochranu okolí SOKP před škodlivými vlivy dopravy zajišťují protihlukové stěny (22 km), zahloubení trasy (20 km) a protihlukové valy (35 km), které je možno na žádost obcí rozšířit o dalších cca 60 km.
Ohrožení zdraví občanů průtahem je enormní (hustota osídlení 2 600 obyvatel/km² – přímo ohroženo je cca 100 tisíc obyvatel a prakticky celá Praha); u obchvatu je ohrožení minimální (hustota osídlení 160 obyvatel/km² – tj. cca 25 tisíc obyvatel).
► Záměry dopravních staveb u Horních Počernic (mapa 2024)
Regionální varianta – aktualizace 2020
(přehledná situace 1 : 50 000)
Regionální varianta – aktualizace 2020
– Dokumentace (zprávy a mapy).
– K čemu je určen Pražský okruh.
– Jak splňuje požadavky varianta A‑ZÚR a jak alternativní varianta.
Síť hlavních komunikací – aktualizace 2020
Síť hlavních komunikací regionu Praha – aktualizace 2020
– Nová komunikační síť pro 21. století.
→ Nová komunikační síť pro 21. století
Aktualizováno 16. 12. 2022 a 25. 11. 2024