30. srpna 2018 se konalo v Horoměřicích diskusní setkání s názvem „Pražský okruh a jeho dopady na Horoměřice a okolí“. Více než 60 občanů přišlo diskutovat s odborníky a zástupci obce Horoměřice o Pražském okruhu, jeho dopadech na životní prostředí a alternativních možnostech řešení tranzitní a městské dopravy na severu Prahy. Mezi pozvanými hosty byli starosta Horoměřic Zdeněk Babka, zástupce sdružení Naše Horoměřice Ivan Král, bývalý ministr dopravy Antonín Prachař, projektant dopravních staveb Milan Strnad a Renáta Voláková ze Sdružení občanů okolí SOKP proti hluku z dopravy.
Níže uvádíme prezentace ke stažení a jejich stručné shrnutí:
SOKP a jeho dopady na Horoměřice a okolí – Ing. Klára Vokáč Machalická, PhD.
- Až trojnásobný nárůst dopravy na Velvarské (přivaděč k okruhu)
- Hluk a emise z dálnice
- Kumulativní vlivy SOKP a leteckého provozu
- Masivní přesun dopravní zátěže na severní radiály a přivaděče (Kamýcká a Horoměřická)
- Pravděpodobná výstavba komerčních, logistických a průmyslových objektů podél dálnice
- Dopravní indukce na nových a stávajících komunikacích
Řešení tranzitní a městské dopravy na severu Prahy – Ing. Antonín Prachař
- Pražský okruh (dále SOKP) je součástí transevropské dopravní sítě a má sloužit především tranzitní dopravě
- SOKP dle zásad územního rozvoje (ZÚR) vychází z koncepce 60. let minulého století a nebere ohled na zásadní změny, ke kterým mezitím došlo
- V případě realizace SOKP dle ZÚR by veškerá tranzitní, zejména kamionová doprava zůstala v Praze s negativními dopady na bezpečnost a plynulost provozu, životní prostředí, ekonomiku a rozvoj města
- Na severozápadě existuje několik variant řešení pro tranzitní dopravu (propojka D7 -D8)
- 12/2017 zahájena výstavba přeložky silnice I/16 Velvary – Slaný
- Probíhá proces EIA na přeložku II/240
- V minulosti byly posuzovány varianta J (jižní) a varianta Ss (severní)
- Z hlediska dopadů na životní prostředí (proces EIA 2001-02), stavebních nákladů a dopravního řešení (studie Mott MacDonald 2007, posudek VUT Brno 2008) byla lépe hodnocena varianta Ss
- V letech 2014 -2015 si Ministerstvo dopravy nechalo zpracovat studii vyhledávací a proveditelnosti regionální varianty
- Regionální varianta je výrazně levnější díky nižší technické náročnosti a nižším cenám pozemků, vede územím s mnohem nižší hustotou obyvatel a splňuje požadavky pro vedení tranzitních tras v souladu s evropskou legislativou TEN-T
- Je zapotřebí provést objektivní posouzení navrhovaných řešení pro vyloučení tranzitní dopravy mimo území Prahy
- Městská doprava by se měla řešit odděleně: dopravní spojení mezi Prahou 8 a Prahou 6 může zajistit místní most pro osobní dopravu a MHD (např. tramvajová trať)
Zkušenosti s SOKP 512 – Ing. Renáta Voláková
- Hned po otevření stavby v roce 2010 petice proti hluku
- V roce 2011 změna legislativy v neprospěch zdraví občanů
- Soudní spory
- Ministerstvo dopravy neplní kompenzační opatření a raději se vzdá dotací z EU fondů na stavbu 512
- KHS nepovolila dosud kolaudaci SOKP 512 z důvodu hlukové zátěže, je tedy stále ve zkušebním režimu
- Již 8 let nesou obyvatelé podél SOKP 512 negativní zdravotní následky