Proč jsou zácpy na Pražském okruhu?

Pražský okruh čelí každodenním zácpám, zejména v úsecích, které jsou blíže k městu (např. SOKP 510 mezi Černým Mostem a Běchovicemi a SOKP 515 Slivenec – D5). Jedním z hlavních důvodů dopravních problémů je vysoký podíl tranzitní kamionové dopravy, která se mísí s dopravou městskou, což má za následek časté kolony, nehody a s tím související časové a finanční ztráty pro dopravce i řidiče osobních aut.

Pražský okruh vychází z koncepce 60. let minulého století, od té doby došlo k obrovskému nárůstu dopravní zátěže

Pražský okruh vychází z koncepce 60. let minulého století. Od té doby došlo k významnému rozvoji města a obrovskému nárůstu dopravy v důsledku přechodu na tržní hospodářství a zapojení do evropských struktur. Po vstupu do Evropské unie a Schengenu se Česká republika stala tranzitní zemí. Politici však nebyli schopni reagovat na tyto zásadní změny a stále trvají na tom, že Pražský okruh má vést „v původní trase“, která je z hlediska současné situace a budoucího vývoje naprosto nevyhovující.

Pražský okruh nemůže plnit současně funkci tranzitního a městského okruhu

Každodenní problémy na výše zmíněných úsecích 515 (Slivenec – Třebonice) a 510 (Běchovice – Satalice) jsou jasným důkazem, že mísení městské a tranzitní dopravy na jedné velkokapacitní komunikaci je naprosto nevhodné. Dle ročenky TSK jezdí denně po Praze téměř 1,2 mil. vozidel včetně 74 000 nákladních. Tranzitní kamionová doprava na území hl. města ohrožuje plynulost a bezpečnost provozu. Únava a nepozornost řidičů kamionů bývá častou příčinou nehod, které mohou způsobit problémy nejen na okruhu, ale i na dalších městských komunikacích.

Řešením je vyvedení tranzitní nákladní dopravy mimo území Prahy

Čtyřpruhové uspořádání SOKP je nedostatečné, zejména mezi Strakonickou a D5, kde je blíže k městu. Otázkou je, zda rozšíření komunikace tento problém vyřeší. Je zapotřebí nabídnout řidičům alternativní tranzitní trasy dále od Prahy. Např. silnice I/19 (D1 – Pelhřimov – Tábor – Milevsko – Rožmitál pod Třemšínem – Plzeň) by mohla být častěji využívána pro tranzitní vztahy Brno – Plzeň a odlehčit tak jihozápadní části Pražského okruhu.

Na východě Prahy se rozšiřuje např. úsek 510 u Černého Mostu, avšak vzhledem k prognózám vývoje dopravy ani komunikace 2×3 pruhy nebude dostačující. Navíc je zde hustě obydlená oblast s více než 40 000 obyvateli a je naprosto nevhodné sem přivádět další zátěž. Je zapotřebí dobudovat tranzitní okruh, který odlehčí nejen východu Prahy, ale i středočeským obcím, přes které jezdí tranzit.

Řešením pro vyvedení tranzitní nákladní dopravy není neustálé rozšiřování Pražského okruhu na území Prahy, ale příprava a dokončení SOKP mimo území Prahy, včetně modernizace stávajících silnic I. třídy pro potřeby nákladního tranzitu.

Aktualizace dopravní koncepce a konstruktivní jednání s dotčenými subjekty

Zastaralá dopravní koncepce Prahy i celé ČR ohrožuje realizaci klíčových dopravních staveb. Je proto zapotřebí ji aktualizovat s ohledem na současnou situaci a budoucí vývoj. Velmi důležité je konstruktivní a férové jednání s dotčenými obcemi a obyvateli. Se současným přístupem Ministerstva dopravy a dalších politiků, kteří se neustále vymlouvají na nesouhlas obcí, by se už nikdy nikde nemohla naplánovat nová komunikace.

Je nutné na základě objektivního posouzení variant podrobně seznámit dotčené subjekty s navrhovaným řešením, vysvětlit jim přínosy stavby, zajistit minimalizaci negativních dopadů a nabídnout vhodná kompenzační opatření.

Pro zajímavost uvádíme odkaz na článek o problémech na Pražském okruhu, který vyšel 11. 7. 2018 v Lidovkách

https://byznys.lidovky.cz/proc-jsou-zacpy-na-prazskem-okruhu-prachar-vini-ministerstvo-to-zase-mesto-17d-/doprava.aspx?c=A180709_173327_ln-doprava_form

1 komentář

  1. poměrně rozumné zhodnocení situace
    problém je, že se nedělá téměř nic!! ANO … akorát pindáme a kde nic, tu nic.

    „velký“ okruh na východě bychom potřebovali jako prase drbání, pro nákladní dopravu propojit D5 > D1 > D11 > D10 atd.

    nicméně i dobudování 511 má smysl a to v zásadě již jako městský okruh.
    napr. pro me z Cerneho mostu, když potrebuji na D4, tak se placat pres Sterboholskou, Jizní spojku k Barrandaku, nebo pripadne pres D1 je uplny nesmysl ….

    Bohužel s současnou pol. garniturou se toho nedočkáme a osobně se bojim, co bude po volbach, kdy se nam tu derou mladi, bez zavazku, bez povinnosti a budou nas cpat na kola …….

Komentáře nejsou povoleny.