Pražský okruh a jeho dopady na Horoměřice a okolí

30. srpna 2018 se konalo v Horoměřicích diskusní setkání s názvem „Pražský okruh a jeho dopady na Horoměřice a okolí“. Více než 60 občanů přišlo diskutovat s odborníky a zástupci obce Horoměřice o Pražském okruhu, jeho dopadech na životní prostředí a alternativních možnostech řešení tranzitní a městské dopravy na severu Prahy. Mezi pozvanými hosty byli starosta Horoměřic Zdeněk Babka, zástupce sdružení Naše Horoměřice Ivan Král, bývalý ministr dopravy Antonín Prachař, projektant dopravních staveb Milan Strnad a Renáta Voláková ze Sdružení občanů okolí SOKP proti hluku z dopravy.

Níže uvádíme prezentace ke stažení a jejich stručné shrnutí:

SOKP a jeho dopady na Horoměřice a okolí – Ing. Klára Vokáč Machalická, PhD.

  • Až trojnásobný nárůst dopravy na Velvarské (přivaděč k okruhu)
  • Hluk a emise z dálnice
  • Kumulativní vlivy SOKP a leteckého provozu
  • Masivní přesun dopravní zátěže na severní radiály a přivaděče (Kamýcká a Horoměřická)
  • Pravděpodobná výstavba komerčních, logistických a průmyslových objektů podél dálnice
  • Dopravní indukce na nových a stávajících komunikacích

Řešení tranzitní a městské dopravy na severu Prahy – Ing. Antonín Prachař

  • Pražský okruh (dále SOKP) je součástí transevropské dopravní sítě a má sloužit především tranzitní dopravě
  • SOKP dle zásad územního rozvoje (ZÚR) vychází z koncepce 60. let minulého století a nebere ohled na zásadní změny, ke kterým mezitím došlo
  • V případě realizace SOKP dle ZÚR by veškerá tranzitní, zejména kamionová doprava zůstala v Praze s negativními dopady na bezpečnost a plynulost provozu, životní prostředí, ekonomiku a rozvoj města
  • Na severozápadě existuje několik variant řešení pro tranzitní dopravu (propojka D7 -D8)
    • 12/2017 zahájena výstavba přeložky silnice I/16 Velvary – Slaný
    • Probíhá proces EIA na přeložku II/240
    • V minulosti byly posuzovány varianta J (jižní) a varianta Ss (severní)
  • Z hlediska dopadů na životní prostředí (proces EIA 2001-02), stavebních nákladů a dopravního řešení (studie Mott MacDonald 2007, posudek VUT Brno 2008) byla lépe hodnocena varianta Ss
  • V letech 2014 -2015 si Ministerstvo dopravy nechalo zpracovat studii vyhledávací a proveditelnosti regionální varianty
  • Regionální varianta je výrazně levnější díky nižší technické náročnosti a nižším cenám pozemků, vede územím s mnohem nižší hustotou obyvatel a splňuje požadavky pro vedení tranzitních tras v souladu s evropskou legislativou TEN-T
  • Je zapotřebí provést objektivní posouzení navrhovaných řešení pro vyloučení tranzitní dopravy mimo území Prahy
  • Městská doprava by se měla řešit odděleně: dopravní spojení mezi Prahou 8 a Prahou 6 může zajistit místní most pro osobní dopravu a MHD (např. tramvajová trať)

Zkušenosti s SOKP 512 – Ing. Renáta Voláková

  • Hned po otevření stavby v roce 2010 petice proti hluku
  • V roce 2011 změna legislativy v neprospěch zdraví občanů
  • Soudní spory
  • Ministerstvo dopravy neplní kompenzační opatření a raději se vzdá dotací z EU fondů na stavbu 512
  • KHS nepovolila dosud kolaudaci SOKP 512 z důvodu hlukové zátěže, je tedy stále ve zkušebním režimu
  • Již 8 let nesou obyvatelé podél SOKP 512 negativní zdravotní následky