Pražský okruh v kontextu 21. století

5. června 2019 se konala v Praze – Ďáblicích beseda „Pražský okruh v kontextu 21. století“, které se zúčastnili občané z několika městských částí a také zástupci politických stran a občanských sdružení. Akci pořádala Městská část Praha – Ďáblice ve spolupráci s Platformou za kvalitní dopravní infrastrukturu. V rámci diskuze vystoupili mj. dopravní odborníci Ing. Milan Strnad a Ing. Josef Tomeš, Ing. Renáta Voláková  – zastupitelka z Jesenice zabývající se problematikou hluku, autorizovaný architekt a urbanista Ing. arch. Tomáš Vích, lékařka MUDr. Táňa Bretyšová a starosta Ďáblic Ing. Miloš Růžička, který je zároveň předsedou výboru pro zdravotnictví na pražském magistrátu.

Jedním z hlavních cílů akce bylo upozornit na závažné nedostatky desítky let starých plánů na realizaci tranzitní dálnice skrz Prahu (SOKP dle ZÚR) a zdůraznit potřebu posoudit více variant řešení s ohledem na aktuální kontext a probíhající klimatické změny.

Níže uvádíme prezentace ke stažení a jejich stručné shrnutí:

  • Pražský okruh (dále SOKP) je součástí transevropské dopravní sítě a má sloužit především tranzitní dopravě
  • SOKP dle Zásad územního rozvoje (dále ZÚR) vychází z koncepce 60. let minulého století. Od té doby se situace radikálně změnila.
  • V případě realizace SOKP dle ZÚR by veškerá tranzitní, zejména kamionová doprava zůstala v Praze.
  • Propojení  9 dálnic na území Prahy bude mít velmi negativní dopady na dopravní situaci, životní prostředí a územní rozvoj hlavního města.
  • V letech 2014 -2015 si Ministerstvo dopravy nechalo zpracovat studii vyhledávací a proveditelnosti regionální varianty, která
    • odvádí nákladní tranzitní dopravu mimo území Prahy,
    • splňuje požadavky pro vedení tranzitních tras v souladu s evropskou legislativou TEN-T
    • vede územím s mnohem nižší hustotou obyvatel
    • nahrazuje přeložky silnic a obchvaty obcí ve Středočeském kraji
    • nezabírá zastavitelná území hl. města pro občanskou a bytovou vybavenost
    • investiční náklady mohou být výrazně nižší díky nižší technické náročnosti a nižším cenám pozemků
  • Je zapotřebí provést objektivní porovnání všech navrhovaných řešení
  • Dle Politiky územního rozvoje (dále PÚR) schválené vládou je důvodem vymezení Silničního okruhu kolem Prahy – SOKP převedení tranzitní silniční dopravy mimo intenzivně zastavěné části města a účelná distribuce dopravy v metropolitní oblasti a klade za úkol koordinovat rozvoj Prahy a Středočeského kraje.
  • PÚR stanovuje jako hlavní kritérium zajištění vyšší kvality dopravy, minimalizaci konfliktů s přírodou, krajinou, kulturními a civilizačními hodnotami a respektování požadavků Evropské unie na transevropskou dopravní síť TEN-T.
  • Rozpor Zásad územního rozvoje s PÚR (např. trasování skrz přírodní park Draháň – Trója či u hustě obydleného sídliště Černý Most)
  • Kolem Prahy je prstenec devíti velkých satelitů, které by mohl tranzitní okruh propojit a ulehčit Praze a posílit rozvoj Středočeského kraje (Kladno, Kralupy, Neratovice, Brandýs, Úvaly, Říčany, Jílové u Prahy, Černošice, Rudná)
  • Středočeský kraj je statisticky suverénně nejrychleji se rozvíjející kraj v České republice a z hlediska udržitelnosti je třeba posilovat jeho polycentrický rozvoj, tj. včetně vlastní dopravní infrastruktury, aby nebyl závislý pouze na Praze, která nezvládá další nárůst externí zátěže.
  • Výhody tranzitního okruhu ve Středočeském kraji: propojení satelitů, zlepšení dopravní dostupnosti, nabídka pracovních příležitostí, ekonomický rozvoj

Více informací také ve stejnojmenném článku
http://blog.aktualne.cz/blogy/tomas-vich.php?itemid=33753

  • Vybudování nových či modernizace stávajících tranzitních komunikací mimo území Prahy s cílem odvést tranzitní (zejména nákladní dopravu) z hl. města
  • Vyvážený ekonomický a územní rozvoj napříč celou ČR s cílem ulevit Praze nejen z hlediska odlehčení dopravní infrastruktury, ale i zmírnění bytové krize a zlepšení životního prostředí
  • Udržitelná mobilita zaměřená na podporu alternativních druhů dopravy s cílem snížit příměstskou a vnitroměstskou individuální automobilovou dopravu
  • Udržitelný rozvoj a změna dopravních a spotřebních návyků s cílem omezit osobní a nákladní automobilovou dopravu s ohledem na klimatickou krizi
  • Hned po otevření stavby v roce 2010 petice proti hluku
  • V roce 2011 změna legislativy v neprospěch zdraví občanů
  • Soudní spory
  • Ministerstvo dopravy neplní kompenzační opatření a raději se vzdá dotací z EU fondů na stavbu 512
  • 12/2018 podivná kolaudace a žaloba obcí proti kolaudaci
  • Již 9 let nesou obyvatelé podél SOKP 512 negativní zdravotní následky
  • Tři hlavní oblasti negativního dopadu na zdraví: zranění vzniklá v souvislosti s dopravním provozem, znečištění ovzduší a hluk
  • Dopady znečištění ovzduší: dýchací potíže, choroby srdce a cév, nádorová onemocnění, poškození imunitního, nervového a reprodukčního systému, ohrožení zdravého vývoje plodu a dětí
  • Dopady hluku: stresové reakce, vyšší výskyt kardiovaskulárních onemocnění, poruchy kognitivních (rozumových) funkcí, poruchy spánku, hypertenze, vyšší výskyt předčasných úmrtí
Ing. Renáta Voláková
Ing. arch. Tomáš Vích