Témata > Problematické dopravní stavby nejen v Praze

• také v Českém ráji • v dolním Posázaví • v jižních Čechách • …

I/35 D0 D3 D8 D43 ══D52══

Prosazujme varianty šetrné k životnímu prostředí!
Navrhovaná řešení musí být v souladu s přijatými strategickými dokumenty a klimatickými závazky.

Roman Andres z organizace Alternativa středočeské D3 situaci komentuje:
„Je alarmující, že stát za každou cenu i přes obrovské aktuální problémy stále trvá ze všech variant řešení na tom nejdražším, nejkomplikovanějším a nejvíce riskantním.
Ministerstvo dopravy nepředložilo žádné aktuální důkazy o jednoznačné dopravní a ekonomické výhodnosti pro Českou republiku – sází hlavně na PR.
Vzletná rétorika a politické ambice ministra Kupky ve skutečnosti zakrývají nepřijatelné mrhání veřejnými prostředky, porušování pravidel a strategických dokumentů ČR.“
(Tisková zpráva z 11. 9. 2024)

→  zpět na TÉMATA

══I/35══   Rychlostní silnice přes Český ráj

Rovensko pod Troskami je branou do Českého ráje, leží v samém středu jedné z nejkrásnějších oblastí ČR.

OHROŽENÁ PŘÍRODA
 O silnici Českým rájem 
aktuálně informuje spolek Tisovka
https://www.spolek-tisovka.cz/

Silnice I/35 z Turnova na Jičín ano, ale…
7.8.2024 – Jiří Klápště, vedoucí Správy CHKO Český ráj
https://www.turnovskovakci.cz/nezarazene/silnice-i-35-z-turnova-na-jicin-ano-ale/

Místo mostu chceme tunel, zní z Rovenska. Obává se zplodin
7. 12. 2021
https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/rovensko-pod-troskami-tunel-most-cesky-raj-silnice.A211207_100845_liberec-zpravy_jape

Ministerstvo životního prostředí odsouhlasilo severovýchodní variantu silnice přes Český ráj. Sepsalo ale připomínky
10. 8. 2021
https://liberec.rozhlas.cz/ministerstvo-zivotniho-prostredi-odsouhlasilo-severovychodni-variantu-silnice-8552383

VIZUALIZACE:
Rychlodráha I/35 přes Český ráj povede severním obchvatem Rovenska
7. 8. 2021
https://jablonecky.denik.cz/zpravy_region/rychlodraha-i-35-pres-cesky-raj-povede-severnim-obchvatem-rovenska-20210807.html

Globální geopark UNESCO Český ráj
V roce 2015 získal Český ráj, jako jediný geopark v celé republice, značku UNESCO.
https://edu.ceskatelevize.cz/video/9309-globalni-geopark-unesco-cesky-raj
https://cs.wikipedia.org/wiki/Geopark_Český_ráj
https://www.geoparkceskyraj.cz/
V září 2020 byla založena Asociace geoparků ČR, z.s. (viz tisková zpráva)
http://www.geoparky.eu/cs/asociace-geoparku-cr

o silnici/dálnici I/35 přes Český ráj

ČT 2 – pořad Nedej se „R35“ – 28. 11. 2008
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/208562248420029/  

ČT 2 – pořad Nedej se „R35“ – 31. 6. 2006
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/206562248420014/

ČT 2 – pořad Nedej se „R35 – Český ráj“ – 31. 5. 2005
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/205562248420020/

 O historii dálnice R35 v kronice města Turnova 
 (odkaz bude doplněn) 

Celá síť silnic a železnic je podle Libora Ambrozka výsledkem střetu zájmových skupin. 

↑  Problematické…

══D0══   protíná hustě osídlené obytné oblasti a chráněné přírodní oblasti na území hl. m. Prahy

O dostavbě SOKP

Území hl. m. Prahy a trasy SOKP
∙∙∙∙∙ A-ZÚR   ── regionální

Pražský okruh – D0 je mezi PŘÍKLADY PROBLEMATICKÝCH ZÁMĚRŮ uvedenými v dopise „Možnosti významných úspor … v oblasti dopravní infrastruktury“ zaslaném 5. 11. 2023 ministru financí Zbyňku Stanjurovi – PŘÍLOHA bod a)
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2023/11/Moznosti-uspor-v-doprave-odpoved_20231105.pdf#page=3

 PŘEHLED HISTORIE PŘÍPRAVY SOKP    • usnesení • stanoviska • vyjádření
 https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2021/09/Prehled-historie-pripravy-SOKP-1.pdf
 https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2021/09/Prehled-historie-pripravy-SOKP-2.pdf

↑  Problematické…

══D3══   Středočeská dálnice přes Dolní Posázaví

Toto území má charakter zemědělský a rekreační a až na Jílové je prakticky bez průmyslu. Z tohoto vyplývá, že dálnice zde nemá své opodstatnění, takže nebude sloužit, ale jen škodit, tedy do tohoto prostoru dálnice nepatří.

Nově zpracovaný znalecký posudek z ledna 2022 – stejně jako dřívější posudky – prokazuje geotechnická rizika v oblasti tunelů u Bohulib a uvažovaného dálničního mostu přes Sázavu a kvůli nebezpečí poklesů a propadů vlivem historického poddolování nedoporučuje vedení dálnice v tomto úseku. Hrozí riziko finančně velmi nákladného zajišťování neúměrně hlubokých zářezů a základy krajního pilíře mostu přes údolí Sázavy podle posudku ovlivní i statiku Jílovského tunelu na trati Posázavského Pacifiku.

▼ O dálnici D3 v pořadu České televize
(klepněte na logo)

Ohrožená příroda v Posázaví
(klepněte na obrázek)

MÉDIA > Příroda v ohrožení
K alternativě středočeské D3

TÉMATA > Ohrožená příroda
Oblast Posázaví a dálnice D3

Dálnice D3 se má napojit na Pražský okruh D0 v oblasti Jesenice
O zkušenostech s „dokončenou“ dálnicí D0 512

Středočeská dálnice D3 je mezi PŘÍKLADY PROBLEMATICKÝCH ZÁMĚRŮ uvedenými v dopise „Možnosti významných úspor … v oblasti dopravní infrastruktury“ zaslaném 5. 11. 2023 ministru financí Zbyňku Stanjurovi – PŘÍLOHA bod b)
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2023/11/Moznosti-uspor-v-doprave-odpoved_20231105.pdf#page=5


 

►►  Vady dokumentace středočeské D3  ◄◄
aneb perličky z odborných posudků

o dálnici D3 přes Dolní Posázaví

Středočeský úsek dálnice D3 z Prahy na jih je plánován přes komplikované území Dolního Posázaví. Odborné posudky opakovaně nedoporučily vést trasu dálnice právě tudy. Území kolem Jílového je poddolované, hrozí sesuvy půdy a ztráta vody. I přes to zde příprava stavby pokračuje. Dotčené obce i obyvatelé si stěžují, že schvalovací proces je netransparentní a sliby úřadů nebyly dodrženy.
ČT 2 – pořad Nedej se „Trasa sliby dlážděná“ – 3. 11. 2024
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/224562248410029

Před plánovanou trasou dálnice D3 Posázavím varují odborníci a podobně jako u D8 upozorňují na riziko neúnosného prodražení stavby.
ČT 2 – pořad Nedej se plus „Tudy NE!“ – 13. 3. 2022
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/222562248410005/

Krajský úřad Plzeňského kraje vydal výjimky z ochrany zvláště chráněných druhů potřebné k výstavbě dálnice D3 Posázavím.
ČT 2 – pořad Nedej se plus „Zabíjení povoleno“ – 14. 6. 2020
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/220562248410019-zabijeni-povoleno/

Středočeský úsek dálnice D3 s vyloučením veřejnosti i médií. Podle spolku Alternativa zastupujícího obce a občanské iniciativy po trase středočeské D3 by dálnice Posázavím byla katastrofou pro lidi, přírodu i státní kasu.
ČT 2 – pořad Nedej se plus „Máme jasnou trasu“ – 6. 10. 2019
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/219562248410026-mame-jasnou-trasu/

Trasa v okolí Jílového u Prahy vede poddolovaným územím a již v 90. letech odborný posudek varoval, že tudy by dálnice vést neměla. Reportáž přináší alarmující zjištění. Podle autorizovaného geotechnika byly geologické sondy pro tuto oblast provedeny mimo stávající trasu dálnice.
ČT 2 – pořad Nedej se plus „Tunel na konci tunelu“ – 29. 10. 2017
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/217562248410031/

ČT 2 – pořad Nedej se „Dálnice D3“ – 26. 9. 2008
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/208562248420025/

ČT 2 – pořad Nedej se „Dálnice D3 – I., II. a III. díl“ – 6. 2., 3. 4. a 22. 5. 2007
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/207562248420004/
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/207562248420008/
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/207562248420014/

 Složitá historie středočeské D3
Nejasnosti s trasováním provázejí D3 od samého začátku 
https://www.alternativad3.cz/historie-stredoceske-d3/1/169 

══D3══   Tunel Pohůrka u Českých Budějovic

Politickým prosazením 1 km dlouhého tunelu pod hladinou spodní vody a potoka, místo řešení navrženého odborníky, tj. tunelu v délce 260 m nad hladinou spodní vody, došlo ke zvýšení finančních nákladů a také k prodloužení termínu realizace.

Tunel u Budějovic? Největší technický problém na vznikající síti dálnic
2. 5. 2021
https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/ceske-budejovice-tunel-pohurka-d3-dalnice-rsd-komplikace.A210426_605364_budejovice-zpravy_jbr

↑  Problematické…

═══D8═══   Dálnice přes CHKO České středohoří

Stavba D8: Příroda si vzala část toho, co jí patří.
(klepněte na obrázek)

Budou průběh a následky stavby dálnice D8 mementem
pro příští dopravní stavby v České republice?

o dálnici D8 přes České středohoří

V roce 2017 vzniklo sdružení obcí a spolků nazvaných Koridor D8. Společně sepsali deklaraci, ve které se zavazují ke společnému postupu proti nadměrné výstavbě podél dálnice D8 a dalším záměrům, které negativně ovlivňují obyvatele těchto obcí, jako je těžba nerostů, či rozšiřování skládek.
ČT2 – pořad Nedej se plus „Koridor D8“ – 19. 2. 2023
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/221562248430037/koridor-D8/

Odstranění následků sesuvu na D8 stálo již přes miliardu korun a tyto peníze ŘSD a SŽ neprávem vymáhají po kamenolomu.
ČT 2 – pořad Nedej se plus „Viník nebo oběť“ – 29. 3. 2020
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/220562248410008/  

Pro průchod dálnice CHKO České středohoří odmítla již v roce 2000, tedy předem, EU stavbu financovat. Přesto si politici a s nimi svázaní projektanti i geologičtí experti stavbu prosadili. Po odmítnutí Vojenského projekčního ústavu – VPU na základě geologických průzkumů projektovat průchod dálnice sesuvným územím se úlohy ujal pražský PUDIS – Projektový ústav dopravně inženýrských staveb, následně liberecký Valbek a konečně transformovaný Pragoprojekt. Kteří politici a pracovníci ŘSD sehráli úlohu v této smutné kapitole? Kdo se přihlásí k odpovědnosti za vyhozené miliardy?
ČT 2 – pořad Nedej se plus „Dálnice za každou cenu“ – 19. 3. 2017
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/217562248410009/

Doslova v háji se ocitla stavba dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, když se na ni v červnu 2013 posadil obrovský kus utrženého svahu i se stromy a pěšinkami. Stavba za 16 miliard korun, o kterou se hádají úřady s ekology od 90. let, tak narazila na realitu přírody. Ptáme se geologů, projektantů, politiků, co s tím? Ti, kdo tuto neschůdnou trasu prosadili, věděli, že chráněná příroda přežívá jen tam, kam se člověk v minulosti z dobrých důvodů neodvažoval. Proč tam tedy s tou dálnicí lezli? Jsou smířeni s tím, že tam nechají její zbytky jako pomník chamtivosti a pohrdáním právem? A kdo zaplatí účet?
ČT 2 – pořad Nedej se „Dálnice v háji“ – 3. 11. 2013 … o sesuvu na D8
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/213562248420020/

↑  Problematické…

══D43══   Protíná Brno – skrz Bystrc a Kníničky

Trasa D43 je v intravilánu Brna a prochází sídelními útvary (Bystrc, Kníničky a dalšími), čímž vytváří mísení dopravy místní a tranzitní (zvýšená nehodovost) a způsobuje trvale škodlivé špatné klima v dotčených a sousedních městských částech s negativním vlivem na zdraví cca 30 tisíc občanů. Trasa D43 se napojuje na D1 v oblasti Bosonohy a Troubsko, kde jsou již nyní překročeny hygienické limity.

Stavba D43 vytváří v urbanismu města Brno bariéru, která město rozděluje (Bystrc – západní část, Žebětín, Masarykův okruh, rekreační oblast vodní nádrže), komplikuje propustnost, znehodnocuje pozemky pro bytovou výstavbu, evokuje zbytečně vícenáklady a umožňuje výstavbu logistických center, která do města evidentně nepatří.

Původní návrh „německé dálnice“ (z roku 1938-39) nevycházel z tehdejších dopravních potřeb na českém území, ale bylo to politické rozhodnutí okupační mocnosti navazující na tehdejší předpoklad „Velkoněmecké říše“. Dálnice byla navržena jako přímé spojení města Breslau (= Wrocław) s Vídní. Důkazem, že tato dálnice se nestavěla pro dopravní obsluhu našeho území, byl smluvně potvrzený „status exteritorialit““ (vynětí příslušného pásu našeho území). S koncem druhé světové války pominul politicko-vojensko-strategický význam „německé dálnice“ a dopravní vztahy mezi Rakouskem a Polskem se přesunuly směrem Vídeň–Břeclav–Ostrava–Katowice, takže trasa „německé dálnice“ ztratila svoji mezinárodní funkci. D43 v trase „německé dálnice“, která nebyla určena pro dopravní obsluhu okolního území, si tento charakter uchovala, takže v současnosti nebude pro veřejnost užitečná, ale škodlivá.

o dálnici D43 v intravilánu Brna

ČT 2 – pořad Nedej se „Okruh a R43 – I., II. a III. díl“ – 11. 9. , 18. 9. a 4. 12. 2007
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/207562248420019/
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/207562248420020/
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/207562248420031/  

 

═══D1═══   Přes skládky popílku z města Přerova

Hlavním argumentem pro omezování účasti veřejnosti v rozhodovacích procesech jsou průtahy s výstavbou dálnic. Podívali jsme se proto na jeden z posledních dosud nepostavených úseků dálnice D1 u Přerova. Ani po 14 letech od vyhotovení dokumentace pro SP tu stále nic nejezdilo. Lidé z okolních obcí si navíc stěžovali na zoufalé podmínky ohrožující jejich zdraví a ŽP, kterým byli během stavby dálnice vystavováni. Podle studie Dopravní federace sdružující neziskové organizace zabývající se dopravou, jde o modelový případ, ilustrující, jak to na českých dálnicích ve skutečnosti chodí.
ČT 2 – pořad Nedej se plus „Skládka v dálnici“ – 5. 11. 2019
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/219562248410018/

 

═══D1═══   Protíná obec Dluhonice u Přerova

Zahájení stavby posledního úseku dálnice D1 u obce Dluhonice je v nedohlednu. Stavba obchvatu zde narazila na odpor místních obyvatel, kterým se nelíbí, že trasa dálnice má jít skrze zastavěné území obce. Obyvatelé Dluhonic proto téměř dvacet let velmi hlasitě upozorňují na to, že obchvat je možné vést jinudy, aby se vyhnul obytné části, stačilo by jej posunout o sto metrů. Jenže je nikdo neposlouchá.
ČT 2 – pořad Nedej se plus „Dálnice na dlouhé lokty“ – 18. 2. 2018
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/218562248410004/

 

═══D1═══   Projekt rekonstrukce dálnice

Pamětníci stavby D1 protestovali proti zvolenému způsobu drahé a vleklé „modernizace“ naší nejdůležitější dopravní tepny. Viděli v ní riskantní stavbu, která ničí dobré a nahrazuje je nejistým jen proto, aby se utratily peníze. Hledáme poučení z D8, kde vyhrál narušený svah.
ČT 2 – pořad Nedej se „Přesolená dálnice“ – 9. 3. 2014
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/214562248420003/

D1 a D8 potvrzují, že naslouchat pamětníkům, odborníkům a občanské veřejnosti se vyplatí.

↑  Problematické…

══D52══   Spojení na Vídeň přivede tranzitní a zbytkovou dopravu do Brna

Proti spojení na Vídeň přes hraniční přechod Mikulov (po dálnici D52) je dlouhodobě veřejnost na české i rakouské straně. O tom, že napojení přes Břeclav (po existující silnici I/55, přebudované na dálnici D55) je výhodnější a rychleji realizovatelné, veřejně a jednoznačně argumentoval již v roce 2008 bývalý rakouský ministr dopravy a pozdější rakouský kancléř Faymann. Stav přípravy D52 je k dnešnímu dni zcela na začátku. ŘSD ČR nezískalo za skoro 20 let platné územní rozhodnutí.

 
ČT 2 – pořad Nedej se „Dálnice R52“ – 6. 11. 2011
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/211562248420022/  

Dálniční spojení na Vídeň je mezi PŘÍKLADY PROBLEMATICKÝCH ZÁMĚRŮ uvedenými v dopise „Možnosti významných úspor … v oblasti dopravní infrastruktury“ zaslaném 5. 11. 2023 ministru financí Zbyňku Stanjurovi – PŘÍLOHA bod c)
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2023/11/Moznosti-uspor-v-doprave-odpoved_20231105.pdf#page=7


 

Jaké ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ chceme mít kolem sebe?

Nejen v Praze jsou navrhovány nové dálnice, které jsou v rozporu s přijatými závazky a platnými zákonnými normami.

 →   Strategické dokumenty
a klimatické závazky
ČR a EU

A jaký závěr z toho plyne?

Je nejvyšší čas se zamyslet nad dosavadním přístupem a konečně najít a uskutečňovat taková řešení, která

  • budou vyhovovat závazným dopravně bezpečnostním požadavkům stanoveným českými a evropskými normami,
     
  • zbytečně nebudou ohrožovat zdraví a životy občanů,
     
  • nezpůsobí nám nevratné ekologické, dopravní a urbanistické škody,

ale

  • budou plně v souladu se strategickými dokumenty a klimatickými závazky EU, ke kterým se Praha a Česká republika přihlásila,

a také

  • přispějí k lepšímu využití našich omezených finančních prostředků a nebudou zbytečnými náklady zatěžovat budoucí generace.

 

→  zpět na TÉMATA

Aktualizováno 19. 5. 2022 a 2. 10. 2024