Témata

SOKP přehled témat  │  Problematické dopravní stavby nejen v Praze │  Městská doprava  |  Udržitelná mobilita  │  Dopady dopravy na zdraví a ŽP  |   Ohrožená přírodaHLUKEMISE  │  Legislativa  │  Kritizované postupy při výběru, přípravě a realizaci dopravních staveb

Silniční okruh kolem Prahy (SOKP = dálnice D0 = Pražský okruh)

▬▬▬▬ PŘEHLED TÉMAT ▬▬▬▬
k okruhu kolem Prahy
je na samostatné stránce

Dlouhodobě sledujeme neuspokojivý vývoj v oblasti dokončení okruhu a převedení tranzitní a kamionové dopravy mimo aglomeraci Prahy. Podporujeme diskuzi s občany a odborníky s cílem najít optimální variantu řešení, nepoškodit životní prostředí, co nejméně zatížit dotčené obce a města silniční dopravou. Usilujeme o objektivní a nezávislé posouzení navrhovaných řešení.

↑  Témata

Témata >
Problematické dopravní stavby nejen v Praze

  • také v Českém ráji
  • v dolním Posázaví
  • v jižních Čechách

↑  Témata

Témata >
Městská doprava | Udržitelná mobilita

Městská doprava v Praze

Městskou dopravu tvoří veřejná hromadná doprava (VHD), individuální automobilová doprava (IAD) a také doprava pěší a cyklistická.

Řešení dopravy ► tzv.  Avoid  Shift  Improve  přístup

Udržitelná mobilita

Uspokojení potřeb mobility současných generací bez omezení potřeb mobility budoucích generací se označuje jako udržitelná mobilita.

Dopravu ve městě lze řešit mnohem vhodnějším způsobem než výstavbou šestiproudé dálnice: ① vybudováním městských komunikací pro více druhů dopravy,  posílením příměstských železnic a  rozšířením / zkvalitněním nabídky MHD, budováním města krátkých vzdáleností, výstavbou kvalitních (a souvislých) cyklostezek,  nabídkou služeb carsharing, bikesharing apod.

↑  Témata

Témata >
Dopady dopravy na zdraví a životní prostředí

Dlouhodobě působící hluk z dopravy má negativní účinky na oběhovou soustavu a na centrální nervový systém. Rovněž znečištění ovzduší automobilovou dopravou je hlavně v Praze velký problém, motorová vozidla způsobují 80 až 85 procent veškerého znečištění ovzduší. Podle odhadů se počítá, že v ČR ročně umírá 12 tisíc lidí v důsledku venkovního znečištění ovzduší, tj. 20× víc lidí než kvůli dopravním nehodám.

Dálnice, nebo ochrana přírody a zdraví občanů? Zkuste si vybrat!
Lenka Hornychová

Zelené pásy a ochrana před hlukem a emisemi z dálnice4 OTÁZKY
EKOLOGICKÁ PŘIJATELNOST
Není a nebude vše v pořádku, jak se z dokumentace zdá.

Ohrožená příroda

Hluková zátěž způsobená dopravou

  • Znečištění hlukem: zvuky dopravy zvyšují u lidí úzkost a stres
  • Nová protihluková vyhláška a zvýšené limity hluku
  • HLUKOVÉ MAPY 2022
  • Akční plán snižování hluku pro aglomeraci Praha
  • Hlukové limity v EU

Znečištění ovzduší způsobené dopravou

  • Projekt Zdravé auto – právní a další nástroje ke zlepšení kvality ovzduší
  • Vliv automobilových emisí na lidské zdraví
  • Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?
  • Klimatické dopady zprovoznění velkých dopravních staveb v Praze
  • Znečištění ovzduší velkých měst oxidem dusičitým z dopravy

↑  Témata

Témata > Legislativa

POZEMNÍ KOMUNIKACEvýklad pojmů v české a evropské legislativě

Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu se v rámci problematiky dopravních staveb aktivně podílí i na legislativní oblasti. Ve spolupráci s odborníky znaleckého ústavu „Znalci a odhadci ČR“ a za přispění odborníků v oblasti práva a legislativy jsme připravili novelu zákona č. 13, který státu vrací kompetence v oblasti výstavby silnic.

Návrh změny zákona o pozemních komunikacích
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2017/12/Návrh-změny-zákona-o-pozemních-komunikacích-042017.pdf

DVA DŮLEŽITÉ POŽADAVKY, které chybí ve stavebním zákonu

↑  Témata

Témata > Kritizované postupy při výběru, přípravě a realizaci dopravních staveb

Organizace sdružené v Dopravní federaci nevládních neziskových organizací (www.dopravnifederace.cz) identifikovaly desítku problematických oblastí, které je potřeba při výběru, přípravě a realizaci dopravních staveb zlepšit. Ke každému problému navrhly zároveň možnosti řešení. Projekt s názvem „Průhledná doprava“ byl realizován již v letech 2014-2016 a byl podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci fondů EHP (Evropský hospodářský prostor).

10 problematických oblastí…

►  Investice do velkých dopravních staveb potřebují změnu! 

Nedovolíme nebo připustíme následující postupy?

NEDOVOLIT nebo PŘIPUSTIT kontraproduktivní praktiky

  • realizace staveb bez průkazu účelnosti a proveditelnosti,
  • prosazování invariantního řešení SOKP,
  • odmítání objektivního posouzení alternativní trasy SOKP versus alternativa A-ZÚR,
  • zahájení majetkoprávní a projektové přípravy před vydáním pravomocného územního rozhodnutí,
  • realizace stavby tzv. „salámovou metodou“, ne jako celek,
  • protekcionismus,
  • vliv systémové podjatosti.

NEDOVOLIT nebo PŘIPUSTIT neúčelné plýtvání veřejnými prostředky

  • prosazování a realizace neúčelných projektů,
  • realizace ekonomicky neúnosných projektů (předražených),
  • trvalé finanční zatížení pro následné generace.

NEDOVOLIT nebo PŘIPUSTIT ohrožení zdraví občanů

  • působení hluku a emisí na obyvatelstvo,
  • zhoršení klimatu.

DVA DŮLEŽITÉ POŽADAVKY, které chybí ve stavebním zákonu

STAVEBNÍ ZÁKON BY MĚL U LINIOVÝCH STAVEB
VYŽADOVAT:
1. průkaz účelnosti a proveditelnosti investičního záměru
2. zákaz posuzování a rozhodování „salámovou“ metodou

 

↑  Témata

 
 →  RUBRIKY  /  Akce  / Další aktivity  /  Odborné články  /  →  OBČANÉ

 

Aktualizováno 4. 1. 2024 a 13. 12. 2024