SOKP přehled témat │ Problematické dopravní stavby nejen v Praze │ Městská doprava | Udržitelná mobilita │ Dopady dopravy na zdraví a ŽP | Ohrožená příroda – HLUK – EMISE │ Legislativa │ Kritizované postupy při výběru, přípravě a realizaci dopravních staveb
Silniční okruh kolem Prahy (SOKP = dálnice D0 = Pražský okruh)
▬▬▬▬ PŘEHLED TÉMAT ▬▬▬▬
k okruhu kolem Prahy
je na samostatné stránce
Dlouhodobě sledujeme neuspokojivý vývoj v oblasti dokončení okruhu a převedení tranzitní a kamionové dopravy mimo aglomeraci Prahy. Podporujeme diskuzi s občany a odborníky s cílem najít optimální variantu řešení, nepoškodit životní prostředí, co nejméně zatížit dotčené obce a města silniční dopravou. Usilujeme o objektivní a nezávislé posouzení navrhovaných řešení.
↑ Témata
Témata >
Problematické dopravní stavby nejen v Praze
- také v Českém ráji
- v dolním Posázaví
- v jižních Čechách
- …
↑ Témata
Témata >
Městská doprava | Udržitelná mobilita
Městská doprava v Praze
Městskou dopravu tvoří veřejná hromadná doprava (VHD), individuální automobilová doprava (IAD) a také doprava pěší a cyklistická.
- Ročenky dopravy TSK Praha
- Specializované mapy Prahy pro pěší, cyklisty, cestující MHD, …
- Dostavba Městského okruhu
- STANOVISKO k dostavbě Městského okruhu v Praze
- Čimická radiála – ano, ne, nebo jinak?
- Další dopravní stavby podporující veřejnou dopravu
- metro D
- nové tramvajové tratě – TRAMVAJOVÝ OKRUH
- železnice
Řešení dopravy ► tzv. Avoid – Shift – Improve přístup
Udržitelná mobilita
Uspokojení potřeb mobility současných generací bez omezení potřeb mobility budoucích generací se označuje jako udržitelná mobilita.
- Koncept udržitelné mobility
- Co znamená udržitelná doprava (V. Benedikt)
- Trvale udržitelný dopravní systém
- Multimodální udržitelná mobilita (J. Pohl)
- Plán udržitelné mobility Prahy a okolí
- ŘÍZENÍ POPTÁVKY PO DOPRAVĚ (P. Kurfürst)
Dopravu ve městě lze řešit mnohem vhodnějším způsobem než výstavbou šestiproudé dálnice: ① vybudováním městských komunikací pro více druhů dopravy, ② posílením příměstských železnic a ③ rozšířením / zkvalitněním nabídky MHD, ④ budováním města krátkých vzdáleností, ⑤ výstavbou kvalitních (a souvislých) cyklostezek, ⑥ nabídkou služeb carsharing, bikesharing apod.
↑ Témata
Témata >
Dopady dopravy na zdraví a životní prostředí
Dlouhodobě působící hluk z dopravy má negativní účinky na oběhovou soustavu a na centrální nervový systém. Rovněž znečištění ovzduší automobilovou dopravou je hlavně v Praze velký problém, motorová vozidla způsobují 80 až 85 procent veškerého znečištění ovzduší. Podle odhadů se počítá, že v ČR ročně umírá 12 tisíc lidí v důsledku venkovního znečištění ovzduší, tj. 20× víc lidí než kvůli dopravním nehodám.
Dálnice, nebo ochrana přírody a zdraví občanů? Zkuste si vybrat!
Lenka Hornychová
Zelené pásy a ochrana před hlukem a emisemi z dálnice – 4 OTÁZKY
EKOLOGICKÁ PŘIJATELNOST
Není a nebude vše v pořádku, jak se z dokumentace zdá.
Ohrožená příroda
- Co je požadováno v zásadách a standardech pro budování Evropské silniční sítě
- Ohrožená příroda na severu Prahy
- Ohrožená příroda v Posázaví
- Krajina pod Troskami v ohrožení
- Jsme jako národ tak nevšímaví k životnímu prostředí?
Hluková zátěž způsobená dopravou
- Znečištění hlukem: zvuky dopravy zvyšují u lidí úzkost a stres
- Nová protihluková vyhláška a zvýšené limity hluku
- HLUKOVÉ MAPY 2022
- Akční plán snižování hluku pro aglomeraci Praha
- Hlukové limity v EU
Znečištění ovzduší způsobené dopravou
- Projekt Zdravé auto – právní a další nástroje ke zlepšení kvality ovzduší
- Vliv automobilových emisí na lidské zdraví
- Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?
- Klimatické dopady zprovoznění velkých dopravních staveb v Praze
- Znečištění ovzduší velkých měst oxidem dusičitým z dopravy
↑ Témata
Témata > Legislativa
POZEMNÍ KOMUNIKACE – výklad pojmů v české a evropské legislativě
Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu se v rámci problematiky dopravních staveb aktivně podílí i na legislativní oblasti. Ve spolupráci s odborníky znaleckého ústavu „Znalci a odhadci ČR“ a za přispění odborníků v oblasti práva a legislativy jsme připravili novelu zákona č. 13, který státu vrací kompetence v oblasti výstavby silnic.
Návrh změny zákona o pozemních komunikacích
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2017/12/Návrh-změny-zákona-o-pozemních-komunikacích-042017.pdf
DVA DŮLEŽITÉ POŽADAVKY, které chybí ve stavebním zákonu
↑ Témata
Témata > Kritizované postupy při výběru, přípravě a realizaci dopravních staveb
Organizace sdružené v Dopravní federaci nevládních neziskových organizací (www.dopravnifederace.cz) identifikovaly desítku problematických oblastí, které je potřeba při výběru, přípravě a realizaci dopravních staveb zlepšit. Ke každému problému navrhly zároveň možnosti řešení. Projekt s názvem „Průhledná doprava“ byl realizován již v letech 2014-2016 a byl podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci fondů EHP (Evropský hospodářský prostor).
► Investice do velkých dopravních staveb potřebují změnu!
Nedovolíme nebo připustíme následující postupy?
NEDOVOLIT nebo PŘIPUSTIT kontraproduktivní praktiky
- realizace staveb bez průkazu účelnosti a proveditelnosti,
- prosazování invariantního řešení SOKP,
- odmítání objektivního posouzení alternativní trasy SOKP versus alternativa A-ZÚR,
- zahájení majetkoprávní a projektové přípravy před vydáním pravomocného územního rozhodnutí,
- realizace stavby tzv. „salámovou metodou“, ne jako celek,
- protekcionismus,
- vliv systémové podjatosti.
NEDOVOLIT nebo PŘIPUSTIT neúčelné plýtvání veřejnými prostředky
- prosazování a realizace neúčelných projektů,
- realizace ekonomicky neúnosných projektů (předražených),
- trvalé finanční zatížení pro následné generace.
NEDOVOLIT nebo PŘIPUSTIT ohrožení zdraví občanů
- působení hluku a emisí na obyvatelstvo,
- zhoršení klimatu.
DVA DŮLEŽITÉ POŽADAVKY, které chybí ve stavebním zákonu
STAVEBNÍ ZÁKON BY MĚL U LINIOVÝCH STAVEB
VYŽADOVAT:
1. průkaz účelnosti a proveditelnosti investičního záměru
2. zákaz posuzování a rozhodování „salámovou“ metodou
↑ Témata
→ RUBRIKY / Akce / Další aktivity / Odborné články / → OBČANÉ
Aktualizováno 4. 1. 2024 a 13. 12. 2024