Vysvětlení pojmů a zkratek týkajících se dopravy a dopravní infrastruktury

A││CDE│││H││I││KLMNOP││RSTUV││││ZŽ

Abecední slovníček vysvětluje odborné pojmy a zkratky, které se objevují v různých materiálech o dopravě, a obsahuje také řadu odkazů na příslušné dokumenty a na podrobnější vysvětlení.

A

audit bezpečnosti pozemních komunikací
Bezpečnostní audit je posouzení připravované stavby z hlediska bezpečnosti silničního provozu. Bezpečnostní audit je vhodné provádět pro všechny stupně projektové dokumentace již od studie záměru. Využije se pro stavby nových komunikací i pro rekonstrukce stávajících. Audit bezpečnosti pozemních komunikací je povinnou přílohou žádosti o dotace Evropské unie.
Více na https://www.cdv.cz/bezpecnostni-audit/
a také na https://www.audit-bezpecnosti.cz/

Na co je třeba se pro nalezení maximálně bezpečného a současně dlouhodobě funkčního řešení zaměřit, je dále jako příklad uvedeno několik bodů ze Zadání pro vypracování „Studie bezpečnosti a analýzy rizik“ ke zkapacitnění úseku D0 510.

Jedná se o stavbu s mimořádně vysokou intenzitou dopravy a mimořádně krátkými odstupy mezi stávajícími MÚK, proto pro zkapacitnění úseku D0 510 Satalice–Běchovice bylo v zadání z ledna 2018 mj. požadováno posoudit:
● Umístění, srozumitelnost a postřehnutelnost sledu křižovatek z hlediska lidského faktoru, průpletových úseků, informačního dopravního značení a vzájemné vzdálenosti křižovatek.
● Předpokládané dopravní zatížení s ohledem na reálný termín zprovoznění, současný vývoj intenzit dopravy, očekávanou dostavbu městského okruhu a návaznou dostavbu staveb 520, 519 a 518 silničního okruhu.
● Kapacitní možnosti čtyř mimoúrovňových křižovatek s ohledem na jejich uspořádání větví a návazných křižovatek.
● Optimalizace uspořádání připojovacích a odbočovacích pruhů a průpletových délek – odstranění potenciálních úzkých hrdel.
● Analýza rizik jednotlivých úseků stavby, vyhodnocení počtu nehod a mimořádných událostí na základě srovnávací analýzy.
● Analýza stavu objízdných tras a návrhy na jejich možné zlepšení.
● Zhodnocení ohrožení stavby a uživatelů terorismem, haváriemi a přírodními živly.

Vypracovaný dokument Studie bezpečnosti a analýzy rizik k DÚR PRAŽSKÝ OKRUH D0, STAVBA 510 „SATALICE – BĚCHOVICE, ZKAPACITNĚNÍ“ (PDF, 17 MB, 326 stran) obsahuje Závěry z kapacitních posouzení na str. 150.

Zákonné požadavky na bezpečnostní audit dopravních staveb (PDF, 2 strany)

Pravidla pro bezpečnostní audit stanoví Zákon č. 178/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů,
ČÁST PÁTÁ
BEZPEČNOST POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ

Aktuální znění platné od ………… (viz záhlaví dokumentu)
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1997-13?text=Zákon+o+pozemních+komunikacích#cast5

A-S-I = Avoid–Shift–Improve přístup
přeloženo do češtiny jako „vyvarovat se – zaměnit – zdokonalit“
 Avoid  snižování potřeby cestovat, např. vhodným územním plánováním
 Shift  přesun k udržitelným druhům dopravy
 Improve  nahrazení zbývající dopravy nízkoemisními a úspornými vozidly
Více na https://rozumnadoprava.cz/10-principu-pro-udrzitelnou-dopravu-ve-meste/

C

CBA (angl. Cost-Benefit Analysis)
= analýza nákladů a přínosů
hodnocení investičních projektů, která rozšiřuje běžné finanční hodnocení projektu o veškeré socio-ekonomické (společenské) dopady projektu
Viz též externality

Analytický nástroj CBA se používá k hodnocení investičních rozhodnutí s cílem posoudit, jak přispívají ke změně úrovně blahobytu společnosti a jak přispívají ke konkrétním cílům politiky státu a politiky soudržnosti EU. Cílem CBA není nalézt možné alternativy, ale tyto alternativy porovnat a umožnit efektivnější přidělování zdrojů a zároveň demonstrovat přínosy dané intervence pro společnost.

Metoda CBA porovnává přínosy, benefity (Benefits), které vyjadřují jakékoliv pozitivní efekty, s náklady v nejširším slova smyslu (Costs) čili negativními efekty investice (nejedná se jen o náklady v účetním slova smyslu). Podstatou metody je analýza dopadů investice na dotčené subjekty, kvantifikace zjištěných efektů a dále převod na společnou číselnou (ideálně finanční) jednotku. CBA je vlastně metodický postup, jehož výsledek umožní zodpovědět základní otázku CO a KOMU (v případě socioekonomické analýzy) realizace investičního projektu přináší, resp. bere. Takto vymezené dopady realizovaného opatření jsou následně agregovány, převedeny na hotovostní toky a zahrnuty do výpočtu rozhodujících ukazatelů, na základě nichž lze rozhodnout, zda je projekt ve svém důsledku pro společnost přínosem či nikoli. V případě srovnávání dvou nebo více investic, pak umožňují vypočtené ukazatele stanovit jejich pořadí nebo určit preferenci jednoho projektu před druhým.

Základní myšlenkou CBA je, že investiční projekt by měl přinést více přínosu než újmy. Pro dosažení tohoto cíle jsou při hodnocení klíčové otázky, zda je investice smysluplná, o kolik přínosy převáží náklady a který z vyhodnocovaných projektů je nejlepší. Český název může být lehce zavádějící, neboť termín náklady v tomto případě neznamená finanční náklady z účetnického hlediska, ale spíše jakési „újmy“, které s sebou investiční projekt nese. Jinak řečeno, jsou to veškeré negativní dopady plynoucí z investice. Přínosy označují naopak dopady pozitivní.

Cost-benefit analýza (CBA) například slouží k posuzování účelnosti konkrétních projektů dálnic. Je vyžadována Evropskou investiční bankou a je také povinná u projektů financovaných z Evropských fondů (metodická příručka MMR).

CDV = Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
je veřejná výzkumná instituce a jediná výzkumná organizace v působnosti MD. Od svého založení 1. 1. 1993 pokračuje v činnosti dřívějšího Výzkumného ústavu dopravního v Žilině, který vznikl v roce 1954.
Více na https://www.cdv.cz/

CENIA = ČEská INformační Agentura životního prostředí
příspěvková organizace MŽP, jejímž posláním je shromažďování, hodnocení a interpretace informací o životním prostředí a jejich poskytování odborné i laické veřejnosti. Na stránkách CENIA běží informační systém EIA k vedení evidence posuzovaných záměrů a ke zveřejňování dokumentů souvisejících s procesem posuzování vlivů na životní prostředí.
Více na https://www.cenia.cz/o-cenia/profil-organizace/

D

DUN = dešťové usazovací nádrže
jsou určeny k zachycení hlavního podílu znečištění dešťových vod, spláchnutého z terénu do dešťové kanalizace, s cílem omezit znečišťování vody ve vodních tocích
Více na https://lhmp.cz/vodni-toky/prazske-nadrze-2/destove-usazovaci-nadrze-dun/

DSP = dokumentace pro stavební povolení
zpravidla navazuje na DÚR, resp. na vydané územní rozhodnutí, obsahuje konstrukční řešení, prostorové uspořádání, materiálové specifikace stavby apod. Musí být v souladu s požadavky, které se týkají veřejných zájmů a norem (dopravní, energetické, protipožární, hygienické, uživatelské, provozní a další podmínky).

DÚR = dokumentace pro územní rozhodnutí/řízení
podklad pro rozhodnutí stavebního úřadu a dotčených orgánů o zastavění vybrané plochy; řeší vztahy vzhledem k životnímu prostředí, zemědělskému půdnímu fondu (ZPF), ochraně kulturního bohatství, požárním předpisům, dopravním a provozním podmínkám apod.

doprava cílová / zdrojová
doprava místní / tranzitní
Cílová doprava do daného území vjíždí a má cíl v tomto území.
Zdrojová doprava vzniká (má východisko) v daném území.

Místní doprava vzniká a končí v katastru obce.
Tranzitní doprava územím projíždí a nemá v něm východisko ani cíl.

doprava indukovaná
Provoz, který se na nové komunikaci objeví, je nejen doprava přesměrovaná, která na tuto novou trasu přechází z jiných tras, jiných druhů dopravy nebo jiné denní doby, ale také doprava indukovaná (vyvolaná), která se dříve neuskutečňovala vůbec a byla vyvolána zlepšenými podmínkami pro tento druh dopravy.
Konkrétní příklad: Co způsobí dálniční průtah pro tranzit skrz Prahu

dopravní indukce
Udržitelná mobilita (2) – Dopravní indukce a redukce
26. 8. 2015 – Ing. arch. Tomáš Cach
https://auto-mat.cz/20391/udrzitelna-mobilita-23-dopravni-indukce-a-redukce
Poptávka po dopravě indukovaná a latentní
28. 2. 2024 – Jason Slaughter – video ONE-MORE-LINE (1. část)
https://rozumnadoprava.cz/video-jeste-jeden-jizdni-pruh/#1

DI = dopravní infrastruktura

DP = Dopravní politika České republiky
DP pro období 2021–2027 s výhledem do roku 2050 – 11. 3. 2021 schválila Vláda ČR.

E

EIA (angl. Environmental Impact Assessment)
= posouzení vlivu záměru na životní prostředí a veřejné zdraví
je označení pro proces (respektive studii), jehož cílem je získat představu o výsledném vlivu stavby na životní prostředí a vyhodnocení, zda je z tohoto ohledu vhodné ji realizovat, resp. za jakých podmínek je realizace akceptovatelná.

EIA se provádí na základě zákona č. 100/2001 Sb. v rané fázi přípravy stavby. Je potřeba navrhnout a posoudit varianty trasy, posuzovat aktuální údaje a situaci v území, zveřejnit a projednat s veřejností a všemi dotčenými subjekty. Výsledkem je stanovisko EIA.

EIA má poskytnout skutečné a konkrétní zhodnocení vlivů, jejich kvantifikaci a návrhy vhodných mitigačních (=zmírňujících) a adaptačních opatření (=přizpůsobování se novým podmínkám a prostředí).

V procesu EIA se vyhodnocuje vliv plánovaného záměru na životní prostředí. Ačkoliv se jedná o postup, který bývá časově i finančně nákladný, jeho přínos pro ochranu životního prostředí je nezpochybnitelný: včasnou identifikací nepříznivých vlivů a přijetím odpovídajících opatření či odmítnutím nevhodného záměru lze předejít nevratnému nebo jen velmi obtížně napravitelnému poškození životního prostředí.

Jak EIA probíhá?
Oznámení > Zjišťovací řízení > Dokumentace > Veřejné projednání > Posudek > Závazné stanovisko

Posuzování vlivů na životní prostředí (EIA/SEA) – studijní materiály 2018
Mendelova univerzita v Brně, Agronomická fakulta, Ústav aplikovanné a krajinné ekologie (ÚAKE)
http://www.uake.cz/ip2018/

V kapitole 7 Etapizace procesu EIA je uvedeno následující schéma
Etapy procesu EIA včetně navazujícího řízení

(starší učební text 2013)

SCHÉMA „Průběh procesu EIA podle zákona 100/2001 Sb.“
Zdroj: Ministerstvo životního prostředí

Zákon č. 100/2001 Sb.
Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí)
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-100/zneni-20220201

Vojtěch Vomáčka, Dominik Židek a kolektiv
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ ZÁMĚRŮ A KONCEPCÍ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Masarykova univerzita, Brno 2016 (340 stran)
https://is.muni.cz/publication/1336548/Vomacka_kniha.pdf

Eliška Dvorská
Disertační práce „Posuzování vlivů na životní prostředí v mezinárodním, evropském a českém právu“
Právnická fakulta Univerzity Karlovy, Praha 2018 (270 stran)
https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/105296/140072781.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Posudek
https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/105296/140073121.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Studii EIA musí mít a přiložit ji k žádosti o realizaci všechny velké stavby a všechny podniky s výrazným dopadem na přírodu (továrny, spalovny atd.). EIA byla v českém zákonodárství poprvé zavedena zákonem České národní rady č. 244/1992 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí (1992). V současné době ji upravuje zákon č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí. EIA je součástí zákonodárství i řady dalších států, mimo jiné USA a všech států Evropské unie.

ESG (angl. Environmental–Social–Governance)
= koncept udržitelného rozvoje
sleduje dopady dané společnosti/investice na 3 složky:
E – environmentální
      (vliv na životní prostředí – ekosystémy, ovzduší, vodu, půdu apod.)
S – sociální/společenskou
      (vliv na sociální oblast – dopad na zaměstnance a také na širší veřejnost)
G – správní
      (vliv na interní postupy a politiky => efektivní rozhodování a dodržování právních předpisů)
https://www.mzp.cz/cz/udrzitelny_rozvoj

externality
jsou vedlejší důsledky činností, u nichž jejich náklady či přínosy dopadají na jiné subjekty, než které dané činnosti provádějí.
Vznikají v případech, kdy se soukromé náklady a přínosy nerovnají společenským nákladům a přínosům.
Aktivita způsobuje nazamýšlené náklady, které nelze od původce vymoci (popř. újmu nelze kompenzovat) nebo přínosy vznikají jiným subjektům, které si původce nemůže zcela přivlastnit.

Příklady negativních externalit z dopravy:
● nehody
● hluk a vibrace
● zdravotní dopady znečištění ovzduší
● poškození budov a materiálů ze znečištění ovzduší
● klimatický systém
● příroda a krajina (zábor půdy)
kongesce (způsobují ztráty času)
● snížení úrody zemědělských plodin
● škody na půdě
● bariérové efekty v urbánních oblastech

EVL = evropsky významná lokalita
druh chráněného území soustavy Natura 2000, které je vyhlášené k ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin podle směrnice Evropské komise o stanovištích (92/43/EHS) ze dne 21. května 1992. Je to jeden ze dvou typů chráněných území v rámci soustavy Natura 2000.
Viz též ÚO = Územní ochrana
Trasa D0 518-519 má vést přes EVL Kaňon Vltavy u Sedlce (přes PP Sedlecké skály a PP Zámky).
https://drusop.nature.cz/ost/chrobjekty/evl/index.php?SHOW_ONE=1&ID=13203

H

HDM-4 (akronym angl. Highway Development and Management)
celosvětově využívaný softwarový balíček (a související dokumentace), který slouží primárně jako nástroj pro analýzu, plánování, správu a hodnocení údržby silnic a dálnic, ale i jako pomůcka při podpoře investičních rozhodnutí v oblasti silniční infrastruktury pozemních komunikací. Jako model pro hodnocení navrhovaných investic do silniční infrastruktury je využíván například Světovou bankou.

Program HDM-4 v roce 1993 začala vyvíjet Birminghamská univerzita. Porovnává různé varianty dopravních investic s původním stavem bez investování. Slouží jako závazný podklad pro hodnocení ekonomické efektivnosti projektů v dopravní infrastruktuře. Finanční pomoc projektu HDM-4 zajistila Světová banka a britské Ministerstvo pro zahraniční spolupráci. Údržbu a úpravy modelu HDM-4 pro ČR zajišťuje ŘSD. HDM-4 je kalibrován pro podmínky ČR (např. typy vozovek, cenové relace, klimatické podmínky, vozový park atd.). V programu je důležité nastavit prostředí CSHS – Český systém hodnocení silnic, které je vytvořeno pro ČR. Dále se v ČR používá program EXNAD, který hodnotí externality a je nedílnou složkou programu HDM-4.

Prováděcí pokyny pro hodnocení efektivnosti projektů dopravní infrastruktury
https://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-clanky/metodiky/2017_provadeci_pokyny_efektivnost.pdf

Rezortní metodika pro hodnocení ekonomické efektivnosti projektů dopravních staveb
https://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-clanky/metodiky/2023_rezortni-metodika-textova_cast.pdf
https://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-clanky/metodiky/2017_02_rezortni_metodika-komplet.pdf#page=17
Pro regionální alternativu SOKP byl v květnu 2015 vypracován dokument
Příloha č.5 / STPÚ trasy dokončení SOKP / HDM-4 Hodnocení ekonomické efektivnosti projektu

I

IAD = individuální automobilová doprava

Video AutoMatův průvodce udržitelnou mobilitou (4. díl) vysvětluje:
– výhody a nevýhody pro přepravu po městě,
– emisní dopady automobilové dopravy,
– dopady tzv. dopravy v klidu (tedy parkování),
– pojmy jako dopravní indukce, tepelné ostrovy, carsharing, city logistika aj.

IPR Praha = Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy
zpracovává a koordinuje dokumenty v oblasti strategického a územního plánování a rozvoje, veřejného prostoru a dokumenty dopravní, technické, krajinné a ekonomické infrastruktury.
Více na https://www.iprpraha.cz/

intenzita dopravy
je hlavním měřítkem vytížení komunikace, měří se sčítáním (ručním n. automatickým) a pravidelně v pětiletých cyklech probíhá celostátní sčítání dopravy v celé ČR. Monitorují se i údaje o typech projíždějících vozidel (osobní, lehká nákladní, těžká nákladní atp.). Nasčítané údaje se využívají např. pro plánování nových či zkapacitňování stávajících komunikací.

  • RPDI = roční průměr denních intenzit
    Hodnota intenzity dopravy slouží ke stanovení průměrné denní intenzity na komunikaci, vypočítává se z jednotlivých denních intenzit a udává se v počtu vozidel za den v obou směrech.
  • PPD = průměrný pracovní den
    Hodnoty PPD jsou větší než RPDI – v celopražské síti je pro převod používán koeficient RPDI ≈ 0,87 (0,865) PPD.

K

kolektor
jízdní pruh, který je stavebně oddělen od jízdních pruhů křížící se komunikace a na kterém probíhá vlastní odbočování a připojování. Dává prostor k pomalejšímu průjezdu křižovatkou pro odbočující a připojující vozidla, aniž by byla omezena vozidla projíždějící křižovatkou po hlavní komunikaci přímo.

Koncepce městské a aktivní mobility
řeší problematiku plánování udržitelné městské a aktivní mobility v souladu s návrhy a požadavky na řešení městské mobility ze strany Evropské komise a vychází ze zkušeností s první generací plánů udržitelné městské mobility (SUMP), které již města v předcházejících letech zpracovala.
Koncepce městské a aktivní mobility pro období 2021-2030 – 11. 1. 2021 schválila vláda ČR.
Je to velmi kvalitně zpracovaný dokument, který by si měli nastudovat komunální politici a aplikovat jeho principy. Bylo by přínosné, aby se s tímto dokumentem seznámili i zástupci ŘSD. Pak by možná pochopili, že budovat či rozšiřovat dálnice v městských aglomeracích pouze zhorší dopravní problémy.
Je dostupná také na https://www.akademiemobility.cz/koncepce

konfirmační zkreslení (nebo též potvrzovací zkreslení)
způsobuje, že lidé odmítají fakta, která neodpovídají jejich názoru, místo toho, aby jejich názory vycházely z faktů. Pokud si na něco udělají názor a bezmezně tomu věří, bezděky vyhledávají informace, které tento názor potvrzují. Důsledkem potvrzovacího zkreslení je, že si lidé svoje názory zachovají nebo dokonce posílí, i když se setkají s důkazy, které je vyvrací. Dokonce čim víc těch důkazů je, tím víc je lidi s odlišným názorem ignorují a trvají na svém bludu. Dá se to pochopit u laiků na internetu, ale u lidí, kteří mají rozhodovací pravomoce, je to tragická nekompetence vykonávat funkci.
PŘÍKLAD: Nepravdivá tvrzení zastánců průtahu Prahou

kongesce (angl. congestion)
= neprůjezdnost, ucpání
vzniká v důsledku nadužívání určité infrastruktury s kapacitou, jejíž únosnost je překročena. Kongesci negativně vnímají projíždějící i rezidenti a má mnoho dopadů:

  • Ztráta času řidičů a cestujících. Čekání v zácpě je neproduktivní aktivita a zpomaluje regionální ekonomický růst.
  • Zpoždění, která mohou způsobit pozdní příjezd do zaměstnání, školy, na schůzku atd.
  • Omezená možnost naplánovat dojezdový čas – velké časové rezervy při cestování, „pro jistotu, kdyby náhodou“ – čas strávený neproduktivně.
  • Zbytečně spálená paliva – zvýšení znečištění vzduchu.
  • Zvýšené opotřebení vozidel – akcelerace – brzdění, častější opravy.
  • Stres a frustrace řidičů.
  • Blokování cesty pohotovosti, hasičům atd.
  • Vyšší šance nehod.

L

LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
dokument členských států vypracovaný za široké a transparentní účasti evropských zainteresovaných subjektů byl sjednán v roce 2007 (český překlad na MMR).
Viz též NOVÁ LIPSKÁ CHARTA z roku 2021.

M

MHMP = Magistrát hlavního města Prahy

MO = Městský okruh
dříve označovaný jako II. okruh, Střední okruh, Střední pražský okruh a Střední městský okruh (SMO), je název jednoho ze dvou (původně ze tří) okruhů pozemních komunikací určených k objíždění centra hlavního města Prahy. Postaven je úsek z Troji přes tunelový komplex Blanka, Strahovský tunel, Tunel Mrázovka, Barrandovský most a Jižní spojku, za níž provizorně pokračuje po začátku Štěrboholské radiály.

MP = Metropolitní plán
vyvíjí se od roku 2018 a zpravává jej IPR Praha. Upravený návrh plánu byl zveřejněn v květnu 2022.
Více na http://plan.iprpraha.cz/cs/metropolitni-plan

MÚK = mimoúrovňová křižovatka

MD = Ministerstvo dopravy ČR
MMR = Ministertvo pro místní rozvoj ČR
MZd = Ministerstvo zdravotnictví ČR
MZe = Ministerstvo zemědělství ČR
MŽP = Ministerstvo životního prostředí

multimodalita
způsob dopravy, při kterém se využívají různé dopravní módy.

N

NIMBY (angl. Not In My Back Yard, česky „ne na mém dvorku“)
akronym charakterizující postoje lidí, kteří odmítají, aby nějaká obecně spíše prospěšná nebo dokonce nezbytná stavba byla nablízku jejich domova.

NOVÁ LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
dokument z roku 2021 vychází z dokumentu Lipská charta z roku 2007 a na MMR je o ní stručná informace.

Podrobněji viz Akademie městské mobility v článcích:
██ Inspirace – Lipsko
██ Jak dokázala Lipská Charta změnit Lipsko. Dokáže změnit i naše města?
██ NOVÁ LIPSKÁ CHARTA • Využití transformativní schopnosti měst pro obecné blaho
https://www.akademiemobility.cz/download/1613 (česká verze PDF, 12 stran)

O

obchvat
pozemní komunikace odvádějící dopravu mimo hustě obydlené části města;
má snižovat intenzitu dopravy, množství emisí a nebezpečí dopravních nehod;
staví se kolem okrajových částí města s ohledem na rozvojové plochy.

OPD = Operační program Doprava 2021-2027
ČR si jako strategický cíl vytyčila „Efektivní dostupnou a k životnímu prostředí šetrnou dopravu“. Pro ČR je jednoznačnou prioritou rozvoj páteřní, příměstské a městské dopravní infrastruktury a udržitelné dopravy, což umožní lepší propojení mezi regiony a mezi ČR a ostatními státy EU.
Více na https://www.opd.cz/stranka/OPD-2021
a také na https://dotaceeu.cz/cs/evropske-fondy-v-cr/kohezni-politika-po-roce-2020/programy/list/op-doprava

P

Paradoxy týkající se dopravní sítě
viz 3. část videa  Ještě jeden jízdní pruh? Více jízdních pruhů je (stále) špatná věc 

  • Nabídka nové kapacity spojení (například zprovoznění nové dálnice, sítě cyklostezek, pěší zóny, autobusové nebo železniční linky, mostu atd.) vyvolá nárůst poptávky po tomto druhu dopravy – je to jev zvaný dopravní indukce. Provoz, který se na nové komunikaci či lince objeví, je nejen doprava přesměrovaná, která na tuto novou trasu přechází z jiné trasy, jiného druhu dopravy nebo jiné denní doby, ale také doprava indukovaná (vyvolaná).
  • Pokud si pohybující se objekty volí sobecky a bez domluvy svou co nejlepší trasu, pak přidání cesty navíc může zhoršit celkový výkon (Braessův paradox).
  • Nevhodné zkapacitnění sítě silniční dopravy nemusí snížit dopravní zácpy. Naopak, vyšší kapacita silnic může vylákat více lidí z jiných forem dopravy a kongesce zhoršit (Downs–Thomsonův paradox).

PUM = Plán udržitelné mobility
PUM Prahy a okolí – 23. 5. 2019 schválilo Zastupitelstvo HMP.
Stejný odkaz na Plán Prahy je také dále u hesel „SUMF“ a „SUMP“.

PÚR = Politika územního rozvoje ČR
POLITIKA ÚZEMNÍHO ROZVOJE České republiky (úplné znění závazné od 1. 3. 2024)
PÚR – přehled na stránce Ústavu územního rozvoje
Územní plánování a stavební řád – podle nového stavebního zákona

PO = Pražský okruh
původně rychlostní silnice R1, od 1. 1. 2016 je to dálnice D0, která by měla vytvořit vnější obchvat Prahy.
Jednotlivé úseky dálnice D0 jsou krátce popsány dále u hesla „SOKP“.

Návrh trasy SOKP jako obchvat Roztok (na mapě z roku 1983)

Pražský okruh – něco z historie
Původní název ze začátku šedesátých let minulého století je „vnější okruh H1“, který byl koncipován jako rychlostní silnice, tzv. „Ladův okruh“, umístěný do extravilánu Prahy jako její obchvat. V roce 1974 se stal součástí Základního komunikačního systému (tzv. ZÁKOSu) a nazván „Silniční okruh kolem Prahy“ (SOKP), tedy rychlostní silnicí v aglomeraci Prahy jako její obchvat.

V roce 1999 byl okruh administrativně proti vůli dotčených městských částí přeložen z obchvatu Roztok do průtahu Suchdola s názvem „Pražský okruh“, a tak je degradován z dálnice na místní pražskou komunikaci v rozporu s jejím posláním a funkcí.

PRSO = Pražský rychlostní silniční okruh
původní název projektu, který byl do území naplánován jako městská rychlostní silnice cca v roce 1963.

PZKO = Program zlepšování kvality ovzduší
PZKO Aglomerace Praha CZ01 – aktualizace 2020 – 27. 1. 2021 schválilo MŽP
Vyšlo jako Příloha č. 4 ve Věstníku MŽP s uvedením odkazu na závěr SEA.
Před tím v srpnu 2020 byly podány připomínky k zjišťovacímu řízení SEA.

PHO = protihluková opatření
PHS = protihlukové stěny

R

ŘSD = Ředitelství silnic a dálnic ČR
organizace zřízená Ministerstvem dopravy ČR, která zabezpečuje správu, údržbu, opravy a také výstavbu a modernizaci dálnic a silnic I. třídy.

S

SEA (angl. Strategic Environmental Assessment)
= posouzení vlivů koncepcí na životní prostředí
provádí se podle zákona č. 100/2001 Sb. a musí být na každou koncepci – strategii (tedy  i pro DP, PÚR, ZÚR, ÚP, PUM).

SOKP = Silniční okruh kolem Prahy

Stavební sdružení označují úseky dálnice D0 jako SOKP 510 až SOKP 520.
Interaktivní mapa byla na http://www.okruhprahy.cz/#useky-dalnice
Nyní je změněná a je na novém webu.

  • Úsek 510 Satalice–Horní Počernice je v provozu od 10/1984
    a úsek Horní Počernice–Běchovice od 11/1993.
    • V dokumentaci EIA pro stavbu 511 se uvádí u 510 podhodnocená dopravní intenzita 73 tisíc vozidel/den, ale podle kontrolního měření v 04/2018 je zde průměrná intenzita dopravy přes 101 tisíc vozidel/den a podle prognózy ČVUT má úsekem 510 projíždět až 150 tisíc vozidel/den.
    • Mosty byly zkolaudovány s výhledovou kapacitou do 25 tisíc vozidel/den pro oba směry dohromady.
    • Úsek KAPACITNĚ NEDOSTAČUJE a bývají tu často kolony a nehody => požadavek na zkapacitnění.
      Plánované zkapacitnění však bude dostačovat jen pro nynější intenzitu dopravy a odborná studie prokazuje, že v budoucnu zde ÚKD na řadě míst bude (stejně jako nyní) na stupni F – to je špatně!
  • Úsek 511 Běchovice–dálnice D1 (na obrázku je tento úsek čárkovaně).
    • Stanovisko EIA vydáno 11/2017, dotčené části (Horní Počernice, Černý Most, Satalice) byly ignorovány, Horní Počernice se staly úřastníkem řízení až v 06/2019.
    • DÚR dokončena 01/2018.
  • Úsek 512 D1–Jesenice–Vestec od 09/2010 byl ve zkušebním provozu.
    • Úsek byl v 09/2010 uveden do předčasného provozu (stavba nebyla zkolaudována), po 8 letech provozu na MD ČR předložen dopis ŘSD (28. 11. 2018 – měření hluku k žádosti o kolaudační souhlas).
  • Úsek 513 Vestec–Lahovice je v provozu od 09/2010.
  • Úsek 514 Lahovice–Slivenec je v provozu také od 09/2010.
  • Úsek 515 Slivenec–Třebonice od 09/1983 jako úplně první část SOKP.
    • Úsek KAPACITNĚ NEDOSTAČUJE a bývají tu často kolony a nehody => požadavek na zkapacitnění.
  • Úsek 516 Třebonice–Řepy v provozu od 08/2000.
  • Úsek 517 Řepy–Ruzyně v provozu od 10/2001.
  • Úseky 518 a 519
    • Státní správa pro úseky v severozápadním segmentu okruhu prosazuje variantu A-ZÚR vymezenou v zásadách územního rozvoje, tj. Ruzyně–Suchdol–Březiněves (také jako trasa „J“ = jižní).
    • Veřejnost zastoupená iniciativou „Starostové pro okruh“ navrhuje alternativu REGIONÁLNÍ, která by překonávala Vltavu v prostoru Řež–Větrušice a procházela severně od Klecan.
    • Stanovisko EIA vydáno 09/2024.
  • Úsek 520 Březiněves–Satalice
    • Závěr zjišťovacího řízení EIA byl vydán 03/2021.
    • Stanovisko EIA zatím nevydáno.

ŘSD uvažuje o rozšíření dálnic na 2×3 jízdní pruhy na těchto úsecích:

D0 515 … D5–Slivenec
D0 514 513 512 … Slivenec–D1
D5 … Praha–Beroun
D7 … Praha–Kladno
D8 … Praha–Úžice/Nová Ves (?)
D0 510 … D10–Běchovice
D10 … Praha–Brandýs nad Labem
       (–Mladá Boleslav)
D11 … Praha–Jirny
       (–Poděbrady)

Viz též TÉMATA > SOKP > … > Publikace > MAPOVÉ PODKLADY > Kudy má vést dálnice D0 na severu Prahy.

= Správa železnic, státní organizace
dříve (do 1. 1. 2020) se jmenovala SŽDC = Správa železniční dopravní cesty, s. o.
Více na https://www.spravazeleznic.cz/ a https://mapy.spravazeleznic.cz/

STPÚ = studie proveditelnosti a účelnosti (angl. feasibility study)
nejvyšší stupeň přípravné analýzy, součástí je textová analýza projektu a analýza efektivnosti investice.

PŘIPOMÍNKA KE STAVEBNÍMU ZÁKONU, kterou uvedl Ing. Milan Strnad:
Ve stavebním zákoně by měla být stanovena a uzákoněna povinnost průkazu účelnosti a proveditelnosti každého investičního záměru (cca nad 100 mil. Kč). Obecně to znamená pro stavby pozitivně splnit všechna uvedená kritéria:
1. Funkce investičního záměru (tj. pro stavby dopravní infrastruktury dopravní obslužnost, bezpečnost provozu dopravy a průkaz ÚKD, tj. úroveň kvality dopravy).
2. Ekologická a hygienická únosnost – to je prvořadé z hlediska občana (hluk, emise, zdraví) a následně ostatní atributy životního prostředí (fauna, flora, nerostné bohatství, kulturní památky, ráz krajiny a další).
3. Územní vztahy – to je zábor zastavěného a zastavitelného území a urbanistické aspekty trasy (prostupnost území – umělá bariéra, rozvoj sídelních útvarů, nevhodnost logistických center v intravilánu atd.), tedy soulad se stávající a výhledovou zástavbou.
4. Ekonomické opodstatnění – to je přijatelná hodnota „NPV“ (čistá současná hodnota), „IRR“ (vnitřní míra výnosu), „BCR“ (index rentability), včetně průkazu umoření celkových nákladů (stavební náklady, běžná údržba a periodické velké opravy) nejdéle do cílového roku.
5. Realizace stavby – doložená harmonogramem (síťový, ev. řádkový) a rozhodujícími činnostmi přípravy a realizace záměru (stavby). Lhůty činnosti musí být odvozeny od technické náročnosti, ne dle stávající praxe.

DALŠÍ PŘIPOMÍNKA viz zákonem zakázat posuzování a rozhodování „salámovou“ metodou.

SUMF (angl. Sustainable Urban Mobility Framework)
= Rámec udržitelné městské mobility
SUMP (angl. Sustainable Urban Mobility Plan), případně PUMM
= Plán udržitelné městské mobility
Gestorem procesu schválení SUMP a SUMF je MD, které přitom spolupracuje s MMR a relevantními partnery zejména z odborné a akademické sféry.
Nové trendy jsou popsané na https://www.akademiemobility.cz/shrnuti
a plán pro Prahu je na https://poladprahu.cz/.

T

TSK Praha = Technická správa komunikací hl. m. Prahy
akciová společnost, která spravuje, udržuje a opravuje silnice II. a III. třídy, místní a vybrané účelové komunikace na území hlavního města. Také poskytuje projektové, dopravně-inženýrské a stavebně inženýrské činnosti.
Více na https://www.tsk-praha.cz/

TEN-T (angl. Trans-European Transport Networks)
= transevropská dopravní síť
síť silničních a železničních koridorů, mezinárodních letišť a vodních cest v Evropské unii. Základním důvodem jejího zřízení bylo zlepšení dopravní infrastruktury v mezinárodní sféře. Byla schválena Evropským parlamentem v roce 1993.
(Hlavní koridory TEN-T ukazuje MAPA s aktualizovanými popisy koridorů.)
Transevropská dopravní síť (TEN-T) – tisková zpráva z 13. 6. 2024
Síť TEN-T v ČR https://geoportal.rsd.cz/apps/sit_ten-t_verejna/
Více viz Nařízení EU č. 1315/2013, o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě.
Viz též Legislativa > Komunikace TENT-T podle Nařízení EU č. 1315/2013

Transevropská dopravní síť TEN-T – web Praha.eu – Cíle transevropské dopravní sítě, Článek 4
TEN-T, významný systém s mezinárodním přesahem – časopis DopravaDnes.cz (14. 3. 2023)

TKB = Tunelový komplex Blanka
tvoří tři spojené tunely: Bubenečský, Dejvický a Brusnický.
Stavba není zkolaudována – od září 2015 ve zkušebním provozu.
Informační web https://www.tunelblanka.info/

U

udržitelná doprava / udržitelná mobilita
uspokojení potřeb mobility současných generací bez omezení potřeb mobility budoucích generací.

Téma udržitelná mobilita podrobně vysvětleno v článku
Udržitelná mobilita (1) – Úvod do udržitelné mobility
24. 6. 2015 – Ing. arch. Tomáš Cach
https://auto-mat.cz/19861/udrzitelna-mobilita-13-uvod-do-udrzitelne-mobility
Problém udržitelnosti dopravy není pouze technický (poskytování kvalitní dopravní infrastruktury a vývoj vozidel), ale dotýká se též společensko-ekonomických otázek.
https://www.enviwiki.cz/wiki/Udržitelná_doprava

ÚKD = úroveň kvality dopravy … stupeň A, B, C, D, E, F
Požadavky na výkonnost úseků pozemních komunikací stanovuje ČSN 73 6101 a požadavky na výkonnost křižovatek ČSN 73 6102.

Úrovně kvality dopravy – stručný popis:
Stupeň A: Dopravní tok je plynulý. Účastníci dopravy jsou ovlivňováni ostatními účastníky jen mimořádně.
Stupeň B: Volnost dopravního toku je omezena. Vyskytuje se ovlivňování jinými vozidly, které však individuální jízdní chování ovlivňuje pouze v malém rozsahu.
Stupeň C: Stav provozu je stabilní. Přítomnost jiných účastníků provozu je zřetelně znát. Individuální volnost pohybu je omezena.
Stupeň D: Stav provozu je ještě stabilní. Vznikají permanentní interakce mezi účastníky silničního provozu, které vedou až ke konfliktním situacím a vzájemným omezením.
Stupeň E: Je dosažena kapacita jízdního pásu. Vozidla se pohybují ve velké míře v kolonách. Stav provozu kolísá od stability k nestabilitě.
Stupeň F: Úsek je přetížen. Intenzita dopravy vjíždějící na úsek je větší než kapacita. Doprava se hroutí, tzn., že dochází k zastavení a ke kongescím, které se střídají s provozem charakteru Stop-and-go (popojíždění). Tato situace se vyřeší teprve po zřetelném snížení dopravní poptávky.

 KAPACITNÍ POSOUZENÍ ÚSEKU D0 510: ÚKD na zkapacitněném úseku D0 510 pro výhledové zatížení roku 2055

ÚDI = Ústav dopravního inženýrství hl. m. Prahy
od 1. 1. 2008 byl začleněn pod TSK HMP jako „Úsek dopravního inženýrství“ a nadále používá zavedené logo.

uvedení do předčasného provozu
je české specifikum, které umožňuje nesplnit závazné podmínky stavby.
Příklad z roku 2010: Namísto řádné kolaudace jen předčasné užívání provizorní stavby D1 / Pražský okruh

ÚO = územní ochrana (přírody a krajiny)
ZCHÚ = zvláště chráněná území

  • velkoplošná ZCHÚ:
    NP=Národní park, CHKO=Chráněná krajinná oblast;
  • maloplošná ZCHÚ:
    NPR=Národní přírodní rezervace, NPP=Národní přírodní památka, PR=Přírodní rezervace, PP=Přírodní památka;
  • soustava Natura 2000:
    EVL=Evropsky významná lokalita, PO=Ptačí oblast.

Na mapě Ochrana přírody a krajiny, kterou spravuje IPR Praha (odkaz na mapu), je zeleným šrafováním vyznačena lokalita soustavy NATURA 2000, která je přerušena v místě plánované stavby SOKP 518 a SOKP 519, takže k narušení EVL šestiproudou dálnicí tady nemůže dojít.

Opravdu je takováto ochrana přírody a krajiny myšlena vážně?!

Mapa EVL soustavy NATURA 2000 Kaňon Vltavy u Sedlce
Také AGENTURA OCHRANY PŘÍRODY A KRAJINY ČR zobrazuje na své mapě tuto oblast přerušenou na obou březích Vltavy.

Více viz Přehled na MŽP | Prezentace CENIA | ZCHÚ v Praze

ÚP = územní plán
zpracovává každá obec pro své území, musí být v souladu se ZÚR.

ÚSES = územní systém ekologické stability
vzájemně propojený soubor přirozených i pozměněných, avšak přírodě blízkých ekosystémů, které udržují přírodní rovnováhu
Více na https://www.mzp.cz/cz/uzemni_system_ekologicke_stability

V

VHD = veřejná hromadná doprava
Tématem se zabývá video AutoMatův průvodce udržitelnou mobilitou (3. díl).

VRT = vysokorychlostní trať
Více na https://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/

VURM = Výbor pro územní rozvoj, územní plán a památkovou péči Zastupitlstva hl. m. Prahy

VVURÚ = vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území
Na webu moderniobec.cz je popsáno, jaký je účel tohoto vyhohocení a také jak má být zpracováno.

Z

zákonem zakázat posuzování a rozhodování „salámovou“ metodou

PŘIPOMÍNKA KE STAVEBNÍMU ZÁKONU, kterou uvedl Ing. Milan Strnad:
Posuzování a rozhodování investičních záměrů, především velkých infrastrukturních projektů funkčně stejných či obdobných, musí být jednotné a ucelené, je nepřípustné tyto celky dělit a projednávat je metodou „per partes“ (salámovou).
Projednání po částech velkých infrastrukturálních (liniových) staveb, bez součinnosti všech v celku vede k nesprávnému rozhodnutí, neboť nejsou zohledněna všechna jejich individuální specifika. Tato metoda „per partes“ – salámová je využívána pří klientelismu, korupci a systémové podjatosti, což jsou jevy naprosto nepřijatelné, a tedy je nutno zákonem zakázat posuzování, projednávání a rozhodování metodou „per partes“ (salámovou).

DALŠÍ PŘIPOMÍNKA viz STPÚ = studie proveditelnosti a účelnosti

ZÁKOS = Základní komunikační systém
je koncepce rozvoje silniční sítě v Praze z let 1974–1990, která byla přehodnocena na počátku 90. let 20. století. Územní plán Prahy (1996) přejmenoval ZÁKOS na HUS (hlavní uliční skelet) a odstranil z něj nejničivější záměry.

ZHMP = zastupitelstvo hlavního města Prahy

ZPV = zákon o posuzování vlivů na životní prostředí (Zákon č. 100/2001 Sb.)
nebo ZEIA ve studijních materiálech uake.cz (Ústavu aplikované a krajinné ekologie)

ZÚR = Zásady územního rozvoje
ZÚR hlavního města Prahy (zpracoval IPR Praha)
ZÚR Středočeského kraje

  • SÚ = sídelní útvar
    zpravidla území obce nebo městak výkladu pojmu
  • VÚC = velký územní celek
    území, na kterém je umístěno více sídelních útvarů, nebo velké území, ve kterém se uplatňují společné nebo speciální zájmy např. území kraje.

Závislost rozvoje území
na státní správě a samosprávě

Jakou funkci má státní správa a samospráva:

  • STAVEBNÍ ÚŘAD vede proces projednávání stavebních řízení, během něhož posuzuje jednotlivé žádosti stavebníků. Kontroluje, zda odpovídají zákonným normám, předpisům a vyhláškám. Na konci procesu vydá územní rozhodnutí a stavební povolení, nebo žádost zamítne a zdůvodní to (viz výše DÚR a DSP).
    Stavební úřad je součástí systému státní správy, spadá pod ministerstvo pro místní rozvoj, nemá rozvojovou plánovací funkci.
     
  • RADA MČ vede městskou část, je manažerským orgánem samosprávy územního celku. Řídí se přijatými usneseními zastupitelstva, kterým byla zvolena. Ze své činnosti se zodpovídá zastupitelům, zastupitelé i rada se ze své činnosti zodpovídají občanům, kteří jim svěřili mandát jednat za ně ve věcech jejich zájmu.

Ve vyspělých demokraciích, které nadčasově zvládají rozvoj území ke všeobecné spokojenosti, samospráva a státní správa spolupracují, vzájemně se respektují. Samospráva uvádí v platnost regulační plány, které jsou výsledkem dohod o využití území. Uzavřené dohody jsou výsledkem řady vyjednávání mezi komunálními politiky, projektanty urbanisty, vlastníky pozemků a aktivními občany.

Podnikatelé a stavebníci pak mohou svobodně a předvídatelně podnikat a tvořit v rámci mantinelů vymezených zákonnými normativy a mantinely regulačních pravidel platných pro vymezená území.

  TOTO BY MĚLI VIDĚT VŠICHNI
a hlavně ti, kteří rozhodují o dopravní infrastruktuře!


Ž

Žádost o úpravy územně plánovací dokumentace hl. m. Prahy a Středočeského kraje pro vytvoření podmínek k rozvoji udržitelných regionů
Obec Zdiby spolu s dalšími územními samosprávami požaduje úpravy územně plánovací dokumentace.

  • Městský prostor rozvíjet z pohledu potřeb občana chodce a spolu s ním rozvíjet i služby a vybavenost. 
  • Prioritně vymezit do územního plánu a Zásad územního rozvoje spojení severního okraje Prahy pro všechny typy dopravy – severní tangenta. 
  • Spojení TEN-T neslučovat s městskou dopravou – pro tranzitní dopravu Aglomerační okruh 2+2 pruhy. 
  • Uchovat severní část pražské vltavské kotliny a navazující údolí pro zeleň a oddech.

Odkaz na dopis s celou žádostí odeslaný 30. 8. 2024 viz článek.

Základní požadavky na úpravy územně plánovací dokumentace
▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲

 

Aktualizováno 26. 11. 2024