Milionová sázka o Pražský okruh

Petr Kasa, úspěšný podnikatel, zastupitel a filantrop, vyzval hejtmanku Středočeského kraje Petru Peckovou a náměstka pro dopravu Martina Kupku k uzavření sázky o 1.000.000 Kč ohledně dostavby severní části Pražského okruhu (úseky 518, 519, 520). 

Pevně věříme, že tato iniciativa vyvolá rozsáhlejší diskusi o nedostatcích desítky let staré trasy okruhu a povede aspoň některé politiky k přehodnocení postoje k řešení tranzitní a městské dopravy v Praze a Středočeském kraji.

Mapka výše zobrazuje plány okruhu z 30. let minulého století, přičemž tzv. jižní varianta přes Suchdol a Dolní Chabry je stále ukotvena v Zásadách územního rozvoje Prahy a Středočeského kraje a prosazována současnou politickou reprezentací.

Text výzvy http://petrkasa.cz/vyzva.pdf

Vážená paní Petro Pecková, vážený pane Martine Kupko,

dovolte mi Vám předně oběma pogratulovat k úspěchu v nedávných krajských volbách, ze kterého mám upřímnou radost, a panu Kupkovi taktéž ke zvolení “prvním mužem dopravy” Středočeského kraje. Již mnoho let se věnuji dopravní infrastruktuře, od roku 2017 aktivně pod hlavičkou spolku Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu, z. s., jsem vystudovaný stavební inženýr a mým koníčkem je architektura, urbanismus a udržitelnost.

Téma, které by nemělo, ale rozděluje nás, je přístup k rozvoji tranzitní dopravy v Praze a Středočeském kraji. Z Vašich prvních reakcí jsem pochopil, že nehledíte do budoucna, ale utvrzujete sebe i občany v mylné představě, že téměř 70 let starý návrh tranzitního dopravního řešení vedený 5,5 km od Pražského hradu bude fungovat. Přesto, že rozumím Vašemu postoji stranického politika, mohu Vás ujistit, že nebude. Především z těchto důvodů:

  • Dle Politiky územního rozvoje (dále PÚR) je důvodem vymezení Silničního okruhu kolem Prahy (SOKP) převedení tranzitní dopravy mimo intenzivně zastavěné části města a účelná distribuce dopravy v metropolitní oblasti a klade za úkol koordinovat rozvoj Prahy a Středočeského kraje. Podle Eurostatu má mít Praha v roce 2040 více jak 1,53 milionu obyvatel.
  • PÚR stanovuje jako hlavní kritérium zajištění vyšší kvality dopravy, minimalizaci konfliktů s přírodou, krajinou, kulturními a civilizačními hodnotami a respektování požadavků Evropské unie na transevropskou dopravní síť TEN-T. V naprostém rozporu je např. trasování skrz přírodní park Draháň – Troja či hustě obydlené sídliště Černý Most. Transit vedený přes hlavní město by značně poškodil zdraví desítek tisíc obyvatel a udělal by ze severu města to, co dnes vídáme např. na Jižní spojce.
  • Kolem Prahy je prstenec devíti velkých satelitů, které by mohl vhodně trasovaný okruh propojit a ulehčit Praze a posílit rozvoj Středočeského kraje (Kladno, Kralupy, Neratovice, Brandýs, Úvaly, Říčany, Jílové u Prahy, Černošice, Rudná) a zároveň umožnit další rozvoj hlavního města.
  • Středočeský kraj je statisticky suverénně nejrychleji se rozvíjející kraj v České republice a z hlediska udržitelnosti je třeba posilovat jeho polycentrický rozvoj, tj. včetně vlastní dopravní infrastruktury, aby nebyl závislý pouze na Praze, která nezvládá další nárůst externí zátěže. Část ekonomické aktivity celého regionu je možné vhodně přenést právě do okolí významných středočeských měst.

Z výše uvedeného je zřejmé, že objektivním posouzením dojdeme k závěru, že tranzitní doprava se musí řešit na úrovni širšího regionu, naopak městská sběrná doprava se musí řešit v blízkosti obydlí občanů, aby byla zajištěna obslužnost pro každodenní dojíždění do práce, školy i za rekreací.

S ohledem na ekonomickou situaci naší země, dramatický nárůst státního dluhu a nemožnosti financování tranzitní dopravy na území Hlavního města Prahy s podporou zdrojů Evropské unie jsem došel k názoru, že výstavba severní části pražského tranzitního okruhu ve Vámi preferované variantě je zcela nereálná.

Pane Kupko, narodil jste se v roce 1975, já v roce 1977. Jsme skoro stejně staří, oba se aktivně zajímáme o komunální politiku a oběma nám jde o to, aby Česká republika vzkvétala. V roce 2035 nám bude 60 resp. 58 let.

Dovolte mi Vás vyzvat k uzavření smlouvy o sázce v následujícím znění: Pokud bude k 1. lednu 2035 zprovozněna dálnice D0 v úsecích 518 Ruzyně – Suchdol, 519 Suchdol – Březiněves a 520 Březiněves – Satalice dle aktuálních (rok 2020) plánů Ředitelství silnic a dálnic, daruji 1.000.000 Kč (slovy jeden milion korun českých) ve prospěch Nadace Via, IČO: 67360114, se sídlem Dejvická 306/9, 160 00 Praha 6 – Dejvice.

V případě, že přistoupíte na moji výzvu, budu rád, když se osobně sejdeme a probereme detaily, ale především důvody, které mě k této výzvě vedly.

Věřím, že výše popsané skutečnosti pomohou obyvatelům Prahy, Středočeského kraje a v případě mé prohry, kterou vidím jako velmi nepravděpodobnou, i dobré věci.

S pozdravem
Ing. Petr Kasa
manažer, investor, filantrop, zastupitel

Komentáře: 5

  1. Nepochopil jsem vyznam te stavky.
    K cemu je to dobre a komu to pomuze? Praha potrebuje severni okruh co nejdriv at jiz jde kudykoliv. Regionalni varianta nepomuze prazske doprave, praze zoufale chybi severni cesta pres vltavu, dostat se ted z vychodu na letiste je nutne projet cele dejvice a to se jede pul km od prazskeho hradu a ne 5.5km. A po vystavbe regionalni varianty se to nezmeni nikdo nebude jezdit na letiste pres kralupy nad vltavou. Idealne by meli byt v malem casovem useku postaveny varianty obe pricem ta regionalni pak muze byt odsunuta jeste vice do stredoceskeho kraje. Zdrzovani jakekoliv varianty by alenemelo byt hrdinstvi ale ubozactvi.

    1. Dobry den, chapu, kdyz s mym nazorem nekdo nesouhlasi. Nechapu, kdyz pisete, ze jste to nepochopil. Co je na tom nepochopitelne? Snazim se to dlouhodobe vysvetlovat. Ano, i severojizni magistrala ma sve priznivce, protoze je to efektivni reseni. Muzeme na ni pistit kamiony a mohou jezdit pres Vaclavak. Dopravne to bude skutecne nejlepsi. Stejne tak planovany tranzitni okruh 5,5 km od Prazskeho hradu nic nevyresi. Bohuzel naopak a za 20 let budeme kroutit hlavou, jak jsme to mohli dopustit. V dobe, kdy Praha mela 850 tisic obyvatel, mozna, ale dnes, kdy planujeme 1,5-1,8 milionu (vc. aglomerace dojizdejicich obyvatel) je to opravdu holy nesmysl. Dekuji za Vas zajem. Petr Kasa

  2. Vazeni pane,
    jestlize se nebude postupovat podle predem dohodnutych podminek, ale stylem „vsude jinde, jen ne za mym domem“, pak se v CR uz zadna infrastrukturalni stavba nepostavi. Chapu, ze jste kandidoval za sdruzeni Klidne Chabry, tudiz Vam jde jen a jen o sebe. Co ti lide, co si nastudovali uzemni plan a pocitali s tim, ze bude podle nej staveno? Tem byste klidne hodil okruh do zahrady, nebo ze byste zafinancoval jeho zahloubeni, kdyz jste filantrop? 1000000 Kc asi stacit nebude.

    1. Dobry den, nejde vubec o muj dum, bydlim od okruhu velmi daleko. Muzete byt v klidu, o osobni zajmy zde vubec nejde. Naopak prosazuji, aby mestska sberna doprava spojila Prahu 8 s Prahou 6 novym mostem v oblasti Bohnice/Dejvice a oddelila se od evropskeho tranzitu. Duvody uz jsem popsal snad tisickrat a myslim, ze nikdo uz nemuze byt tak naivni a verit tomu, ze hlavnim argumentem pro tu stavbu je to, ze nekdo (mezi lety 1930-1960) urcil tato pravidla. To je opravdu velky nesmysl. Rozvoj mesta se neplanuje do minulosti, ale do budoucnosti. Vcera jsem zrovna slysel jeden hezky citat: Amerika je jedina zeme, kde se vas lidi neptaji odkud prichazite, ale kam jdete. To bychom potrebovali trochu vic i u nas. Neptat se, kdo si z ceho kdy a s kym kolik domluvil, ale zda to dava smysl za 20, 50 nebo dokonce 100 let. Diky za zajem, nebojte se, okruh, tak jak je nakresleny dnes urcite stat nebude, tato sazka je spise poukazanim na tento fakt. Petr Kasa

Komentáře nejsou povoleny.