Volební pololetí pražské koalice v dopravě

Spolek AutoMat zhodnotil „volební pololetí“, tedy první dva roky působení pražské koalice v oblasti dopravy. Na některých kapitolách analýzy spolupracovaly další pražské spolky: Pěšky městem (pěší doprava a životní prostředí), Holešovičky pro lidi (ulice V Holešovičkách) a Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu (vnější okruh).

Celou analýzu naleznete zde:
https://auto-mat.cz/26783/2020-volebni-pololeti-prazske-koalice-v-doprave

Níže přinášíme hodnocení naší Platformy k Pražskému vnějšímu okruhu na základě bodů uvedených v programovém prohlášení magistrátní koalice.

Pražský (vnější) okruh
„Naší klíčovou prioritou je vybudování Pražského okruhu.“

Vzhledem k tomu, že se jedná o VNĚJŠÍ okruh, měl by skutečně vést vně, tj. mimo území Prahy a sloužit především pro dálkovou osobní a nákladní dopravu, jak to vyžaduje nařízení EU 1315/2013 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě a také zákon o pozemních komunikacích: „Dálnice je pozemní komunikace určená pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly, …“

„Budeme pokračovat v přípravě stavby 511 (Běchovice–dálnice D1) a vyvineme úsilí, aby dopady stavby 511 na místní obyvatele byly co nejmenší.“

Pokud by měly být „dopady stavby 511 (Běchovice – dálnice D1) na místní obyvatele co nejmenší“, bylo by zapotřebí ji realizovat pouze v užším profilu jako městskou komunikaci, posunout dál od Běchovic a šetrně napojit na stávající úsek 510. Dočasně by převzala nákladní dopravu z Jižní spojky než by se postavila vhodná tranzitní komunikace dál od Prahy (např. jako součást aglomeračního či regionálního okruhu).

V současné podobě šestiproudé transevropské dálnice a bez perspektivy příprav vzdálenější tranzitní komunikace je stavba 511 nepřijatelná, neboť způsobí vážné dopravní komplikace na Černém Mostě (dle oficiálních prognóz má dojít k obrovskému nárůstu dopravy na SOKP 510 po dostavbě 511 a dalších úseků SOKP). Zároveň bude mít velmi negativní dopady na životní prostředí a zdraví obyvatel přilehlých lokalit. Více v článku dopravních odborníků Ing. Prachaře a Ing. Tomeše „Stane se Praha dálniční křižovatkou pro mezinárodní tranzit?“.

Koncem července 2020 bylo vydáno nepravomocné územní rozhodnutí, proti kterému bylo podáno téměř 50 odvolání ze strany městských částí, obcí, spolků a majitelů nemovitostí. Součástí námitek byly např. nezákonnost stanoviska EIA kvůli invariantnosti záměru a vyloučení některých dotčených subjektů z posuzování vlivů na veřejné zdraví a také systémová podjatost. Dne 28. 12. 2020 Ministerstvo pro místní rozvoj rozhodlo o námitce podjatosti, přičemž ředitel magistrátu hl. m. Prahy byl vyloučen z dalšího projednávání. Vzhledem k tomu, že hl. m. Praha nepodalo rozklad proti tomuto usnesení, bude řízením pověřen jiný krajský úřad. 

 „V návazné severní části Pražského okruhu je nutné prosadit nejvhodnější variantu. Je nezbytné maximálně odklonit zejména nákladní dopravu mimo území Prahy, aby došlo ke zlepšení ovzduší v hlavním městě.“

Prosazovaná trasa okruhu dle ZÚR je v rozporu s uvedeným bodem, neboť zavádí tranzitní nákladní dopravu do městských částí na severu Prahy a způsobí zhoršení ovzduší. Namísto hledání vhodného řešení a objektivního posouzení alternativ magistrát si nechal zpracovat u IPRu naprosto účelovou studii, která však není kvalitním podkladem pro rozhodování o řešení Pražského okruhu. Uvádíme odkaz na oponentní posudky nezávislých odborníků: „Posouzení průchodnosti variant SOKP“ není kvalitním podkladem pro rozhodování o řešení Pražského okruhu.

Na podzim 2019 proběhlo zjišťovací řízení EIA k úsekům 518 (Ruzyně – Suchdol) a 519 (Suchdol – Březiněves). Od konce října 2020 probíhá zjišťovací řízení EIA k úseku 520 (Březiněves-Satalice). Připomínky Platformy k uvedeným stavbám naleznete zde:

SOKP 518 a 519
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2021/02/
pripominky-zjist-eia-519_281019_Platforma.pdf

SOKP 520
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2020/11/
Pripominky_zjist_eia_SOKP-520_201120_Platforma.pdf

„Podpoříme řešení okruhu, které se ukáže jako nejvhodnější z hlediska dopadů na obyvatele, bezpečnosti dopravy, nákladů a termínu realizace.“

Postup magistrátu při řešení problematiky Pražského okruhu považujeme za krátkozraký a netransparentní. Prosazuje desítky let starou trasu okruhu, přičemž bagatelizuje její závažné nedostatky a nebere ohled na aktuální kontext a budoucí rozvoj města. Rozhoduje na základě účelových a často zastaralých podkladů, aniž by si nechal zpracovat podrobnou analýzu přínosů a nákladů této kontroverzní stavby na základě objektivních a úplných informací a faktů. Zároveň pokračuje mediální masáž o jediné správné variantě Pražského okruhu, který je podsouván veřejnosti jako zázračný lék na dopravu. V mainstreamových médiích není dán prostor pro odlišné názory, a pokud ano, tak jsou prezentovány v negativním světle.

I přes intenzivní jednání s vedením magistrátu nám nebylo dosud vyhověno v našem požadavku na revizi koncepce městské a tranzitní dopravy a objektivním posouzení dopravního řešení pro Prahu a Středočeský kraj.

„Výstavba Pražského okruhu vyžaduje intenzivní spolupráci Prahy, městských částí, Ministerstva dopravy ČR, Ředitelství silnic a dálnic ČR, Středočeského kraje a jednotlivých obcí. Za hlavní město jmenujeme konkrétního koordinátora, který bude mít jediný úkol: odblokuje přípravu výstavby Pražského okruhu.“

Nemáme informace o tom, že by byl jmenován „konkrétní koordinátor“. Proběhlo pouze několik jednání mezi starosty dotčených MČ a vedením Prahy, které odmítlo další diskusi o alternativním řešení a bylo ochotno pouze „humanizovat“ stávající trasu. Dosud nebyly vypořádány závažné námitky dotčených subjektů a desítky let stará koncepce okruhu je prosazována přes nesouhlas městských částí, spolků a občanů.

S ohledem na současnou situaci (zejména zdravotní, sociální, ekonomickou a klimatickou krizi) a obrovský schodek státního rozpočtu považujeme za velmi nezodpovědné, že magistrát a Ministerstvo dopravy trvají na této extrémně nákladné stavbě, jejíž negativa jednoznačně převáží nad deklarovanými přínosy. Přitom existují mnohem šetrnější, efektivnější a ve většině případů levnější alternativy.

https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2020/11/
Reseni-tranzitni-a-mestske-dopravy_2020_Platforma.pdf

Je zapotřebí provést revizi řešení tranzitní a městské dopravy v Praze a Středočeském kraji s ohledem na dopravní, ekologické, ekonomické, urbanistické a další klíčové parametry a také strategické dokumenty (např. Strategický rámec ČR 2030) a závazky Prahy a ČR v oblasti ochrany klimatu (klimatický závazek hl. m. Prahy, Green Deal, Pařížská dohoda).

1 komentář

Komentáře nejsou povoleny.