22. ledna 2019 se konalo v Praze 8 – Čimicích diskusní setkání na téma „Pražský vnější okruh a jeho dopady na severu Prahy“, které organizovaly spolky „Nad Drahaňským údolím“ a „Za Lepší Chabry“ ve spolupráci s Platformou za kvalitní dopravní infrastrukturu. Akce se zúčastnilo více než 100 občanů včetně zastupitelů několika městských částí. Kromě zástupců Platformy a Ing. Pavla Charváta ze spolku Via Praha 6 na setkání vystoupila také starostka městské části Dolní Chabry, Ing. Barbora Floriánová, která informovala přítomné občany o iniciativě „Starostové pro okruh“. Starostové zdůrazňují, že kamiony do Prahy nepatří a požadují komplexní posouzení variant Pražského okruhu.
Tisková zpráva Starostů pro okruh ze dne 17.1. 2019
www.starostoveprookruh.cz
Níže uvádíme prezentace ke stažení a jejich stručné shrnutí:
- Pražský okruh (dále SOKP) je součástí transevropské dopravní sítě a má sloužit především tranzitní dopravě
- SOKP dle Zásad územního rozvoje (dále ZÚR) vychází z koncepce 60. Let minulého století. Od té doby se situace radikálně změnila.
- V případě realizace SOKP dle ZÚR by veškerá tranzitní, zejména kamionová doprava zůstala v Praze.
- Propojení 9 dálnic na území Prahy povede k dopravnímu kolapsu s fatálními dopady na životní prostředí a územní rozvoj hlavního města.
- V letech 2014 -2015 si Ministerstvo dopravy
nechalo zpracovat studii vyhledávací a proveditelnosti regionální varianty,
která
- odvádí nákladní tranzitní dopravu mimo území Prahy,
- splňuje požadavky pro vedení tranzitních tras v souladu s evropskou legislativou TEN-T
- vede územím s mnohem nižší hustotou obyvatel
- nahrazuje přeložky silnic a obchvaty obcí ve Středočeském kraji
- nezabírá zastavitelná území hl. města pro občanskou a bytovou vybavenost
- investiční náklady mohou být výrazně nižší díky nižší technické náročnosti a nižším cenám pozemků
- Je zapotřebí provést objektivní porovnání všech navrhovaných řešení
- Na severozápadě existuje několik variant řešení pro tranzitní dopravu (propojka D7 -D8), které vytěsní kamiony dál od Prahy a nemusí mít navíc nutně charakter dálnice
- V současnosti nahrazuje severní část SOKP silnice I/16 Slaný – Velvary, kde byla 12/2017 zahájena výstavba přeložky
- Probíhá proces EIA na přeložku II/240
- V minulosti byly posuzovány varianta J (jižní) a varianta Ss (severní, resp. regionální)
- V rámci procesu EIA 2001-2002 MŽP, zpracovatel posudku a další veřejné instituce doporučili variantu Ss jako vhodnější z dlouhodobého hlediska
- Varianta J byla naopak hodnocena negativně v mnoha parametrech (krajinný ráz, ochrana lesů, povrchové vody, ovzduší, hluk)
- V případě jižní varianty hrozí kumulace negativních vlivů silniční a letecké dopravy na severu Prahy
- Dopravní spojení mezi Prahou 8 a Prahou 6 může zajistit místní most pro osobní automobilovou dopravu a MHD včetně tramvajové tratě, případně lanovky
- Analýza dlouhodobé prognózy dopravních intenzit automobilové dopravy (výhled 2040) ze stránek MD
- Přes realizaci většiny dopravních staveb v platném územním plánu i návrhu MPP včetně varianty J okruhu intenzita automobilové (osobní i nákladní) dopravy v pražské aglomeraci i v Praze dále poroste
- S jakým cílem se vlastně stavby plánují?
- Kořenové příčiny pražských dopravních problémů
- Zásadní strukturální změny Prahy a jejího nejbližšího okolí (Praha východ a Praha západ), jehož důsledkem je stále rostoucí denní migrace do a z Prahy za prací
- Zásadní změna zásobování města, které se realizuje pouze auty z logistických center na obvodu města
- Přesun velkého množství komerčních a relaxačních aktivit na obvod města
- Rychle rostoucí počet aut registrovaných v Praze a okolí
- Dopravní indukce
- Riziko plynoucí z plánů na rozvoj letišť Ruzyně a Vodochody
- Chybějící alternativní řešení pro případ krizí (smog, nehoda, opravy komunikací a mostů …)
- Důsledkem je zhoršující se stav životního prostředí pro obyvatele Prahy a nerespektování legislativních norem ze strany města (hluk, emise apod.)
- Hledání shody k řešení severní části okruhu
- Chybí definice veřejného zájmu
- Diskuse se čím dál víc omezuje na konfrontaci odborných stanovisek a studií s často protichůdnými závěry
- Ze hry vypadává občan
Celý text petice naleznete zde: http://rozumnadoprava.cz/index.php/petice-za-rozumne-reseni-okruhu-kolem-prahy/