Během července a srpna 2020 vznikla k jednání s Ministerstvem dopravy řada stručných materiálů o SOKP, s nimiž by se veřejnost měla seznámit. Tady jsou:
a) Realizace SOKP ve variantě A-ZÚR způsobí neřešitelné problémy
b) Odpor k rozhodnutí o umístění stavby SOKP 511 Běchovice – D1
c) Důvody pro dokončení SOKP v regionální variantě
CHCEME dokončit Pražský okruh,
ovšem ne jako průtah Prahou, ale jako obchvat,
aby měl dopravní a bezpečnostní parametry
vyhovující českým i evropským normám
pro výstavbu mezinárodních dálničních komunikací,
které zaručí, ABY BEZPEČNĚ FUNGOVAL.
Nechceme významně zhoršit životní prostředí,
nenapravitelně zničit přírodu hlavního města
a ani dopustit dopravní kolaps celé Prahy,
což by průtah ve variantě A-ZÚR
nutně způsobil.
Naopak regionální varianta – aktualizace 2020
zajišťuje ochranu okolí SOKP před škodlivými vlivy dopravy,
nemá žádný obytný dům v ochranném pásmu dálnice,
splňuje pozitivně všechny atributy na ni kladené: právní, dopravní, ekologické, urbanistické, ekonomické a realizační.
Najděte si prosím chvilku času,
seznamte se s krátkými dokumenty,
které jsou dostupné z této stránky,
a na základě faktů si uděláte vlastní názor
na dostavbu SOKP.
SOKP = Pražský okruh D0 – je veřejně prospěšná stavba,
pozemní komunikace – dálnice, nadmístního, evropského významu, která bude realizována státem (občany – daňovými poplatníky) s životností minimálně 100 let.
Veškeré procesy týkající se navrhování a výstavby pozemních komunikací – české a evropské normy stanovující parametry dálnic, požadavky na zjišťovací řízení EIA (angl. Environmental Impact Assessment), tj. posouzení vlivu záměru (zamýšlené dopravní stavby) na životní prostředí a veřejné zdraví, které posuzovatele přímo vybízejí k porovnávání různých variant a ke zdůvodnění jejich výběru či zamítnutí – mají vést k tomu, aby vznikaly KVALITNÍ DOPRAVNÍ KOMUNIKACE, které budou dlouhodobě dobře plnit svůj účel.
a)
Realizace SOKP ve variantě A-ZÚR způsobí neřešitelné problémy:
① dopravní kongesce
② nedodržené bezpečnostní parametry
► Jaké podstatné rozdíly jsou mezi dálnicí a místní komunikací?
► Proč je trasa SOKP vedená městem naprosto nevhodná?
POZEMNÍ KOMUNIKACE – výklad pojmů v české a evropské legislativě
► Jaká intenzita dopravy má být na D0 podle prognóz TSK, ČVUT a ŘSD ČR?
► Jaké podmínky k zajištění bezpečnosti dopravy vyžadují normy ČR a EU?
Proč varianta A-ZÚR
DOPRAVNĚ ANI BEZPEČNOSTNĚ NEVYHOVUJE
b)
Odpor k rozhodnutí o umístění stavby SOKP 511 Běchovice – dálnice D1
►Jaké informace jsou v letáku ŘSD ČR o 511 nesprávné, zamlčené či nevěrohodné?
►Jaké nedostatky má Územní rozhodnutí o umístění úseku 511?
Odpověď na tyto otázky najdete ve dvoustránkových dokumentech, které napsal
Ing. Milan Strnad, autorizovaný inženýr pro dopravní stavby – ČKAIT 0000264
Proč MČ Praha – Dolní Chabry podala odvolání
proti umístění části okruhu 511 Běchovice – dálnice D1
NEDOSTATKY úseku SOKP 511 ve čtyřech bodech
c)
Důvody pro dokončení SOKP v regionální variantě
AKTUALIZACE 2020 splňuje pozitivně všechny atributy na ni kladené. Aktualizovaná verze regionální varianty je z hlediska zastavěného a zastavitelného území v souladu s územními plány z roku 2020.
► Jak je zajištěna ochrana okolí SOKP před škodlivými vlivy dopravy?
► Jaké korekce trasy byly u regionální varianty SOKP provedeny?
► Jaká doba je potřebná k realizaci a uvedení regionální varianty do provozu?
Stručnou odpověď na tyto otázky najdete ve dvoustránkovém dokumentu, který napsal
Ing. Milan Strnad, autorizovaný inženýr pro dopravní stavby – ČKAIT 0000264
Podrobné popisy jsou v dokumentech „Průvodní zpráva“ a „Technická zpráva“.
Oba dokumenty jsou dostupné na webu MČ Praha-Dolní Chabry
https://www.dchabry.cz/sokp-regionalni-varianta-aktualizace-2020
SEZNAM PŘÍLOH (ve formátu PDF)
ORIENTAČNÍ HARMONOGRAM přípravy a realizace zprovoznění Silničního okruhu kolem Prahy (SOKP) a městského okruhu (MO) včetně souvisejících komunikací – STŘEDNĚDOBÝ VÝHLED
► K čemu je určen Pražský okruh
► Jak splňuje požadavky varianta A-ZÚR a jak alternativní varianta
→ Volba správného řešení SOKP
(koho se týká)
Popis alternativ SOKP
Všichni, kdo mají zájem získat objektivní, nezávislé informace,
hlavně představitelé zastupitelské reprezentace,
mají možnost se seznámit s následujícím dokumentem.
Brožurka má 32 stran (+ 4 strany přebal) a je ke stažení ve formátu PDF – 7,1 MB.
Dokument uvádí stručný popis alternativ a jejich vztah z hlediska základních, charakteristických, nezbytných vlastností.
Pokud jsou výše zmiňované procesy, dopravní normy, ale také zákonem stanovené limity pro nejvýše přípustné hladiny hluku a znečištění ovzduší, příslušnými organizacemi – Magistrátem hl. m. Prahy i Krajským úřadem Středočeského kraje a zejména Ministerstvem dopravy ČR a jemu podřízenou organizací ŘSD ČR – dlouhodobě obcházeny nebo zcela ignorovány, tak to pochopitelně vede k tomu, že projednávání staveb trvá dlouho a nakonec prosazená řešení bývají po všech stránkách velmi špatná – nevyhovují z hlediska dopravního, ekologického, urbanistického ani ekonomického, jsou drahá investičně i provozně.
Příkladem může být již realizovaná dálnice D8 vedená Českým středohořím, která po sesuvu v roce 2013 trvale vyžaduje nákladné sledování, protože podle některých geologů nejsou vyloučeny další sesuvy. Podobně jako je salámovou metodou prosazováno dokončení Pražského okruhu ve variantě A-ZÚR po jednotlivých úsecích SOKP 511, 520, 519 a 518, nerespektujících územní, hygienické a ekonomické podmínky Prahy, tak je i přes závažné námitky odborníků státní správou stále prosazována trasa středočeské dálnice D3 vedoucí Posázavím. Dalším příkladem je v rámci komunikační sítě aglomerace Brno dálnice D43 vedoucí v trase „německé dálnice“ (z roku 1938-39), která nebyla určena pro dopravní obsluhu okolního území a tento charakter si uchovala, takže v současnosti nebude pro veřejnost užitečná, ale škodlivá.
Každý, kdo se seznámil s doklady, spisy a dokumentací k SOKP ví, kde je problém: pracovníci na ŘSD, MD ČR a MHMP nejsou schopni sami dodržet legislativu a připravují z peněz daňových poplatníků nefunkční dálnici.
Problém je, že veřejnost je představiteli MHMP, MD ČR a ŘSD utvrzována v názoru, že
„Úsek 511 se určitě postaví, podaná odvolání jen zbytečně oddálí termín pro začátek stavby.“
Není něco špatně, když ministr dopravy tvrdí, že to projde, a to bez ohledu na chyby a porušování předpisů a zákonů a že celé řízení, které má vést k tomu, aby vznikla kvalitní dlouhodobě udržitelná komunikace, je jen formalitou, kdy se chyby neřeší, ale obcházejí? Potom se nedivte, že jsou kvůli tomuto přístupu proti každé stavbě takové protesty.
→ 5 HLEDISEK
pro posuzování dopravních staveb
Silniční okruh kolem Prahy v regionální variantě aktualizované v roce 2020 respektuje požadavky pro volbu trasy mezinárodní dálniční komunikace.
Základní informace a aktuality k okruhu kolem Prahy shrnuje stránka
Praha nás volá…
https://rozumnadoprava.cz/praha/
Aktualizováno 30. 11. 2022