TÉMA: Silniční okruh kolem Prahy (SOKP)

O dostavbě SOKP v roce 2020

 

Během července a srpna 2020 vznikla k jednání s Ministerstvem dopravy řada stručných materiálů o SOKP, s nimiž by se veřejnost měla seznámit. Tady jsou:

a)   Realizace SOKP ve variantě A-ZÚR způsobí neřešitelné problémy

b)   Odpor k rozhodnutí o umístění stavby SOKP 511 Běchovice – D1

c)   Důvody pro dokončení SOKP v regionální variantě

CHCEME dokončit Pražský okruh,
ovšem ne jako průtah Prahou, ale jako obchvat,
aby měl dopravní a bezpečnostní parametry
vyhovující českým i evropským normám
pro výstavbu mezinárodních dálničních komunikací,
které zaručí, ABY BEZPEČNĚ FUNGOVAL.

Nechceme významně zhoršit životní prostředí,
nenapravitelně zničit přírodu hlavního města
a ani dopustit dopravní kolaps celé Prahy,

což by průtah ve variantě A-ZÚR
nutně způsobil.

Naopak regionální varianta – aktualizace 2020
zajišťuje ochranu okolí SOKP před škodlivými vlivy dopravy,
nemá žádný obytný dům v ochranném pásmu dálnice,
splňuje pozitivně všechny atributy na ni kladené: právní, dopravní, ekologické, urbanistické, ekonomické a realizační.

Najděte si prosím chvilku času,
seznamte se s krátkými dokumenty,
které jsou dostupné z této stránky,
a na základě faktů si uděláte vlastní názor
na dostavbu SOKP.

SOKP = Pražský okruh D0 – je veřejně prospěšná stavba,
pozemní komunikace – dálnice, nadmístního, evropského významu, která bude realizována státem (občany – daňovými poplatníky) s životností minimálně 100 let.

Veškeré procesy týkající se navrhování a výstavby pozemních komunikací – české a evropské normy stanovující parametry dálnic, požadavky na zjišťovací řízení EIA (angl. Environmental Impact Assessment), tj. posouzení vlivu záměru (zamýšlené dopravní stavby) na životní prostředí a veřejné zdraví, které posuzovatele přímo vybízejí k porovnávání různých variant a ke zdůvodnění jejich výběru či zamítnutí – mají vést k tomu, aby vznikaly KVALITNÍ DOPRAVNÍ KOMUNIKACE, které budou dlouhodobě dobře plnit svůj účel.

a)

Realizace SOKP ve variantě A-ZÚR způsobí neřešitelné problémy:
 dopravní kongesce
 nedodržené bezpečnostní parametry

Jaké podstatné rozdíly jsou mezi dálnicí a místní komunikací?
Proč je trasa SOKP vedená městem naprosto nevhodná?

POZEMNÍ KOMUNIKACEvýklad pojmů v české a evropské legislativě

Jaká intenzita dopravy má být na D0 podle prognóz TSK, ČVUT a ŘSD ČR?
Jaké podmínky k zajištění bezpečnosti dopravy vyžadují normy ČR a EU?

Proč varianta A-ZÚR
DOPRAVNĚ ANI BEZPEČNOSTNĚ NEVYHOVUJE

b)

Odpor k rozhodnutí o umístění stavby SOKP 511 Běchovice – dálnice D1

Jaké informace jsou v letáku ŘSD ČR o 511 nesprávné, zamlčené či nevěrohodné?
Jaké nedostatky má Územní rozhodnutí o umístění úseku 511?

Odpověď na tyto otázky najdete ve dvoustránkových dokumentech, které napsal
Ing. Milan Strnad, autorizovaný inženýr pro dopravní stavby – ČKAIT 0000264

Proč MČ Praha – Dolní Chabry podala odvolání
proti umístění části okruhu 511 Běchovice – dálnice D1

NEDOSTATKY úseku SOKP 511 ve čtyřech bodech

c)

Důvody pro dokončení SOKP v regionální variantě

AKTUALIZACE 2020 splňuje pozitivně všechny atributy na ni kladené. Aktualizovaná verze regionální varianty je z hlediska zastavěného a zastavitelného území v souladu s územními plány z roku 2020.

Jak je zajištěna ochrana okolí SOKP před škodlivými vlivy dopravy?
Jaké korekce trasy byly u regionální varianty SOKP provedeny?
Jaká doba je potřebná k realizaci a uvedení regionální varianty do provozu?

Stručnou odpověď na tyto otázky najdete ve dvoustránkovém dokumentu, který napsal
Ing. Milan Strnad, autorizovaný inženýr pro dopravní stavby – ČKAIT 0000264

Podrobné popisy jsou v dokumentech „Průvodní zpráva“ a „Technická zpráva“.

Oba dokumenty jsou dostupné na webu MČ Praha-Dolní Chabry
https://www.dchabry.cz/sokp-regionalni-varianta-aktualizace-2020
SEZNAM PŘÍLOH (ve formátu PDF)

ORIENTAČNÍ HARMONOGRAM přípravy a realizace zprovoznění Silničního okruhu kolem Prahy (SOKP) a městského okruhu (MO) včetně souvisejících komunikací – STŘEDNĚDOBÝ VÝHLED

 K čemu je určen Pražský okruh 
 
 Jak splňuje požadavky varianta A-ZÚR a jak alternativní varianta 

→  Volba správného řešení SOKP
(koho se týká)

Popis alternativ SOKP

Všichni, kdo mají zájem získat objektivní, nezávislé informace,
hlavně představitelé zastupitelské reprezentace,
mají možnost se seznámit s následujícím dokumentem.

Brožurka má 32 stran (+ 4 strany přebal) a je ke stažení ve formátu PDF – 7,1 MB.

Dokument uvádí stručný popis alternativ a jejich vztah z hlediska základních, charakteristických, nezbytných vlastností.

 

 

 
Pokud jsou výše zmiňované procesy, dopravní normy, ale také zákonem stanovené limity pro nejvýše přípustné hladiny hluku a znečištění ovzduší, příslušnými organizacemi – Magistrátem hl. m. Prahy i Krajským úřadem Středočeského kraje a zejména Ministerstvem dopravy ČR a jemu podřízenou organizací ŘSD ČR – dlouhodobě obcházeny nebo zcela ignorovány, tak to pochopitelně vede k tomu, že projednávání staveb trvá dlouho a nakonec prosazená řešení bývají po všech stránkách velmi špatná – nevyhovují z hlediska dopravního, ekologického, urbanistického ani ekonomického, jsou drahá investičně i provozně.

Příkladem může být již realizovaná dálnice D8 vedená Českým středohořím, která po sesuvu v roce 2013 trvale vyžaduje nákladné sledování, protože podle některých geologů nejsou vyloučeny další sesuvy. Podobně jako je salámovou metodou prosazováno dokončení Pražského okruhu ve variantě A-ZÚR po jednotlivých úsecích SOKP 511, 520, 519 a 518, nerespektujících územní, hygienické a ekonomické podmínky Prahy, tak je i přes závažné námitky odborníků státní správou stále prosazována trasa středočeské dálnice D3 vedoucí Posázavím. Dalším příkladem je v rámci komunikační sítě aglomerace Brno dálnice D43 vedoucí v trase „německé dálnice“ (z roku 1938-39), která nebyla určena pro dopravní obsluhu okolního území a tento charakter si uchovala, takže v současnosti nebude pro veřejnost užitečná, ale škodlivá.

Každý, kdo se seznámil s doklady, spisy a dokumentací k SOKP ví, kde je problém: pracovníci na ŘSD, MD ČR a MHMP nejsou schopni sami dodržet legislativu a připravují z peněz daňových poplatníků nefunkční dálnici.

Problém je, že veřejnost je představiteli MHMP, MD ČR a ŘSD utvrzována v názoru, že
„Úsek 511 se určitě postaví, podaná odvolání jen zbytečně oddálí termín pro začátek stavby.“
Není něco špatně, když ministr dopravy tvrdí, že to projde, a to bez ohledu na chyby a porušování předpisů a zákonů a že celé řízení, které má vést k tomu, aby vznikla kvalitní dlouhodobě udržitelná komunikace, je jen formalitou, kdy se chyby neřeší, ale obcházejí? Potom se nedivte, že jsou kvůli tomuto přístupu proti každé stavbě takové protesty.


→  5 HLEDISEK
pro posuzování dopravních staveb

Silniční okruh kolem Prahy v regionální variantě aktualizované v roce 2020 respektuje požadavky pro volbu trasy mezinárodní dálniční komunikace.

Základní informace a aktuality k okruhu kolem Prahy shrnuje stránka
Praha nás volá…
https://rozumnadoprava.cz/praha/

Aktualizováno 30. 11. 2022