(27. listopadu 2019 setkání v Praze 8-Bohnicích)
Podle územních plánů se připravují dva projekty, které budou mít zásadní dopady na dopravní situaci, životní prostředí, zdraví obyvatel a rozvoj na severu Prahy.
- Transevropská dálnice (SOKP 518 a 519) s denním provozem cca 90-100 tisíc vozidel.
- Paralelní dráha (jedna už je v provozu), která rozšíří kapacitu současného letiště téměř na dvojnásobek (až 30 mil. pasažérů).
Jaký je aktuální stav příprav, jaké budou dopady, jaká jsou alternativní řešení a další relevantní otázky byly předmětem diskusního setkání s názvem „Bohnice, Čimice – letadla a dálnice“, které se konalo 27. listopadu v Praze 8 – Bohnicích. Akci pořádal spolek Nad Drahaňským údolím, z.s. V rámci diskuze vystoupili mj. dopravní odborník Ing. Josef Tomeš, Ing. Renáta Voláková, zastupitelka z Jesenice zabývající se problematikou hluku, MUDr. Michal Šotola, internista a pneumolog působící na klinice tuberkulózy a respiračních onemocnění ve VFN a v Nemocnici na Homolce, Ing. Jiří Gasiorovič, režisér České televize (pořad Nedej se) a Ing. Gabriela Lněničková, členka spolku Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu. Besedu moderovala Mgr. Kateřina Šilhová Šafránková.
Níže uvádíme prezentace ke stažení a jejich stručné shrnutí:
- Silniční okruh KOLEM Prahy jako součást sítě TEN-T by měl řešit DÁLKOVOU nákladní a osobní dopravu a chránit městské oblasti před nepříznivými účinky tranzitní dopravy.
- Propojení 9 dálnic včetně 2 koridorů TEN-T na území Prahy by mělo velmi negativní dopady na dopravní situaci, životní prostředí a rozvoj hl. města.
- V rámci procesu EIA 2001-2002 MŽP, zpracovatel posudku a další veřejné instituce doporučili severní variantu (středočeskou) jako vhodnější z dlouhodobého hlediska.
- Jižní varianta, která přivede tranzitní kamionovou dopravu na území Prahy, je prosazována pouze na základě politické vůle z doby primátora Béma a ministra dopravy Řebíčka.
- V letech 2014-2015 si Ministerstvo dopravy nechalo zpracovat studii vyhledávací a proveditelnosti regionální varianty, která
- odvádí nákladní tranzitní dopravu mimo území Prahy,
- vede územím s mnohem nižší hustotou obyvatel,
- investiční náklady mohou být výrazně nižší díky nižší technické náročnosti a nižším cenám pozemků.
- Městská doprava by se měla řešit odděleně: příměstské železnice, MHD, cyklo, pěší, P+R, sdílená mobilita atd.
- Je zapotřebí provést komplexní posouzení dopravního řešení pro Prahu a Středočeský kraj s ohledem na aktuální kontext a udržitelný a vyvážený rozvoj regionu.
- Letiště Praha počítá s nárůstem pasažérů z 16,8 mil. (2018) na 30 mil.
- Provoz nové paralelní dráhy by negativně zasáhl desítky tisíc obyvatel na severu Prahy.
- Namísto investic do rozšíření letiště v Praze by bylo mnohem přínosnější podpořit rozvoj regionů.
- Hned po otevření stavby v roce 2010 petice proti hluku
- V roce 2011 změna legislativy v neprospěch zdraví občanů
- Soudní spory
- Ministerstvo dopravy neplní kompenzační opatření a raději se vzdá dotací z EU fondů na stavbu 512
- 12/2018 podivná kolaudace a žaloba obcí proti kolaudaci
- Již 9 let nesou obyvatelé podél SOKP 512 negativní zdravotní následky
- Znečištění ovzduší způsobí v Evropě přes 400 000 úmrtí/rok, dopravní úrazy 45-50 000 úmrtí/rok.
- Silniční doprava způsobuje emise cca 30% prachových částic, prachové částice spolu s oxidy dusíku, benzenem, benzo(a)pyrenem, přízemním ozonem a hlukovou zátěží mají prokazatelný vliv na výskyt onemocnění srdce a cév, nové příznaky astmatu u dětí, průběh a úmrtnost na řadu chronických onemocnění, zvýšený výskyt nádorů, průběh těhotenství, nízkou porodní hmotnost, poruchy pozornosti u dětí.
- Vliv emisí z letecké dopravy byl dosud podceňován, dopad na blízké okolí letišť může převyšovat vlivy znečištění ze silniční dopravy
- Dopady výstavby SOKP a paralelní dráhy Letiště Praha nebyly posuzovány společně.
- I přes relativně příznivou míru znečištění ovzduší v oblasti Bohnic a Čimic, jsou překračovány limity pro prachové částice
- Stávající materiál EIA přiznává překročení přijatelného rizika pro benzo(a)pyren v případě výstavby jižní varianty SOKP.
- Dopravně-inženýrské podklady pro stavby SOKP 518 a 519 v závěru vyzývají k volnějšímu užívání norem s uplatněním výjimek případně iniciovat revizi norem, aby bylo možno stavby realizovat.
Další podklady
Odkaz na celý pořad je na https://rozumnadoprava.cz/media/
Fotogalerie úseku SOKP 519 (Suchdol – Březiněves)
https://rozumnadoprava.cz/SOKP519/
Petice za rozumné řešení okruhu kolem Prahy
Obecné informace https://rozumnadoprava.cz/OBCANE/#PETICE
Podpisový arch ke stažení https://www.rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2018/05/Petice-za-rozumné-řešení-okruhu.pdf
Elektronická petice https://e-petice.cz/petitions/petice-za-rozumne-reseni-okruhu-kolem-prahy.html
Dobrý den, dovolím si pouze upozornit na to, že sdílený pořad ČT1 Nedej se plus „Dolečka dokola“ není na Rozumné dopravě ke stáhnutí celý, ale pouze malá část.
Celý je k dispozici:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/219562248410017-dokolecka-dokola/