Publikace týkající se Pražského okruhu

Mapové podklady  │  Informační letáky ŘSD ČRpřipomínky  │  ODBORNÉ POSUDKY / studie a stanoviska  │  Ostatní publikace

 

MAPOVÉ PODKLADY

→  Specializované mapy Prahy
pro pěší / cyklo /  PID  / …

 ▼  Mapy okruhů Prahy – historický přehled  ▼ 
https://rozumnadoprava.cz/mapy-okruhu-prahy-historicky-prehled/

Dálniční okruh kolem Prahy jako obchvat nebo jako průtah?
 https://rozumnadoprava.cz/mapa/ 
 ↓ Kudy  ŘSD plánuje vést dálnici D0 na severu Prahy
 https://rozumnadoprava.cz/publikace/#Kudy 
Regionální varianta aktualizovaná v roce 2020
 https://rozumnadoprava.cz/regionalni-varianta-aktualizace-2020/ 
 jak splňuje požadavky   varianta A‑ZÚR    a jak   alternativní varianta 

  1. mapa
    ÚZEMÍ HL. M. PRAHY – HISTORICKÝ VÝVOJ

    https://www.rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2017/12/1_
    ÚZEMÍ-HL.-M.PRAHY-HISTORICKÝ-VÝVOJ.pdf    (6,4 MB)
     
  2. mapa
    PRAŽSKÝ REGION – SÍŤ HL. KOMUNIKACÍ

    https://www.rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2017/12/2_
    PRAŽSKÝ_REGION_SÍŤ_HL_KOMUNIKACÍ.pdf (7,3 MB)
  3. mapa
    STŘETY SOKP S ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍM

    https://www.rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2017/12/3_
    STŘETY-SOKP-S-ŽIVOTNÍM-PROSTŘEDÍM.pdf   (3,4 MB)

▬  Kudy  ŘSD plánuje vést dálnici D0 na severu Prahy   
Na informačních letácích ŘSD ČR (viz dále) jsou jen zjednodušené schematické mapky úseků   D0  518  |  D0  519  |  D0  520 . Lepší představu o plánované trase Pražského okruhu dává jejich promítnutí do aktuální turistické mapy.

https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2023/01/PDF_verze_5m.pdf#page=5

DOPORUČENÍ pro prohlížení tohoto PDF s mapami na osobním počítači:
V závislosti na prohlížeči, který používáte (Edge, Firefox, Chrome), zapněte
 PDF na celou obrazovku , nebo  Režim prezentace , nebo  Prezentovat .
Potom PgUp zobrazí mapu bez dálnice a PgDn zobrazí stejné místo s dálnicí.
K přepínání map lze také využít kolečko na myši.

Informace ŘSD ČR k jednotlivým úsekům D0 jsou dostupné z:
https://www.rsd.cz/mapa-staveb#/stavby/D0/d0-510-satalice-bechovice-zkapacitneni
https://www.rsd.cz/mapa-staveb#/stavby/D0/d0-510-most-pres-ul.-chlumeckou
https://www.rsd.cz/mapa-staveb#/stavby/D0/d0-510-most-pres-pocernicky-rybnik
https://www.rsd.cz/mapa-staveb#/stavby/D0/d0-511-bechoviced1
https://www.rsd.cz/mapa-staveb#/stavby/D0/d0-515-zkapacitneni
https://www.rsd.cz/mapa-staveb#/stavby/D0/d0-muk-trebonice-0.-etapa-zkapacitneni   (změna názvu)
https://kraje.rsd.cz/stredocesky/#/stavby/D0/d0-518-ruzynesuchdol
https://kraje.rsd.cz/stredocesky/#/stavby/D0/d0-519-suchdolbrezineves
https://kraje.rsd.cz/stredocesky/#/stavby/D0/d0-520-brezineves-satalice

Informace ŘSD ČR k navazujícím úsekům D3 až D11 jsou dostupné z:
https://www.rsd.cz/mapa-staveb/#/stavby/D3/d3-0301-prahajilove
https://www.rsd.cz/mapa-staveb/#/stavby/D5/d5-praha-beroun-zkapacitneni
https://www.rsd.cz/mapa-staveb/#/stavby/D6/d6-muk-hostivice-vetve
https://www.rsd.cz/mapa-staveb/#/stavby/D7/d7-muk-aviaticka-muk-ruzyne-1.-etapa
https://www.rsd.cz/mapa-staveb/#/stavby/D7/d7-muk-aviaticka-muk-ruzyne-2.-etapa
https://www.rsd.cz/mapa-staveb/#/stavby/D8/d8-zdiby-nova-ves-zkapacitneni
https://www.rsd.cz/mapa-staveb#/stavby/D10/d0-510-muk-chlumecka-a-d10-muk-satalice-muk-radonice
https://www.rsd.cz/mapa-staveb/#/stavby/D11/d11-muk-beranka
https://www.rsd.cz/mapa-staveb/#/stavby/D11/d11-prahajirny-zkapacitneni   (prahajirny bez „-“)

→  zpět na PŘEHLED TÉMAT
k okruhu kolem Prahy

INFORMAČNÍ LETÁKY ŘSD ČR
pro úseky dálnice D0

UPOZORNĚNÍ: V květnu 2022 se změnilo umístění informačních letáků ŘSD ČR.
Dříve bylo https://mapapp.rsd.cz/… a nyní je https://apdos.roadmedia.cz/…
Níže uvedené odkazy jsou opraveny, ale např. v PDF souborech opraveny nejsou!

Letáky ŘSD ČR pro úseky dálnice D0   –   co je v nich
 n e s p r á v n é ,    z a m l č e n é ,    n e v ě r o h o d n é 
Ing. Milan Strnad, autorizovaný inženýr pro dopravní stavby,
k výše uvedeným letákům napsal tyto připomínky:

REPLIKA K INFORMAČNÍMU LETÁKU ŘSD ČR O ÚSEKU DÁLNICE

 

REPLIKA K LETÁKU D0 518 … Suchdol – Březiněves

Pražský okruh má celorepublikový dopravní význam. Převádí tranzitní dopravu z jednoho zastavěného území Prahy na území druhé, na novou kapacitní komunikaci vedoucí jako průtah skrz sídelní útvary – městské části. Na této nové komunikaci dálničního typu nelze realizovat účinná stavebně-technická opatření snižující zatížení obyvatelstva (až 150 000 vozidel/den) nadměrným hlukem a jinými negativními vlivy silného provozu.

V průchodu mezi Starým a Novým Suchdolem je navržen hloubený tunel délky 1970 m, který bude pro MČ Suchdol nepředstavitelnou zátěží jak při výstavbě, tak při provozu (hluk a emise). Pražský okruh rovněž rozvádí místní a příměstskou dopravu po okraji hlavního města Prahy, čímž mísí dopravu tranzitní s místní, což evokuje zvýšení nehodovosti (BESIP).

▬▬ Snížení ceny stavby téměř o 2 mld. Kč bez jakéhokoliv zdůvodnění ▬▬
V dokumentu D0 Pražský okruh z roku 2021 uvádí ŘSD ČR pro úsek D0 518 cenu 12 587 160 000 Kč bez DPH (zveřejněno 3. 5. 2021). Leták D0 518 z ledna 2023 uvádí cenu 10 658 980 306 Kč bez DPH (zveřejněno 31. 1. 2023). Oba dokumenty uvádějí formou tabulky stručný soupis rozhodujících objektů stavby D0 518. Výpisy jsou totožné až na objekt tunely, kde je kvůli nově přidanému tunelu Horoměřice celková délka tunelů o 580 m větší. Tomu odpovídá vyšší cena o cca 0,45 mld. Kč, ale nová cena je naopak o 1,928 mld. Kč nižší. Změna ceny v cenových normativech ani vliv probíhající inflace není uvažován. ŘSD ČR se zřejmě řídí příslovím „účel světí prostředky“, přičemž účelem je prosadit protispolečenskou trasu A-ZÚR a prostředkem zavádějící nesmyslná cena stavby D0 518.

 

Co je na vině, že Česko není ve výstavbě nových dálnic v Evropě na předních příčkách, spíše naopak?
POZNÁMKY K ÚSEKU D0 511 a také 518, 519, 520 a 510.

(odkaz na rozhovor je v záhlaví pdf)

INFORMAČNÍ LETÁK
k silnici I/16 Velvary – Slaný (stav k 12/2019)

Silnice I/16 mezi dálnicemi D7 a D8 nahrazuje severní část Pražského okruhu D0, jehož výstavba není v nejbližších letech reálná. Umožňuje především propojení ve směru sever-západ, tj. dálnice D8 a dálnice D5 mimo zastavěné území hlavního města Prahy.
https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/172/infoletak_s16-slany-velvary.pdf

  • Ke zprovoznění první etapy (obchvat Slaného s napojením u Žižic, km 0,00–6,70) dojde 17. 12. 2019.
  • Zbytek stavby bude zprovozněn v druhé polovině roku 2020, a to s ohledem na prodloužení termínu archeologického průzkumu.

 →  zpět na PŘEHLED TÉMAT
k okruhu kolem Prahy

ODBORNÉ STUDIE A STANOVISKA

Odborné posudky
– vliv dálnice D0 na ŽP

Silniční okruh kolem Prahy 518 a 519
Stanoviska odborných institucí v rámci procesu EIA (2001-2002)
a SEA k Metropolitnímu plánu hl. m. Prahy (2022)
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2023/01/Odborna-vyjadreni-k-SOKP-518-a-519_EIA-2002-a-SEA-2022.pdf
 

Ing. Milan Strnad v říjnu 2020 vypracoval 4stránkový
PŘEHLED HISTORIE PŘÍPRAVY SOKP
(usnesení, stanoviska a vyjádření)
1. část . . . . . od 1976 do 2016
Prehled-historie-pripravy-SOKP-1.pdf
V srpnu 2021 doplnil
2. část . . . . . od 2017 do 08/2021
Prehled-historie-pripravy-SOKP-2.pdf

Profesor Michal Vojtíšek, M.S., Ph.D., uznávaný odborník na emise z dopravy, napsal jako připomínku ke zjišťovacímu řízení EIA (MZP500)
Otevřený dopis na MŽP k dostavbě pražského okruhu SOKP 520
(11/2020)
https://www.akademiemobility.cz/aktuality/1291/otevreny-dopis-na-mzp-k-dostavbe-prazskeho-okruhu-sokp-520-mzp500

D0 510, STUDIE BEZPEČNOSTI A ANALÝZY RIZIK K DÚR, AKTUALIZACE, PRAŽSKÝ OKRUH D0, STAVBA 510 „SATALICE–BĚCHOVICE, ZKAPACITNĚNÍ“ (5/2018)

ZÁVĚRY Z KAPACITNÍCH POSOUZENÍ jsou na str. 150 (z 326).

V roce 2018 si ŘSD nechalo zpracovat bezpečnostní audit ke zkapacitnění stavby 510 Satalice – Běchovice, který je přílohou DÚR k uvedenému záměru. Z auditu vyplývají závažné skutečnosti, na které dlouhodobě upozorňujeme:

  • Již po dostavbě 511 bude kapacita úseku 510 (3+3 pruhy) nedostatečná a výhledově po dostavbě 520 nebudou stačit ani 4+4 pruhy.
  • Nevyhovující vzdálenosti a uspořádání křižovatek: „Vzájemná poloha křižovatek zásadním způsobem porušuje požadavky na vzdálenosti křižovatek.“
  • Audit dokonce doporučuje zvážit realizaci alternativní komunikace dál od Prahy: „Díky tomuto požadavku je otázkou, zda by nebylo vhodné uvažovat o realizaci alternativní komunikace v podobě souběžné komunikace, např. východní část Aglomeračního okruhu.“
  • Překážkou pro zkapacitnění jsou i přírodní lokality v oblasti: „Všechny tyto lokality a jejich ochrana vytvářejí však natolik silná omezení v možnostech potřebného zkapacitnění tohoto klíčového úseku, do kterého se v těsném sledu napojují 2 dálnice (D11 a D10) a silnice I. třídy, že není předkládáno projektové řešení, které by řešilo řádně a v souladu s normou takové uspořádání, které by zaručovalo ve výhledovém období dosažení a udržení požadované úrovně kvality provozu.“

Stručný výpis relevantních informací z bezpečnostního auditu naleznete zde:
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2021/11/Bezpecnostni-audit-SOKP-510.pdf

Ing. Milan Strnad, Ing. Josef Tomeš
POLEMIKA K ARGUMENTŮM ČVUT UVÁDĚNÝM V DOKUMENTACI
„Komplexní posouzení alternativního návrhu SOKP“
(3/2017, 11/2019 jako PDF)
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2019/11/Polemika_k_argumentum_CVUT.pdf

Stručné stanovisko ke studii ČVUT
(3/2017)
https://www.rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2018/03/Stručné-stanovisko-ke-studii-ČVUT_2017.pdf

Vnější Pražský okruh (SOKP) – jak, kdy a za kolik jej dostavět?
(1. 8. 2011 – časopis SILNICE ŽELEZNICE, autor Ing. Milan Strnad)
http://old.silnice-zeleznice.cz/clanek/vnejsi-prazsky-okruh-sokp-jak-kdy-a-za-kolik-jej-dostavet/

NÁZOR:
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“
(12. 5. 2010 – časopis SILNICE ŽELEZNICE, autor Ing. Petr Hejl)
http://old.silnice-zeleznice.cz/clanek/nazor-vnejsi-prazsky-okruh-se-stane-alfou-a-omegou-tranzitni-prepravy-na-uzemi-cr/
(kopie článku je na webu drahan.chabry.cz a na osprodablice.cz)

Oponentní posudek VUT Brno
(4/2008)
https://www.rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2018/03/Oponentní-posudek-VUT-Brno_2008-1.pdf

Studie Mott MacDonald
(8/2007)
https://www.rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2018/03/Studie-Mott-MacDonald_2007.pdf

Stanovisko EIA SOKP 518 a 519
(4/2002)
https://www.rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2018/03/Stanovisko-EIA-SOKP-518-a-519_duben-2002.pdf

Posudek EIA_518 a 519
(10/2001)
https://www.rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2018/04/Posudek-EIA_518-a-519_2001.pdf

  →  zpět na PŘEHLED TÉMAT
k okruhu kolem Prahy

OSTATNÍ PUBLIKACE

Zásadní požadavky obcí a městských částí ke stavbám SOKP 518, 519 a 520
(5. 3. 2022 – zveřejnil web MD ČR v rubrice Žádost o poskytnutí informace:
Dopis „Starostů pro okruh“ se zásadními požadavky ke stavbě SOKP 518, 519, 520 )
https://www.mdcr.cz/getattachment/Ministerstvo/Zadost-o-poskytnuti-informace-(1)/Poskytnute-informace/Dopis-Starostu-pro-okruh-se-zasadnimi-pozadavky/Dopis_Starostove-pro-okruh_priloha.pdf.aspx

Připomínky obcí a městských částí Prahy k SOKP 520
(12. 2. 2020 – obrazové připomínky v PDF)
https://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2020/02/Pripominky-obci-k-sokp-520.pdf

Mýty a fakta o Silničním okruhu kolem Prahy
(12/2017 – publikace vyvrací některé mýty a polopravdy, které jsou založené na nedostatečné znalosti této komplexní problematky)
https://www.rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2017/12/Mýty-a-fakta-o-SOKP-1.pdf

→  zpět na PŘEHLED TÉMAT
k okruhu kolem Prahy

Aktualizováno 18. 11. 2024