Seznam příspěvků

Informace o příspěvcích viz RUBRIKY.

Tento seznam obsahuje název příspěvku, datum publikování a krátký výpis (příspěvky jsou v pořadí od nejnovějších).

 

 

  • Posudkáři vlivů v prostředí státního klientelismu
    Loni na podzim vysílala ČT2 pořad Nedej se! s názvem „Posudkáři vlivů“. Životní prostředí v České republice je v rámci EU jedno z nejhorších. Podle indexu prosperity jsme v této oblasti až na 22. místě z 27 členských států. A odborníci se shodují na tom, že jednou z možných příčin je i benevolence úřadů v procesu posuzování vlivů na životní prostředí EIA při povolování staveb většího…
  • Městské okruhy = zhoršení dopravy a suburbanizace
    Dne 24. 5. 2024 vysílala Česká televize na kanálu ČT24 v pořadu Události, komentáře debatu, v níž pozvaní hosté ministr dopravy Martin Kupka, bývalý ministr za hnutí ANO Karel Havlíček, generální ředitel ŘSD Radek Mátl a pražský urbanista Peter Bednár diskutovali o Pražském okruhu a jeho dopadech na dopravu a rozvoj města. Peter Bednár vysvětloval oběma…
  • Absurdita procesu EIA: ekologická lanovka NE, škodlivá dálnice ANO
    Koncem února 2024 vzbudila velký rozruch zpráva, že odbor ochrany prostředí magistrátu hl. m. Prahy zamítl v rámci procesu EIA (posuzování vlivů na životní prostředí) lanovku mezi Podbabou, Trojou a Bohnicemi. Na základě podnětu k přezkumu Ministerstvo životního prostředí potvrdilo 26. června 2024 nesouhlasné stanovisko k tomuto záměru a následně 2. září 2024 vydalo souhlasné stanovisko EIA na dálnici D0 518–519. Z dokumentací EIA…
  • Pražský okruh neuleví centru, naopak v důsledku dopravní indukce hrozí další nárůst dopravy
    Podíl mimopražské tranzitní dopravy na území Prahy je zanedbatelný, v centru téměř nulový. Podle ročenky TSK (2016) podíl tranzitních cest na celkovém objemu cest automobilovou dopravou v Praze činí pouhých 4,7 % (viz tabulka níže). Na drtivé většině pražských komunikací je podíl mimopražského tranzitu nulový či minimální (méně než 1 %). Podle studie ČVUT z roku 2016 činí podíl tranzitu…
  • Pražský okruh v prosazované trase dopravě v Praze nepomůže, spíš ji zhorší
    V souvislosti s procesem EIA k severní části Pražského okruhu (D0 518, 519 a 520) si Ředitelství silnic a dálnic najalo PR agentury s následujícím zadáním: změnit postoj obyvatel dotčených oblastí a získat kladné stanovisko EIA. Celkové náklady na mediální a komunikační aktivity k okruhu budou činit cca 3 miliony Kč. ŘSD tak v době rekordního schodku státního rozpočtu plýtvá veřejnými prostředky za účelem prosazování nekoncepční,…
  • Dálnice, nebo ochrana přírody a zdraví občanů? Zkuste si vybrat!
    Lenka Hornychová
    ZÁMKY Teploty v Praze okolo 35 stupňů? Asi už tady máme začátky klimatické změny. Zdálo se, že nás to čeká někdy v budoucnosti, ale chyba lávky. Díky souběhu jevu El Niňo a dalších nepříznivých klimatických vlivů zažíváme letos v létě ukázku budoucího zcela běžného průběhu léta s vysokými teplotami, bouřemi, přívalovými dešti a půdním suchem. Na co se tedy můžeme těšit?…
  • „Počkáme, jak to dopadne.“ Magistrát ani MŽP plánované zničení přírodního parku Drahaň-Troja stavbou dálnice neřeší
    Projektová příprava severní části Pražského okruhu (D0) pokračuje. Navzdory zastaralosti vlastní koncepce, neekonomičnosti plánované stavby i zničení cenné přírodní a rekreační lokality. Občané proti tomu sepsali již druhou petici. Dokumentace pro stavbu Pražského okruhu v úsecích 518 a 519 Ruzyně–Suchdol–Březiněves bude v blízké době projednána v rámci procesu EIA – posuzování vlivů na životní prostředí. Ministerstvo životního prostředí i…
  • Historická krajina versus dálnice
    Konec Starých pověstí českých aneb jak úsek 518 a 519 šestiproudé dálnice Pražského okruhu chce vstoupit do českých dějin         (napsala Ing. arch. Lenka Hornychová)           Doba covidová nám zpřeházela normální všední život. Lidé se rozdělili na polovičku, která je racionální, která důvěřuje vědeckým poznatkům, zapojuje kritické myšlení…
  • Dálniční okruh skrz Prahu je v rozporu s klimatickým závazkem hlavního města
    Doprava je významným producentem skleníkových plynů a přispívá ke změnám klimatu. Nejvyšší podíl na emisích z dopravy (cca 93 %) má silniční doprava. Od roku 1993 rostly emise skleníkových plynů z dopravy v ČR téměř nejrychleji z celé EU – o 80%! Za účelem zmírnění dopadů změn klimatu přijalo hlavní město Praha klimatický závazek. Citujeme…
  • Volební pololetí pražské koalice v dopravě
    Spolek AutoMat zhodnotil „volební pololetí“, tedy první dva roky působení pražské koalice v oblasti dopravy. Na některých kapitolách analýzy spolupracovaly další pražské spolky: Pěšky městem (pěší doprava a životní prostředí), Holešovičky pro lidi (ulice V Holešovičkách) a Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu (vnější okruh). Celou analýzu naleznete zde: https://auto-mat.cz/26783/2020-volebni-pololeti-prazske-koalice-v-doprave Níže přinášíme hodnocení naší Platformy k Pražskému vnějšímu okruhu na základě bodů uvedených v programovém prohlášení magistrátní koalice….
  • Milionová sázka o Pražský okruh
    Petr Kasa, úspěšný podnikatel, zastupitel a filantrop, vyzval hejtmanku Středočeského kraje Petru Peckovou a náměstka pro dopravu Martina Kupku k uzavření sázky o 1.000.000 Kč ohledně dostavby severní části Pražského okruhu (úseky 518, 519, 520).  Pevně věříme, že tato iniciativa vyvolá rozsáhlejší diskusi o nedostatcích desítky let staré trasy okruhu a povede aspoň některé politiky…
  • Vznikne na severu Prahy jeden z nejvytíženějších dopravních koridorů ve střední Evropě?
    (27. listopadu 2019 setkání v Praze 8-Bohnicích) Podle územních plánů se připravují dva projekty, které budou mít zásadní dopady na dopravní situaci, životní prostředí, zdraví obyvatel a rozvoj na severu Prahy. Transevropská dálnice (SOKP 518 a 519) s denním provozem cca 90-100 tisíc vozidel. Paralelní dráha (jedna už je v provozu), která rozšíří kapacitu současného letiště…
  • Pražský okruh v kontextu 21. století
    5. června 2019 se konala v Praze – Ďáblicích beseda „Pražský okruh v kontextu 21. století“, které se zúčastnili občané z několika městských částí a také zástupci politických stran a občanských sdružení. Akci pořádala Městská část Praha – Ďáblice ve spolupráci s Platformou za kvalitní dopravní infrastrukturu. V rámci diskuze vystoupili mj. dopravní odborníci Ing. Milan Strnad a Ing. Josef Tomeš, Ing. Renáta Voláková  –…
  • „Posouzení průchodnosti variant SOKP“ není kvalitním podkladem pro rozhodování o řešení Pražského okruhu
    Dne 26. února 2019 náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček vydal tiskovou zprávu, že Praha se nebude zabývat alternativní variantou Pražského okruhu.  Dle našich informací toto zásadní rozhodnutí nebylo projednáno v radě, ani v zastupitelstvu, ani v koalici. Tisková zpráva se odvolává na závěry pracovní skupiny, tedy „Pracovní posouzení průchodnosti variant SOKP“, které zpracovali…
  • Mediální veletoče kolem diskutovaných variant řešení tranzitní a městské dopravy v Praze a okolí
    Ve čtvrtek 31. ledna 2019 se na Magistrátu hlavního města Prahy konala velká dopravní prezentace Petra Hlaváčka a Adama Scheinherra. Dvou pánů, kteří mají po volbách velmi významné pozice v budoucím stavebním a dopravním rozvoji Prahy. Byly zde prezentovány závěry, které vychází prý ze „studie“, která do té doby nebyla nikde zveřejněna a měli bychom…
  • Pražský vnější okruh a jeho dopady na severu Prahy
    22. ledna 2019 se konalo v Praze 8 – Čimicích diskusní setkání na téma „Pražský vnější okruh a jeho dopady na severu Prahy“, které organizovaly spolky „Nad Drahaňským údolím“ a „Za Lepší Chabry“ ve spolupráci s Platformou za kvalitní dopravní infrastrukturu. Akce se zúčastnilo více než 100 občanů včetně zastupitelů několika městských částí. Kromě zástupců…
  • Stane se Praha dálniční křižovatkou pro mezinárodní tranzit? Tato situace už je neudržitelná.
    Praha je křižovatkou mezinárodní silniční sítě TEN-T a dalších silničních spojení (celkem dvanácti, z toho je devět dálnic). Stavba Silničního okruhu kolem Prahy č. 511 Běchovice – D1 navazuje na úsek 510 (Horní Počernice, Černý Most), který je v provozu od začátku devadesátých let a na který by měly navazovat další navrhované a prosazované stavby v severní části Prahy. Toto řešení však…
  • Pražský okruh a alternativní řešení tranzitní a městské dopravy
    20. září 2018 se konalo v Praze – Suchdole diskusní setkání s názvem „Pražský okruh a alternativní řešení tranzitní a městské dopravy“. Více než 50 občanů přišlo diskutovat s odborníky o Pražském okruhu, územním rozvoji, alternativních možnostech řešení tranzitní a městské dopravy, koncepci pražské dopravy a udržitelné mobilitě a roli občanských iniciativ při plánování dopravních…
  • Pražský okruh a jeho dopady na Horoměřice a okolí
    30. srpna 2018 se konalo v Horoměřicích diskusní setkání s názvem „Pražský okruh a jeho dopady na Horoměřice a okolí“. Více než 60 občanů přišlo diskutovat s odborníky a zástupci obce Horoměřice o Pražském okruhu, jeho dopadech na životní prostředí a alternativních možnostech řešení tranzitní a městské dopravy na severu Prahy. Mezi pozvanými hosty byli…
  • Proč jsou zácpy na Pražském okruhu?
    Pražský okruh čelí každodenním zácpám, zejména v úsecích, které jsou blíže k městu (např. SOKP 510 mezi Černým Mostem a Běchovicemi a SOKP 515 Slivenec – D5). Jedním z hlavních důvodů dopravních problémů je vysoký podíl tranzitní kamionové dopravy, která se mísí s dopravou městskou, což má za následek časté kolony, nehody a s tím související časové a finanční ztráty…
  • Metropolitní plán: nesouhlasíme s tranzitním průtahem pro kamiony skrz Prahu
    Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu připravila několik připomínek k Metropolitnímu plánu Prahy.  Níže uvádíme připomínku k Silničnímu okruhu kolem Prahy. Připomínka: Nesouhlasíme s vymezením koridoru Silničního okruhu kolem Prahy v trase Ruzyně – Suchdol (518), Suchdol – Březiněves (519), Březiněves – Satalice (520), Satalice – Běchovice (510) a Běchovice – D1 (511) a souvisejících staveb (MÚK, přivaděče)….
  • Plán transevropské dálnice 5 km od Pražského hradu neodpovídá potřebám rozvoje moderní evropské metropole
    26. dubna se konalo v Praze 6 – Suchdole diskusní setkání s názvem „Dálniční okruh přes Suchdol má stále problémy“. V rámci svého vystoupení bývalý ministr dopravy Ing. Antonín Prachař dostal několik podnětných dotazů. Níže uvádíme odpovědi. Jste si vědom, že stávající pražské ZÚR (zásady územního rozvoje) a také nově představený Metropolitní (územní) plán, což jsou dva stěžejní…
  • Dálniční okruh přes Suchdol má stále problémy
    26. dubna 2018. Plný sál místní veřejné knihovny, zajímavé dotazy a diskuze a pozitivní odezva účastníků besedy, která se konala 26. dubna 2018 na Praze 6 – Suchdole. Více než 80 občanů přišlo diskutovat s odborníky o Pražském okruhu, alternativních variantách řešení a dopadech na životní prostředí. Hlavními řečníky byli bývalý ministr dopravy Ing. Antonín…
  • Diskusní setkání „Řešení městské a tranzitní dopravy nejen v severní části Prahy“
    10. dubna 2018 proběhla úspěšně beseda na Praze 8 – Dolní Chabry, kde občané diskutovali s odborníky o Pražském okruhu, alternativních variantách řešení a dopadech na životní prostředí a zdraví obyvatel. Uvádíme stručné shrnutí na základě prezentací a diskuzí: Pražský okruh (dále SOKP) je součástí transevropské dopravní sítě a má sloužit především tranzitní dopravě Současný návrh SOKP…
  • Tranzitní kamiony do Prahy nepatří!
    Silniční okruh kolem Prahy je součástí IV. multimodálního koridoru Berlín – Istanbul transevropské dopravní sítě. K zásadám rozvoje TEN-T patří především zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu, rychlé spojení velkých aglomerací, obcházení městských oblastí, oddělení městské a tranzitní dopravy. SOKP by měl řešit tranzitní dopravní vztahy, např. Hradec Králové – Plzeň nebo Berlín – Vídeň, NIKOLIV…
  • Návrh změny zákona o pozemních komunikacích
    Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu se v rámci problematiky dopravních staveb aktivně podílí i na legislativní oblasti. Ve spolupráci s odborníky znaleckého ústavu „Znalci a odhadci ČR“ a za přispění odborníků v oblasti práva a legislativy jsme připravili novelu zákona č. 13, který vrací kompetence státu v oblasti výstavby silnic. Návrh změny zákona o pozemních…
  • „Kdyby vznikl ještě vzdálenější tranzitní okruh pro nákladní dopravu, tak jsme nejšťastnější.“
    „Kdyby vznikl ještě vzdálenější tranzitní okruh pro nákladní dopravu, tak jsme nejšťastnější,“ uvádí Petr Dolínek, pražský radní pro dopravu v  pořadu Nedej se plus, který byl vysílán v neděli 10.12. na ČT2 … Proč tedy politici stále prosazují koncepci ze 60. let minulého století neboli „tranzitní průtah Prahou“, který bude mít zásadní negativní dopady na více…
  • Tranzitní kamiony zůstanou v Praze!
    Tak zní verdikt Ministerstva životního prostředí, které vydalo kladné stanovisko k stavbě 511 (D1 – Běchovice) Silničního okruhu kolem Prahy. Nebyla vyslyšena žádost mnoha dotčených subjektů o posouzení alternativního řešení tranzitního okruhu, jehož studii proveditelnosti má stát k dispozici více než dva roky. Ve stanovisku EIA se konstatuje, že realizace záměru nebude představovat negativní ovlivnění životního prostředí….
  • Oddělení městské a tranzitní dopravy je klíčovým předpokladem pro zlepšení dopravní situace a životního prostředí v Praze a dalších městech
    Dne 11. října proběhla konference „Kamiony do města nepatří“ v centru Plechárna na Černém Mostě – Praha 14. Stěžejními body přednášek a diskuze byly negativní dopady tranzitní kamionové dopravy ve městě a potřeba zabránit mísení městské a tranzitní dopravy prostřednictvím obchvatů s ohledem na plynulost a bezpečnost provozu, ochranu životního prostředí a zdraví obyvatel. „Dlouhodobě…
  • Ve středu 11. 10. 2017 proběhla úspěšně první námi organizovaná konference o dopravě
    11. října 2017 se v centru Plechárna na pražském sídlišti Černý Most sešlo přibližně 100 občanů, kteří diskutovali s odborníky na dopravní problematiku, zástupci dopravců a odborníky na emise a vliv emisí na životní prostředí a zdraví obyvatel. Konference proběhla v naprosto nepolitickém duchu a více jak dvouhodinový program se držel výhradně faktických informací. Konference se zúčastnily…
  • Stanovisko platformy k současnému sporu na pražské radnici kvůli obchvatu u Běchovic
    Dlouhodobě sledujeme neuspokojivý vývoj v oblasti dokončení okruhu a převedení tranzitní a kamionové dopravy mimo aglomeraci Prahy. Podporujeme diskuzi s občany s cílem najít optimální variantu řešení, nepoškodit životní prostředí, co nejméně zatížit dotčené obce a města silniční dopravou. Nepodporujeme žádnou politickou stranu, jde nám o rozumné řešení v souladu s posláním platformy. Vnímáme potřebu…
  • Konference a setkání občanů „Kamiony do města nepatří“ se uskuteční 11. října 2017 od 17:00 hodin v centru Plechárna, Bryksova 20, Černý Most
      Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu Vás srdečně zve na konferenci a setkání s občany „Kamiony do města nepatří“, která se bude konat dne 11. října 2017 v centru Plechárna na Praze 14. Jedním z klíčových předpokladů pro fungování ekonomiky je kvalitní dopravní infrastruktura. Při plánování dopravních staveb je proto důležité brát ohled na současné urbanistické a…

 

→  zpět na OBSAH